نیوز سیتی!
02 بهمن 1402 - 01:06

توصیه به بازیکنان تیم ملی؛ عجله نداشته باشید و با حوصله بازی کنید!

پیشکسوت فوتبال ایران با اشاره به عملکرد ملی‌پوشان هنگ‌کنگ می‌گوید که آنها به دلیل ارائه بازی عجولانه و دست کم گرفتن رقیب، نمایش خوبی نداشتند.

ناصر ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، درباره پیروزی یک بر صفر ایران مقابل هنگ‌کنگ در دور دوم مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا 2023، اظهار داشت: سال‌های قبل تیم‌هایی مثل ژاپن، کره جنوبی، عربستان و ... جزو تیم‌های درجه یک بودند و همین تیم‌ها در جمع 8 تیم پایانی قرار می‌گرفتند قهرمان هم طبیعتاً از آنها تعیین می‌شد اما در حال حاضر شاهد هستیم که تیم‌های درجه دوم و سوم، هم بازی‌های خوبی ارائه می‌کنند. چه کسی فکر می‌کرد ویتنام مقابل ژاپن یا فلسطین مقابل امارات چنین مسابقه‌ای به نمایش بگذارد؟ هنگ‌کنگ هم مقابل ایران، دفاع خیلی خوبی انجام داد. شاید در دوره‌های بعد بعضی از تیم‌های درجه دو و سه به جمع تیم‌های درجه یک برسند.

*ایران مقابل هنگ‌کنگ عجله داشت

مربی پیشین تیم ملی با ارزیابی عملکرد ملی‌پوشان مقابل هنگ‌کنگ، تصریح کرد: ایران در این مسابقه خیلی عجله داشت. در یک سوم میانی زمین حریف اصلاً پاسکاری نداشتیم. حریف هم که متوجه این موضوع شده بود، قصد داشت به بهترین نحو ممکن از آن استفاده کند. شما به بازی ژاپن نگاه کنید. حتی در روزی که این تیم بازنده شد بازی بسیار با حوصله‌ای ارائه کرد. سامورایی‌ها با وجود اینکه در یک ربع اول 2 گل دریافت کردند، 13 ضربه کرنر به دست آوردند و کاملاً بازی هجومی به نمایش گذاشتند.

*مهاجمان ما خوب تغذیه نشدند

ابراهیمی درباره عدم تغذیه مناسب مهاجمان ایران در بازی دور دوم مرحله گروهی، عنوان کرد: مقابل هنگ‌کنگ خوب موقعیت‌سازی نکردیم. مهدی طارمی که در پورتو آقای گل می‌شود، با آخرین پاس که در واقع بهترین پاس است برای گلزنی مواجه می‌شود اما برابر هنگ‌کنگ چند مرتبه مهاجمان ما موقعیت تک به تک پیدا کردند؟ مهاجمان ما خصوصیات مشابه‌ای داشتند و آنقدر به آنها توپ نمی‌رسید که مجبور بودند برای گفتن توپ‌های بیشتر به عقب بیایند.

*بازیکنان خواسته‌های قلعه‌نویی را به خوبی پیاده نکردند

وی با اشاره به تعویض‌های تیم ملی مقابل هنگ‌کنگ، اظهار داشت: وقتی تیمی در سطح ملی به میدان می‌رود، نمی‌شود با تعویض‌ها دل همه را بدست آورد باید برای تغییرات تاکتیکی از آن استفاده کرد. اینطور نیست که مثلاً بازی قبل چون فلانی بازی کرده امروز به دیگری بازی بدهیم یا امثال این موارد. باید تیم هماهنگی تشکیل بدهیم و نهایتاً در مواقع اضطراری 3 یا 4 تعویض نسبت به شرایط مسابقه داشته باشیم. قلعه‌نویی مربی با حوصله‌ و با تجربه‌ای است. با توجه به سابقه همکاری که با او دارم مطمئنم بازیکنان خواسته‌های او را به خوبی در زمین پیاده نکردند که او اینچنین با اخم‌هایش روی نیمکت می‌نشیند.

*دلایل بازی ضعیف ایران مقابل هنگ‌کنگ

پیشکسوت فوتبال ایران گفت: حتی اگر 45 دقیقه دیگر هم بازی می‌کردیم نمی‌توانستیم با این سبک بازی برای مرتبه دوم گلزنی کنیم. خوشبختانه در دقایق پایانی موقعیت‌های رقیب به گل تبدیل نشد و شانس آوردیم که دقایق تلف شده مسابقه بیشتر نبود. یکی از ضعف‌های بازی ما فضای زیاد ایجاد شده به دلیل نفوذ دفاع‌های کناری بود. نباید رامین رضاییان و میلاد محمدی به صورت همزمان نفوذ کنند. در بازی قبلی هم شاهد همین موضوع بودیم. دوباره تأکید می‌کنم بازیکنان باید با حوصله بیشتری در میدان حاضر باشند. هر کسی دوست داشت خودش گلزنی کند. استرس در ساق‌های بازیکنان مشهود بود که نفرات ذخیره جانشین‌شان نشوند. در این بین هم حریف را دست کم گرفتیم. میانگین سنی تیم ملی هم بالا است و ما دومین پیر جام ملت‌های 2023 هستیم.

وی ادامه داد: اصرار بیش از حد به هجوم از کناره‌ها به ویژه سمت راست درست نیست. باید برای حمله به دروازه حریف تنوع تاکتیکی داشته باشیم. به تناوب از عمق و کناره‌ها نفوذ کنیم و صرفاً به روش خاص متکی نباشیم.

*باید استعدادیابی را تقویت کنیم

«انتقادی به قلعه‌نویی وارد نیست، از لیگ ما بیشتر از این انتظاری نیست.» ابراهیمی بعد از بیان این جمله، عنوان کرد: فوتبال ما همین است و نمی‌شود انتظار بیشتری داشت. سرمربی بالا سر تیمی قرار می‌گیرد که از لیگ برتر انتخاب شده است اما قبول دارم که در این مسابقه بازیکنان ما حتی نمی‌توانستند پاس عادی هم بدهند.  شاید کمی هم نتیجه بازی عراق مقابل ژاپن روی بازیکنان ما تأثیر داشت. باید استعدادیابی در مدارس و محلات را تقویت کنیم. در حال حاضر این نحوه استعدادیابی از بین رفته و اگر بازیکن جوان پول داشته باشد، شاید بتواند به سطح اول فوتبال کشور برسد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1645256

مهمترین اخبار ایران و جهان: