پناهیان ایده حکمرانی مردمی مسجدمحور را مبنای شکلگیری انقلاب اسلامی دانست و گفت: اصل و اساس انقلاب نیز بر همین ایده استوار بوده و تحقق عدالت و پیشرفت جامعه نیز به معنای واقعی کلمه به تحقق این ایده وابسته است.
حجتالاسلام علیرضا پناهیان، سخنران مذهبی و عضو هیأت امنای بنیاد هدایت در گفتوگو با خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس در مورد حکمرانی نرم مسجدمحور گفت: حکمرانی اسلامی در جامعه به مردمسالاری نزدیکتر است. رهبر معظم انقلاب مردمسالاری دینی را به معنای سالار قرار دادن مردم نه فقط در زمان انتخابات بلکه در تمام امور میدانند. مردم باید در تمام سطوح مشارکت داشته باشند و مساجد پایگاهی برای ارتباط و پیوند با یکدیگر باشد.
مردم در مسجد به قدرت قابل اعتماد تبدیل میشوند
مردم در مسجد به قدرت قابل اعتماد تبدیل میشوندمردم در مسجد به قدرت قابل اعتماد تبدیل میشوندوی با اشاره به اینکه بهترین هسته برای حمکرانی اسلامی، همان هسته مردمی است، بیان کرد: وقتی مردم در محیطی مانند مسجد ارتباط وثیق پیدا کنند به یک قدرت قابلاعتماد تبدیل میشوند که میتوان بسیاری از مسئولیتهای جامعه را به آنها واگذار کرد.
مسجد انسان را از فردی زندگیکردن خارج میکند
مسجد انسان را از فردی زندگیکردن خارج میکندپناهیان مسجد را محلی برای شکلگیری انسجام اجتماعی دانست و گفت: مسجد محل ارتباط عمیق و اعتماد مردم به یکدیگر است که انسان را از فردی زندگیکردن خارج کرده و به زندگی جمعی میرساند.
این استاد حوزه و دانشگاه حکمرانی نرم مسجد محور را ایده مرکزی بنیاد هدایت عنوان و تصریح کرد: ایده و نظریه اولیه بنیاد هدایت بر ارتباط جمعی جامعه تکیه دارد و بر ایمان مردم استوار است که افراد در آن احساس امنیت میکنند.
وی در بیان عناصر مورد نیاز برای اداره امور جامعه عنوان کرد: ارتباط و انسجام اجتماعی همراه با تقوا و تدین یکی از عناصری است که برای اداره امور جامعه باید مورد استفاده قرار بگیرد.
امام جماعت با کمک مردم مشکلات خودشان را برطرف میکند
امام جماعت با کمک مردم مشکلات خودشان را برطرف میکندامام جماعت با کمک مردم مشکلات خودشان را برطرف میکندپناهیان عنصر دیگر را امام جماعت دانست و اضافه کرد: امام جماعت افراد جامعه را با سرپرستی به سمت اهداف اجتماعی سوق میدهد و با کمک مردم مشکلات مردم را حل میکند.
این سخنران مذهبی یادآور شد: این دو عنصر ولایت طولی و ولایت عرضی در مبنای حکمرانی اسلامی و مبنای مردمی شدن حکمرانی و تحقق مردمسالاری است. این دو عنصر هسته کوچک جریان با عظمت امت و امام را شکل میدهد.
تحقق عدالت و پیشرفت در گرو اجرای حکمرانی مردمی مسجدمحور است
تحقق عدالت و پیشرفت در گرو اجرای حکمرانی مردمی مسجدمحور استوی به آثار برکات اجرایی شدن ایده بنیاد هدایت اشاره کرد و گفت: این ایده منجر به احساس مسئولیت اجتماعی میشود و نقش مردم را در اداره امور افزایش میدهد که این ایده بسیار مقدس بوده و کلیدی است که انقلاب اسلامی بر آن بنا شده است.
پناهیان اظهار داشت: همین امر بود که باعث شکلگیری انقلاب اسلامی شد. در بسیج و دفاع مقدس، مساجد پایگاه و مبداء اعزام و حرکت و ایجاد انگیزه بود و بار دفاع مقدس بر پایه همین ایده بنیاد هدایت بوده و اصل و اساس انقلاب نیز بر همین ایده استوار است. پیشرفت جامعه و تحقق عدالت به معنای واقعی کلمه به آن وابسته است.
مسجد، جایگاه تحقق و تجلی مردمی بودن تمدن اسلامی است
مسجد، جایگاه تحقق و تجلی مردمی بودن تمدن اسلامی استاین سخنران مذهبی عنصر کلیدی دیگر را تمدن اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: ازخودگذشتگی و ایثار است که عنصر مردمی بودن را تضمین میکند که این در تمدن غربی به هیچ وجه دیده نمیشود. مردمی بودن تمدن اسلامی یا حکمرانی در آن به واسطه عنصر ایمان محقق میشود که جایگاه تحقق و تجلی آن مسجد است.
وی با اشاره به آیه ۹۶ سوره مبارکه مریم گفت: با دقت در این آیه مبارکه عبارت «ودّا» مهربانی بین مؤمنین عامل ایجاد مواسات و ایثار در جامعه معرفی شده و این ایثار و ازخود گذشتگی باعث انسجام اجتماعی میشود که هسته مرکزی آن در مساجد است.
امامت جماعت باید به عنوان شغل مهم اجتماعی تلقی شود
امامت جماعت باید به عنوان شغل مهم اجتماعی تلقی شودامامت جماعت باید به عنوان شغل مهم اجتماعی تلقی شودپناهیان گفت: امامت جماعت را باید به عنوان شغل مهم اجتماعی تلقی کرد. این شغل از همه ابعاد بالا بوده و ائمه جماعات باید مسئول پیاده کردن حکمرانی اسلامی باشند. به عبارتی امام جماعت باید معنای لفظ امام را محقق کند.
مسئولیت امام جماعت نیازمند بازتعریف است
مسئولیت امام جماعت نیازمند بازتعریف استمسئولیت امام جماعت نیازمند بازتعریف استاین عضو هیأت امنای بنیاد هدایت در بخش پایانی گفتوگو گفت: اگر دو موضوع فرهنگسازی شود، موفقیتهای فراوانی به دست میآید، اول اینکه مسئولیت امام جماعت باید باز تعریف شود، دوم اینکه مأموریت مسجدی بودن را تبیین کنیم و بدانیم که مسجد صرفاً برای پیوند با خدا نیست بلکه مسجد محلی برای ارتباط و پیوند با دیگر آحاد جامعه است.
پیشتر خبرگزاری فارس مطالبی با رویکرد امام محلههای فعال سراسر کشور منتشر کرده بود که میتوانید اینجا بخوانید. دیگر مطالب پرونده «مسجد تراز اسلامی» خبرگزاری فارس را هم در ادامه بخوانید:
پیشتر خبرگزاری فارس مطالبی با رویکرد امام محلههای فعال سراسر کشور منتشر کرده بود که میتوانید اینجا بخوانید. دیگر مطالب پرونده «مسجد تراز اسلامی» خبرگزاری فارس را هم در ادامه بخوانید:اینجامساجد، گوشت قربانی که صاحب ندارند!
مساجد، گوشت قربانی که صاحب ندارند!مساجد، گوشت قربانی که صاحب ندارند!امام جماعت بیپول نمیتواند مدیریت کند
امام جماعت بیپول نمیتواند مدیریت کندامام جماعت بیپول نمیتواند مدیریت کندنمیشود مسجد را با بخشنامه مدیریت کرد
نمیشود مسجد را با بخشنامه مدیریت کردنمیشود مسجد را با بخشنامه مدیریت کردکار جزیرهای بلای جان مساجد است
کار جزیرهای بلای جان مساجد استکار جزیرهای بلای جان مساجد استجایگاه امام جماعت در مسجد از دست رفته است
جایگاه امام جماعت در مسجد از دست رفته استجایگاه امام جماعت در مسجد از دست رفته استجزییات جدید از ایده مدیریت مساجد
جزییات جدید از ایده مدیریت مساجدجزییات جدید از ایده مدیریت مساجدمساجد را با سالنها، سوپرمارکتها و آشپزخانهها تجاری کردهاند
مساجد را با سالنها، سوپرمارکتها و آشپزخانهها تجاری کردهاندمساجد را با سالنها، سوپرمارکتها و آشپزخانهها تجاری کردهاندهوو برای مسجد تراشیدند تا ضعیف شود
هوو برای مسجد تراشیدند تا ضعیف شودهوو برای مسجد تراشیدند تا ضعیف شودوام اشتغال برای فعالان مسجد
وام اشتغال برای فعالان مسجدوام اشتغال برای فعالان مسجد امام جماعتی که مانع ۵۳ طلاق و واسطه ۲۶ ازدواج شد
امام جماعتی که مانع ۵۳ طلاق و واسطه ۲۶ ازدواج شد امام جماعتی که مانع ۵۳ طلاق و واسطه ۲۶ ازدواج شدانتهای پیام/
شناسه خبر: 421545