نیوز سیتی!
30 دی 1402 - 15:25

جاذبه‌های گردشگری استان سمنان را بشناسید/ سفر به سرزمین عارفان با تلویزیون

شبکه مستند به مناسبت ۳۰ دی و روز سمنان با پخش مستندهایی ویژه، بینندگان خود را به تماشای ظرفیت‌های فرهنگی، هنری، گردشگری، تاریخی و مردم شناسی سرزمین عارفان می‌برد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بسته تصویری «سمنان» جشنواره‌ای از بهترین مستندهای تولید شده درباره این استان است که  از شنبه 30 دی تا پنجشنبه 5 بهمن ساعت 20 پخش می‌شود و تکرارش روز بعد ساعت 10 خواهد بود.

مستند «دالان بهشت» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمدحسن عابدی نژاد به معرفی بسطام و مجموعه تاریخی بایزید بسطامی در سمنان پرداخته و شنبه و یکشنبه (30 دی و 1 بهمن) ساعت 20 از شبکه مستند پخش می‌شود. این مستند در دو قسمت 50 دقیقه‌ای تهیه شده و با استفاده از جلوه‌های ویژه دیجیتالی، تاریخ چند هزارساله شهر بسطام و زندگی عرفای نامدار این شهر را بررسی می‌کند.

«گلیچ» هنر دست زنان روستا

مستند «پریزاد» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مهدی ایمانی شهمیری، محصول سیمای استان سمنان با نگاهی داستانی به معرفی «گلیچ » از هنرهای دستی زنان روستای چاشم می‌پردازد.

«گلیچ» نوعی گلیم است که تنها در منطقه چاشم بافته می‌شود. افسانه‌ها و قصه‌های زیبایی از مادران و مادربزرگ‌های چاشمی در این باره روایت می‌شود.

پریزاد بهترین مستند چهل و نهمین جشنواره ملل اتریش (Fon) شناخته شد و نشان lenz award لنزینگ اتریش را دریافت کرده است. این مستند دوشنبه 2 بهمن ساعت 20 پخش می‌شود.

مستند «به رنگ پسته» هم به شهر دامغان و پسته، محصول زراعی و مراحل تولید آن پرداخته و دوشنبه 2 بهمن ساعت 20:30 پخش می‌شود.

نمک درمانی در «شور شیرین»

«شور شیرین» به کارگردانی محمد جلیل اسکندرزاده، فیلمساز شاهرودی، تولید سیمای استان سمنان با نگاهی ویژه به منابع نمک استان سمنان و کاربردهای آن ساخته شده و راوی قصه نمک است. این مستند سه‌شنبه 3 بهمن ساعت 20 روی آنتن می‌رود.

تصویر زندگی عشایر ایل سنگسر

مستند «رد پای ایل» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی حسین بالویی اقتصاد مقاومتی را در زندگانی عشایر ایل سنگسر بررسی می‌کند. این مستند چهارشنبه 4 بهمن ساعت 20 پخش می‌شود.

روایت زندگی عاشقانه مرید و مراد 

مستند «مراد» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی روح‌الله فخرو، برنده تندیس برنز  پنجاه و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی" ورد فست هیوستون" آمریکا، قصه زندگی عاشقانه مرید و مراد است، زندگی‌ای که حقیقتش با معجزه پیوند خورده است.

این فیلم پیش‌تر نیز توانسته بود با کنارزدن فیلم‌هایی از کشورهای کانادا، آمریکا و ایتالیا جایزه بهترین کارگردانی جشنواره "وسویوس"  ایتالیا و جایزه بهترین مستند کوتاه پنجاه و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی "ورد فست هیوستون" آمریکا در سال  2022 را دریافت کند. این مستند پنجشنبه 5 بهمن ساعت 20 پخش می‌شود و تکرارش روز بعد ساعت 10 است.

انتهای پیام/ 

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1643656

مهمترین اخبار ایران و جهان: