نیوز سیتی!
03 فروردین 1402 - 12:33

بنای «زینت الملک قوام»؛ خانه ای از دل تاریخ

شیراز-خانه «زینت الملک قوام» از زیباترین و مشهورترین بناهای تاریخی شیراز است که هر سال گردشگران بسیاری از آن دیدن کرده و قدمت این مکان تاریخی به دوره قاجار بازمی‌گردد.

به گزارش خبرنگار مهر، خانه «زینت الملک قوام» از زیباترین و مشهورترین خانه‌های تاریخی شیراز است که هر سال گردشگران بسیاری از آن دیدن می‌کنند، قدمت آن به دوره قاجار بازمی‌گردد و در واقع بخشی از اندرونی نارنجستان قوام به شمار می‌آید.

با بازدید از خانه زینت الملک، علاوه بر بازدید از یکی از تاریخی‌ترین خانه‌های سنتی شیراز از موزه مفاخر و تندیس‌های بزرگان شیراز مشهور به موزه «مادام توسو» نیز می‌توان بازدید کرد.

این خانه تاریخی در ضلع غربی نارنجستان قوام و در نزدیکی دیگر مکان‌های تاریخی شیراز نظیر آرامگاه شیخ روزبهان فسایی، مجموعه وکیل، مسجد نصیرالملک و حرم مطهر شاه‌چراغ (ع) واقع شده است.

بنای «زینت الملک قوام»؛ خانه ای از دل تاریخ

ساخت خانه تاریخی زینت الملک با سبک معماری خانه‌های قاجاریه، در سال ۱۲۹۰ هجری قمری در شیراز توسط محمدخان قوام‌الملک دوم آغاز شد و پس از ۱۲ سال در سال ۱۳۰۲ هجری قمری توسط محمدرضا خان قوام‌الملک سوم به اتمام رسید. این خانه تاریخی برای سال‌ها محل زندگی زنی به نام زینت الملک قوامی بود؛ زنی خیر و مهربان که همیشه از نیازمندان با سفره‌های نذری پذیرایی می‌کرد.

در کل مجموعه خانه زینت الملک، تنها یک کتیبه با نوشته «چاکر درگاه ابوالقاسم شیرازی به تاریخ ۱۳۰۲ ه‌.ق» وجود دارد کتیبه‌ای که در اتاق آینه‌کاری و قسمت غربی ورودی آینه‌کاری‌ها نصب شده است.

از آنجا که آینه‌کاری، آخرین پروژه ساخت بنا است، متخصصان سال ۱۳۰۲ هجری قمری را سال پایان ساخت بنا می‌دانند. در یکی از اتاق‌ها نیز روی گچ‌کاری‌ها تاریخ ۱۲۹۸ هجری قمری دیده می‌شود که سال پایان کار گچ‌بری را نشان می‌دهد؛ بنابراین، این طور به نظر می‌آید که آینه‌کاری بنا حدود چهار سال زمان برده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1105756

مهمترین اخبار ایران و جهان: