نیوز سیتی!
03 بهمن 1402 - 17:32

شیراز علاوه بر شهر شعر و ادب شهر شهادت هست

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه شیراز فخر ایران زمین و شهر شعر است گفت: از اینکه در جوار حرم مطهر شاهچراغ و در شهر سعدی و حافظ و خواجو و ادبای بزرگ هستم از احساس سرشارم.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، غلامعلی حدادعادل در آئین اختتامیه بیست و پنجمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت که پیش از ظهر سه‌شنبه به همت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس به میزبانی شیراز در سالن همایش‌های این شهر آغاز شد؛ بیان کرد: شعر انقلاب، مردمی و برآمده از دل مردم است و به همین خاطر از این جشنواره که تبیین‌گر دو هویت تاریخی برآمده از انقلاب یعنی دفاع مقدس و مقاومت است به گفته دبیر جشنواره که خود از شاعران خوب انقلابی است نسبت به دوره قبل با استقبالی عالی مواجه شد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه شاعران مقاومت جهادگران میدان جهاد تبیین و راویان انقلاب هستند افزود: جهاد تبیین پادزهری برای توطئه تحریم و تحریف به عنوان دو سلاح راهبردی دشمن است و دشمن برای نابودی انقلاب دست به این سلاح‌ها برده و مدام در حال حمله به ارزشهای انقلابی ما است و برای خنثی کردن توطئه‌های دشمن باید جهاد تبیین کرد.

حداد عادل بیان کرد: امروز و در این آوردگاه و در برابر تهاجم فرهنگی که دشمن بر شبکه‌های اجتماعی سوار کرده و تحریف حقایق انقلاب را نشانه رفته هرکس هر هنر و اندیشه‌ای که دارد باید پای کار بیاورد و برای دفاع از ارزش‌های انقلاب به میدان بیاید.

شیراز علاوه بر شهر شعر و ادب شهر شهادت هست

وی با بیان اینکه شیراز فخر ایران زمین و شهر شعر است گفت: از اینکه در جوار حرم مطهر شاهچراغ و در شهر سعدی و حافظ و خواجو و ادبای بزرگ هستم از احساس سرشارم و با حوادث تروریستی که اخیراً در حرم مطهر شاهچراغ (ع) رخ داد عنوان شهر شهادت را نیز باید به عناوین فاخر قبلی این شهر افزود.

 

حدادعادل خاطرنشان کرد: این سرزمین سرزمینی ادب پرور است و گزاف نیست اگر شیراز را پایتخت شعر و ادبیات و فرهنگ ایران زمین بدانیم زیرا از دیرباز شعر از مشخصات فرهنگ و تاریخ ایران و نشان و دلیلی بر فرهیختگی بوده و هرکس می‌خواسته اظهار فضل و فرهیختگی کند دست به دامن شعر می‌شده و کسی اگر جایگاه شعر را نزد ایرانیان نداند با فرهنگ ایران بیگانه است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی بیان کرد: زبان فارسی به عنوان زبانی فاخر و شبیه یک درخت تنومنداست که شاخ و برگش پهنه بزرگی از دنیا و آسیا را در بر گرفته و این درخت کهن و تنومند گل و ثمری دارد که نام گل این درخت شعر است.

وی با بیان اینکه جنس شعر از جنس زبان و شعر گفتن کاری دشوار است افزود: هر هنری ماده و صورتی دارد و ماده شعر فکر، ادراک، احساس و عاطفه انسان و جوهر وجودی انسان است و هر ماده‌ای که صورت زیبا روی آن کار شود هنری می‌شود و زبان وقتی هنری می‌شود صورت ادبی به خود می‌گیرد و شعر اوج ادبیات و گل سر سبد آن است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی بیان کرد: شعر معجزه روح و روان انسان است و تفاوت آن با سایر هنرها در این است که دریافت این ماده برای ما هزینه‌ای ندارد و هر کسی در طبیعت ماده هنر شعر را در اختیار دارد.

شعر انقلاب درون‌مایه ای سرشار از ارزش و تعهد دارد

این استاد دانشگاه با بیان اینکه انقلاب ۵۷ یک رویداد عظیم بود خاطرنشان کرد: شعر انقلاب خصوصیات خاص خود را دارد و با انقلاب‌ها و حوادث قبل از خود قابل مقایسه نیست و درون مایه آن مضامین الهی و انسانی و ارزشها و تعهد و با ذائقه طبیعی و سنتی ایران متجانس و مأنوس است.

وی با بیان اینکه ما شعران نوسرا هم داریم اما صورت غالب در شعر انقلاب، شعر موزون است افزود: دلیل این مساله این است که شعر از موسیقی جدا نیست و شعر موزون موسیقی را درون خود دارد و التزام به وزن و موسیقی، شعر انقلاب را مردمی و متناسب با ذائقه و طبیعت مردم ایران نموده است.

این شاعر و نویسنده با بیان اینکه دفاع مقدس حماسه‌ای بی‌بدیل بود که هرچه در خصوص آن بگوییم کم است بیان مرد: خاطرات شفاهی رزمندگان و اسرا گوشه‌ای از پهنه گسترده دفاع مقدس است که باید ثبت و ضبط شود.

 

فرهنگ جهانی شده مقاومت همان امتداد انقلاب و دفاع مقدس است

حداد عادل خاطرنشان کرد: فرهنگ مقاومت امتداد انقلاب اسلامی در فراسوی مرزهای ایران و به نوعی پیام جهانی انقلاب ما و استمرار دفاع مقدس است و مقاومت به عنوان مساله روز دنیای امروز ریشه در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ایران دارد که حوادث غزه نمود عملی آن است و در یک سوی آن یک مقتدر مظلوم به نام فلسطین و در دیگر سو جبهه جنایتکار استکبار آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار دارد.

وی با بیان اینکه در غزه، سوریه، لبنان، یمن، کرمان و هر جا که مقاومت می‌شود درب باغ شهادت همچنان باز است افزود: این مقاومت تمام شدنی نیست زیرا جدال حق و باطل تمام شدنی نیست و به همین خاطر مدام پیکر سرداران خود را در عرصه‌های مقاومت به دوش می‌کشیم.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در خاتمه گفت: همانطور که شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، موج تازه‌ای از بیداری در جهان ایجاد کرد اقدام جنایتکارانه ترامپ در شهادت سردار دل‌ها نیز ماهیت دروغین و ریا کارانه تمدن غربی که پشت سخنان زیبا پنهان شده بود را عیان کرد و نشان داد نباید به غرب امید داشت.

پایان پیام/خ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1647356

مهمترین اخبار ایران و جهان: