نیوز سیتی!
17 بهمن 1402 - 13:05

آغاز عملیات اجرایی مقابله با پدیده ریزگردها در شمال شرق کشور

دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده ریزگردها گفت: بعد از ۲ سال برنامه‌ریزی و هماهنگی بین دستگاه‌ها، همزمان با ایام الله دهه فجر عملیات اجرایی مقابله با پدیده ریزگردها و کانون های داخلی گردوغبار در شهرستان سرخس آغاز شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علی محمد طهماسبی؛ دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار در خصوص لزوم تشکیل جلسات ستاد مقابله با گرد و غبار در سفرهای استانی اظهار کرد: لازم است دستگاه‌ها به صورت ملموس و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات مردم مناطقی که با این پدیده درگیر هستند، قرار بگیرند.

وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی این طرح در شهرستان سرخس بعد از دو سال پیگیری و برنامه‌ریزی و همچنین هماهنگی با دستگاه‌ها، افزود: در این راستا سعی شد تا معاونین وزرا عرصه ها را از نزدیک ببینند و با مشکلات آن مناطق آشنا شوند که در این راستا تاکنون سفرهایی به استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی داشتیم.

دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار تاکید کرد: تجربه برگزاری جلسات این ستاد در استان سیستان و بلوچستان و مشاهده مشقت‌هایی که وجود گردو غبار برای مردم ایجاد کرده است، نشان داد که این مسئله در اتخاذ تصمیمات بهتر برای حل مشکلات مردم موثر بوده است.

طهماسبی گفت: ما در سرخس از بهمن 1400 تاکنون در حال پیگیری مسئله هستیم و اکنون بعد از دو سال یک اعتبار مناسبی برای حل معضل گردو غبار توسط دستگاه‌ها اختصاص داده شد.

وی ادامه داد: در منطقه سرخس دو معضل عمده داریم که یکی در داخل کشور و دیگری در خارج از مرزهای ایران است اما اکنون بر حل معضل داخلی متمرکز هستیم و با توجه به اینکه اراضی در این منطقه عمدتاً دیم، مرتع و آبی هستند.

دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار  با تاکید بر اینکه اراضی دیم عمدتاً شخم زده می‌شوند اما محصولی در آن کاشته نمی‌شود و اراضی مرتعی نیز غالباً با چرای بی‌‌رویه روبه‌رو است، بیان کرد: بخش بزرگی از زمین‌های این منطقه مربوط به آستان قدس رضوی است و در دو سال گذشته بیشترین همکاری را با ما در این زمینه داشته است.

دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار جلوگیری از آسیب به تاسیسات نفتی، جاده و راه آهن را نیز از دیگر اهداف ستاد ملی دانست و افزود: بودجه هزار میلیارد ریالی را با این هدف و همچنین هدف کاهش آلام مردم به این امر اختصاص دادیم و برای این امر نوع برنامه‌ها را از تمامی سازمان‌ها دریافت کرده ایم.

طهماسبی تصریح کرد: تصمیم‌گیری در مورد چگونگی انجام کارها و اقدامات در این خصوص توسط ستاد انجام می‌گیرد اما اجرای آن بر عهده دستگاه‌ها است که سازمان منابع طبیعی وظیفه غرق اراضی مرتعی، نهالکاری و بوته‌کاری، بادشکن غیرزنده همچنین سازمان امور عشایر وظیفه کنترل مراتع و جمعیت‌های عشایر وارد شده به منطقه و سازمان هواشناسی وظیفه پیش‌بینی وقوع بارش‌ها را برعهده گرفتند که امیدواریم با انجام این اقدامات در طی یک بازه زمانی میان مدت و بلند مدت به نتایج مناسبی دست پیدا کنیم.

وی به وظایف سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص اشاره کرد و گفت: این منطقه منابع ژنتیکی گیاهی و جانوری متنوعی دارد و وظیفه حفظ و نگهداری از آنها نیز به سازمان حفاظت محیط زیست محول شده است. همچنین تجهیز مراکز بهداشتی این منطقه و انجام برخی اقدامات پایه ای نیز توسط وزارت بهداشت و سازمان زمین‌شناسی در حال انجام است.

دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار افزود: مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام یافته امیدواریم مسئله کانون‌های داخلی گردو غبار در منطقه سرخس با انجام این پروژه‌ها در میان مدت به صورت محسوس و در بلند مدت به صورت قابل توجهی کاهش پیدا کند که انشالله در کنار پیگیری حل کانون‌های خارجی این مسئله در سال‌های آینده به صورت کامل حل شود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1662656

مهمترین اخبار ایران و جهان: