نیوز سیتی!
01 آبان 1402 - 08:47

آمادگی طبیعت مازندران برای زیست پرندگان مهاجر

مسوول حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه محیط برای زیست پرندگان مهاجر فراهم است، گفت: زمان کوچ و فراهم شدن زیست در تالاب‌ها همزمان شد.

کوروس ربیعی امروز درباره وضعیت حضور پرندگان مهاجر در طبیعت استان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در مازندران، اظهار کرد: بارش‌های خوب پاییزی همراه با کاهش دما موجب آبگیری تالاب‌ها، دامگاه‌های فریدونکنار و بخشی از آب‌بندان‌ها شده است.

وی افزود: همچنین تغییرات دمایی در عرض‌های جغرافیایی بالاتر شرایط را برای حضور پرندگان مهاجر فراهم می‌کند.

*نقش مهم آب بر امنیت زیستی پرندگان

مسوول حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه امنیت زیستی پرندگان کنارآبزی‌ به آب وابسته است، اضافه کرد: هم برای گونه‌هایی که در مسیر مهاجرت  به استان هستند و هم برای پرندگانی که مازندران را برای مهاجرت زمستان‌گذرانی انتخاب می‌کنند، موضوع ادامه بارش‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است.

*محیط برای زیست پرندگان فراهم است

ربیعی با اعلام اینکه محیط برای زیست پرندگان مهاجر مساعد است، تصریح کرد: کماکان ممنوعیت شکار پرندگان را در دستور کار داریم و ضرورت دارد افراد از ورود به زیست‌گاه‌ها،  تالاب‌ها و آب‌بندان‌ها پرهیز کنند.

وی تصریح کرد: با پاییزی شدن هوا، پرندگان تابستان‌گذران از جنگل‌ها و بیشه‌زارهای استان به‌تدریج خارج می‌شوند و این جابه‌جایی‌ها را همزمان با تغییرات آب و هوایی شاهد هستیم.

*مهاجرت‌ پرندگان را همیشه در مازندران داریم

مسوول حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با اعلام اینکه پرندگان دائماً در حال مهاجرت هستند، اظهار کرد: اینکه زمان کوچ و فراهم شدن زیست در تالاب‌ها همزمان شد، اتفاق خوبی است.

*نقش زیست‌محیطی پرندگان بر طبیعت

ربیعی با تاکید بر اینکه کاهش مهاجرت پرندگان تبعات زیست‌محیطی به همراه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: نقش پرندگان در بحث کنترل و مهار آفات مهم است؛ به‌طوری‌که کاهش تعداد پرندگان مهاجر در بلند مدت به میزان و حتی کیفیت محصولات کشاورزی هم تاثیر می‌گذارد.

وی ادامه داد: اینکه تالاب‌ها و زمین‌ها را برای ورود پرندگان آماده می‌کنیم، باید قدر بدانیم تا چرخه طبیعی حیات کار خودش را کند و ما شاهد جریان خوب در مهاجرت باشیم.

*ادامه مهاجرت پرندگان به مازندران

مسوول حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با اعلام اینکه در مرحله گذار هستیم، گفت: به این معنا که مهاجرت پرندگان به طبیعت استان کماکان ادامه دارد، انتظار ورود برخی از گونه‌ها و خروج گونه‌های دیگر را داریم.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/غ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1547101

مهمترین اخبار ایران و جهان: