نیوز سیتی!
30 مهر 1402 - 18:18

سیاست‌گذاری اشتباه در بورس با وجود ارزندگی سهام

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، به دلیل سیاست‌گذرای اشتباه در بورس، ارزندگی سهام نتوانسته منجر به جذب متقاضی حقیقی و رشد این بازار شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران در روز پایانی اولین ماه پاییز توانست روند صعودی به خود بگیرد و تحت تاثیر آمارها و صورت‌های مالی ۶ ماهه با رنگ سبز همراه شود. امروز گروه انبوه سازی، املاک و مستغلات سبزترین گروه بازار بود. این گروه بیشترین ورود پول حقیقی را نیز ثبت کرد.

در معاملات امروز بازار سهام تقاضای نه چندان سنگین خریداران تا انتهای معاملات ادامه یافت و شاخص‌های بورسی مثبت بسته شدند. با این همه با بهبود تقاضا شاخص‌ها رشد کردند. به نظر می‌رسد، لیدری نمادهای ریالی بازار نشانه مثبتی برای بورس تهران است و می‌توان در انتظار رشد ریالی‌های بازار در معاملات امروز نیز بود.

* سیاست گذاری اشتباه در بورس با وجود ارزندگی سهام

راضیه آرمند، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: وجود برخی چالش‌ها همچون سیاستگذاری‌های اقتصادی و همچنین ریسک ‌های سیاسی ناشی از جنگ، بازار سهام برخلاف دیگر بازارها روندی کم‌نوسان و اغلب منفی را سپری می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه در بخشی از سخنان خود به عوامل متعدد اثرگذار بر بورس اشاره کرد و ادامه داد: نبود سیاستگذاری مشخص در زمینه اقتصادی و بازار سرمایه، باعث شده است که با وجود ارزندگی بالایی که قیمت سهام دارند، بورس به جایگاه خود نرسد.

وی افزود: نگرانی از مسائل متعددی به خصوص دخالت‌های دولتی، باعث شده است که مسیر بورس همگام با ارزندگی‌ها پیش نرود و از همین رو شاهد روزهای کم‌رمقی در کلیت بازار سرمایه باشیم.

* بورس بالاخره سبزپوش شد

در پایان معاملات روز یکشنبه، شاخص کل بورس 7 هزار و 239 واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 32 هزار و 212 واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت 36 صدم درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش 3 هزار و 908 واحد در رقم 690 هزار و 153 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز مثبت 57 صدم درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس با افت 60 واحدی به رقم 25 هزار و 31 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با صعود 786 واحد به سطح 123 هزار و 493 واحد رسید.

* کاهش خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

روز یکشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی برای چهارمین روز متوالی منفی شد و 77 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد که نسبت به دیروز 49 درصد کمتر شده است.

امروز نماد وبملت (بانک ملت)، خاور (ایران خودرو دیزل) و وآیند (بانک آینده) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای ثشاهد (سرمایه‌ گذاری‌ شاهد)، چدن (تولیدی چدن سازان) و سامان (بانک سامان) تعلق داشت.

* افزایش ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 13 هزار و 408 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 5 هزار و 655 میلیارد تومان بود که 42 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 7 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 3 هزار و 423 میلیارد تومان رسید.

* کاهش ارزش صف‌های خرید بورس 

تعداد نماد های مثبت ۳۶۷ نماد و تعداد نماد های منفی ۴۱۸ نماد بوده است.۵۳ درصد نمادها سرخ پوش شدند.

در معاملات یکشنبه، 61 نماد صف خرید داشتند و 62 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 38 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 146 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 39 درصدی به 174 میلیارد تومان رسید.

سرانه خرید اشخاص حقیقی نیز در پایان معاملات به ۲۶.۹ میلیون تومان و سرانه فروش آن‌ها به ۲۳.۶ میلیون رسید.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1546745

مهمترین اخبار ایران و جهان: