نیوز سیتی!
06 آذر 1402 - 12:49

زاهدی در دیدار با رئیس دوره‌ای APA: مجمع مجالس آسیایی در موضوع بحران غزه باید اقدامات عملیاتی انجام دهد

رئیس گروه پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در APA در دیدار با رئیس هیئت پارلمانی ترکیه با تکید بر اینکه ایران به توسعه مناسبات با ترکیه در همه سطوح علاقمند است، گفت: مجمع مجالس آسیایی باید در موضوع بحران غزه و با هدف توقف جنایات رژیم صهیونیستی اقدامات عملیاتی انجام دهد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، هیئت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در نشست شورای اجرایی مجمع مجالس آسیایی به ترکیه سفر کرده است، در حاشیه این نشست با عبدالقادر امین اونن، رئیس هیئت پارلمانی ترکیه دیدار و گفتگو کرد.

محمدمهدی زاهدی، رئیس گروه پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در APA، با اشاره به ریاست هفت ساله پارلمان این کشور در مجمع مجالس آسیایی از تلاش‌های سازنده ترکیه در راستای تحقق اهداف این مجمع قدردانی کرد.

وی همکاری های دو کشور در حوزه چند جانبه را در راستای تداوم مناسبات دوجانبه عنوان کرد و گفت: روابط دوستانه و تاریخی دو کشور با تکیه بر حُسن همجواری، ارزش‌های مشترک فرهنگی- دینی و احترام متقابل به منافع مشترک میان طرفین استوار است و در این میان، روابط پارلمانی نیز همواره در مسیر تقویت تعاملات قرار دارد.

رئیس گروه پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در APA، بهره‌مندی ایران و ترکیه از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی و به طور خاص پتانسیل های موجود در مجمع مجالس آسیایی را عاملی مهم در هم افزایی میان تهران _ آنکارا خواند و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اولویت سیاست همسایگی، به توسعه مناسبات با ترکیه در همه سطوح علاقمند است.

وی افزود: همانگونه که موضوعات مهم منطقه ای از جمله مسائل مهم و مورد بررسی در نشست های مجمع مجالس آسیایی است، این مجمع باید در موضوع بحران غزه و با هدف توقف جنایات رژیم صهیونیستی اقدامات عملیاتی انجام دهد.

غلامرضا نوری قزلجه، عضو گروه پارلمانی کشورمان در APA نیز در ادامه این دیدار با اشاره نقش سازنده دو کشور و پیگیری تحولات منطقه در چارچوب مجمع مجالس آسیایی، گفت: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه به عنوان دو کشور مهم جهان اسلام بیشترین واکنش‌ها و پیگیری های دیپلماتیک را در خصوص جنایات هولناک رژیم صهیونیستی در غزه داشته اند.

وی افزود: لازم است برای حصول نتیجه و اقدام بازدارنده علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی بیش از پیش با یکدیگر همکاری کنیم.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی بر اهمیت دیدارهای منظم پارلمانی در خصوص موضوعات مختلف در قالب دوجانبه و چندجانبه به ویژه استفاده حداکثری از ظرفیت مجمع مجالس آسیایی تاکید کرد.

عبدالقادر امین اونن، رئیس هیئت پارلمانی ترکیه در این دیدار، ضمن اظهار خرسندی از حضور و مشارکت هیئت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در نشست شورای اجرایی مجمع مجالس آسیایی به میزبانی این کشور، گفت: فضای چندجانبه حاکم بر این مجمع فرصتی را فراهم می آورد تا کشورهای عضو با بررسی مسائل و دغدغه‌های موجود در منطقه، تمهیدات لازم را در راستای حل و فصل امور اتخاذ نمایند.

رئیس دوره ای APA با اشاره به فعالیت‌های دو کشور بر انجام اقدامات سازنده در این سازمان بین المللی اظهار امیدواری کرد و آن را گامی مهم در راستای رسیدن به آسیایی نوین دانست.

طرفین در جریان برگزاری این دیدار، با اشاره به دستور کار نشست شورای اجرایی مجمع مجالس آسیایی و مسائل مورد بررسی در آن، به ارائه دیدگاه های خود در این خصوص پرداختند. موضوع فلسطین و بحران غزه، از مسائل مهم مطرح شده در این نشست بود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1586101

مهمترین اخبار ایران و جهان: