نیوز سیتی!
08 خرداد 1401 - 22:41

اعلام آخرین وضعیت پیشرفت پروژه راه‌آهن اردبیل - میانه

سرپرست مجری راه‌آهن اردبیل - میانه با بیان پیشرفت فیزیکی ۸۳ درصدی پروژه راه‌آهن اردبیل - میانه، از بهره‌برداری این خط ریلی در شهریورماه سال‌جاری در صورت تأمین اعتبار،‌ خبر داد. به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، علی کاظمی عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پیشرفت فیزیکی پروژه راه‌آهن اردبیل - میانه ۸۳ درصد است و این خط ریلی در شهریورماه سال‌جاری در صورت تأمین اعتبار به بهره‌برداری می‌رسد. وی راه‌آهن اردبیل - میانه را بخشی از راه آهن میانه - اردبیل - پارس‌آباد دانست و افزود: این خط ریلی از ایستگاه زاویه در راه‌آهن میانه - تبریز آغاز شده و با عبور از شهرستان کوثر وارد اردبیل می‌شود و طول کل پروژه ۴۲۰ کیلومتر تعریف شده که بخش اردبیل - میانه به طول ۱۷۵ کیلومتر و در ۱۱ قطعه در حال اجرا است. سرپرست مجری راه‌آهن اردبیل - میانه بیان کرد: با توجه به این‌که این مسیر از مناطق کوهستانی سخت‌گذر عبور می‌کند، در این پروژه ۶۲ دستگاه تونل به طول ۲۴ کیلومتر تعریف شده و علاوه بر آن ۲۹ دستگاه پل بزرگ به طول ۴/۵ کیلومتر در حال احداث است. ابعاد و حجم بزرگ راه‌آهن اردبیل - میانه ابعاد و حجم بزرگ راه‌آهن اردبیل - میانهابعاد و حجم بزرگ راه‌آهن اردبیل - میانهکاظمی حجم کل عملیات خاکی این خط ریلی را  ۳۵ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: حجم عملیات بتن‌ریزی نیز یک میلیون متر مکعب است که نشان می‌دهد این پروژه دارای ابعاد و حجم بزرگی است. وی این پروژه را دارای ۸ ایستگاه از میانه تا اردبیل دانست و تصریح کرد: این ۸ ایستگاه شامل ۲ ایستگاه تشکیلاتی،‌۳ ایستگاه مسافری درجه دو و ۳ ایستگاه بین‌راهی می‌شود. سرپرست مجری راه‌آهن اردبیل - میانه درباره برآورد هزینه‌ها در این خط ریلی اظهار کرد: هزینه‌ای که تاکنون برای این پروژه صرف شده، بالای ۳ هزار میلیارد تومان است که از سال ۸۴ آغاز شده و همچنان ادامه دارد و این پروژه از همان سال با اعتبارات سازمان برنامه و بودجه اجرا شد ولی بودجه‌های سالانه با توجه به شرایط اقتصادی کشور و حجم این پروژه پاسخگو نبود. پیش‌بینی جابه‌جایی ۶۰۰ هزار مسافر در سال اول راه‌آهن اردبیل پیش‌بینی جابه‌جایی ۶۰۰ هزار مسافر در سال اول راه‌آهن اردبیلپیش‌بینی جابه‌جایی ۶۰۰ هزار مسافر در سال اول راه‌آهن اردبیلکاظمی تصریح کرد:‌ از سال ۱۴۰۰ به‌دنبال منابع جدید بودیم و مجددا به سراغ مشارکت بانک‌های عامل دیگر رفتیم،‌ در همین راستا مقرر شد بانک رفاه کارگران و بانک سپه هر کدام به مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان در این طرح مشارکت کنند و سازمان برنامه و بودجه نیز ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه برای این طرح در سال‌جاری پیش‌بینی کرده است. وی ترافیک پیش‌بینی شده برای این پروژه را در سال اول بهره‌برداری ۲/۵ میلیون تن بار اعلام کرد و گفت: این رقم در سال بیستم بهره‌برداری به ۴ میلیون تن بار می‌رسد. سرپرست مجری راه‌آهن اردبیل - میانه بیان کرد:‌ همچنین ظرفیت جابه‌جایی مسافر در این خط ریلی برای سال اول ۶۰۰ هزار نفر پیش‌بینی شده که در سال بیستم بهره‌برداری به ۱.۵ میلیون نفر خواهد رسید. انتهای پیام/۳۷۲۷/
منبع: فارس
شناسه خبر: 346145

مهمترین اخبار ایران و جهان: