نیوز سیتی!
25 بهمن 1402 - 12:04

فراموشی کامل تیم‌های پایه در بحبوحه بحث جوانگرایی تیم ملی!

استفاده از استعدادهای تیم‌های ملی رده پایه برای کادر فنی یوزهای ایرانی یک اتفاق ارزشمند به شمار می‌رود، اما مدت‌هاست که خبری از این تیم‌ها به گوش نمی‌رسد.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، جام ملت‌های آسیا 2023 برگی جدید به کتاب ناکامی‌های تیم ملی فوتبال ایران در قهرمانی مهم‌ترین رویداد فوتبال ملی قاره آسیا اضافه کرد؛ کتابی که سال به سال قطورتر از گذشته می‌شود.

یکی از موارد مشهود در تیم ملی، میانگین سنی بالای بازیکنان بود. ایران با میانگین سنی 29 سال، دومین تیم مُسن جام به شمار می‌رفت و دو بازیکن جوان تیم یعنی سامان فلاح و آریا یوسفی، یک دقیقه نیز فرصت بازی نیافتند. کادر فنی تیم ملی پس از شکست تلخ مقابل قطر، به لزوم جوانگرایی در تیم اشاره کرد. امیر قلعه‌نویی از لزوم تغییر 50 تا 60 درصدی تیم ملی صحبت کرد و رئیس فدراسیون فوتبال گفت منتظر است برنامه قلعه‌نویی برای جوانگرایی را دریافت کند.

علاوه بر باشگاه‌ها که باید شرایط مناسبی برای پرورش جوانان فراهم کند، تیم‌های ملی رده پایه نیز فرصتی بسیار مغتنم برای کسب تجربه بازیکنان جوان به وجود می‌آورند. بازیکنانی که در جام جهانی جوانان و نوجوانان به میدان می‌روند، بازی در حضور 50 هزار نفر را تجربه می‌کنند. با این حال سه تیم رده پایه ملی ایران مدت‌هاست که سرنوشت نامشخصی دارند.

تیم امید ایران در شهریور و مهر 1402 روزهای شلوغی را پشت سر گذاشت. امیدها پس از اینکه حتی به جام ملت‌های زیر 23 سال آسیا نرسیدند، برای شرکت در بازی‌های آسیایی هانگژو عازم چین شدند و با شکست برابر هنگ‌کنگ، از صعود به نیمه نهایی بازماندند. رضا عنایتی مدتی بعد، به کار خود در تیم امید خاتمه داد و سرمربی پیکان شد. به این ترتیب تیم امید از روز 9 مهر که از بازی‌های آسیایی کنار رفت، 136 روز است که سرمربی ندارد!

تیم ملی فوتبال ایران , تیم فوتبال نوجوانان ایران , تیم فوتبال جوانان ایران , تیم فوتبال امید ایران ,

امیدها پس از شکست غیرمنتظره برابر هنگ‌کنگ

در رده جوانان نیز شرایطی مشابهی را تجربه می‌کنیم. تیم جوانان روز 20 اسفند 1401 با صمد مرفاوی، در دور یک چهارم نهایی جام ملت‌های جوانان آسیا مغلوب عراق شد و فرصت راهیابی به جام جهانی را از دست داد. جوانان فوتبال کشورمان اواسط اردیبهشت با سرمربیگری علی دوستی‌مهر در تورنمنت کافا شرکت کردند و به مقام نایب قهرمانی رسیدند. از پایان این تورنمنت 262 روز می‌گذرد و هنوز خبری از تیم جوانان نیست!

نوجوانان رده‌ای بود که طلسم صعود به مهم‌ترین رویداد فوتبالی جهان در بخش پایه را شکست و در جام جهانی زیر 17 سال 2023 اندونزی حاضر بود. تیم حسین عبدی گام نخست را محکم برداشت و با بازگشتی فوق‌العاده، برزیل را شکست داد تا نگاه‌ها نسبت به ایران، از یک میهمان موقت به تیمی شگفتی‌ساز تغییر کند. تیم نوجوانان نتوانست نیمه دوم بازی با برزیل را در دیدارهای بعدی تکرار کند، اما با هر زحمتی به جمع 16 تیم نهایی صعود کرد.

تیم زیر 17 سال ایران در مرحله یک هشتم نهایی رقابت‌ها در ضربات پنالتی برابر مراکش شکست خورد. در شرایطی که اقبال خوبی نسبت به تیم نوجوانان ایجاد شده بود، انتظار می‌رفت قرارداد عبدی تمدید شده یا اینکه هرچه زودتر از جانشین او رونمایی شود. با این حال پس از حذف ایران، حسین عبدی به کشور بازنگشت و 85 روز است که تصمیم فدراسیون فوتبال در قبال سرنوشت تیم نوجوانان مشخص یا رسانه‌ای نشده است.

هر چند نقش اصلی در موضوع جوانگرایی را باشگاه‌ها ایفا می‌کنند و باید با داشتن آکادمی و بازی دادن به نفرات جوان آنها را در شرایط مسابقه قرار دهند، اما در عین حال از فدراسیون‌نشینان انتظار می‌رود اهمیت توجه به تیم‌های پایه را به یاد بیاورند و به تیم‌های ملی پایه سروسامان بدهند. قطعاً تشکیل دوباره این تیم‌ها می‌تواند کمک‌حال تیم ملی برای سال‌های آینده نیز باشد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1670656

مهمترین اخبار ایران و جهان: