آخرین فیلم کیومرث پوراحمد برخلاف آثار قبلی او بدون قصه و شخصیتپردازی در روزهای پایانی سیزدهمین دوره از جشنواره فیلم فجر اصفهان اکران شد و همچنان عدم «قصهگویی» و «قهرمان» در فیلمهای سینمایی مورد نقد فعالان فرهنگ و هنر است.
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، برترینهای چهل و یکمین دوره از جشنواره فیلم فجر در شب گذشته معرفی شدند و امشب استان اصفهان آخرین شبی است که از اهالی فرهنگ و هنر و مردم دغدغهمند در سیزدهمین جشنواره فیلم فجر میزبانی میکند. فیلمهای «غریب» و «اتاقک گلی»«گلهای باوارده» امشب در سینما سپاهان اکران میشود. فیلمهایی که در حوزه دفاع مقدس خوش درخشیدند و در اختتامیه جشنواره «غریب» ساخته محمدحسین لطیفی جایزه بخش «مقاومت» را دریافت کرد و بهترین فیلم از نگاه ملی شد.همچنین سیمرغ بلورین بهترین فیلم «مقاومت» به محمد عسگری برای فیلم «اتاقک گلی» اهدا شد.
با این وجود همچنان دغدغه کیفیت فیلمها در صدر نقدها و آسیبشناسی فعالان فرهنگی و هنری قرار دارد و بسیاری از مخاطبان به دلیل آشنایی با آثار کارگردانان به تماشای فیلمها ترغیب میشوند و برخی با دیدن نقدها و جو فضای رسانهای قدم در راهروهای سینما میگذارند.
کیومرث پوراحمد یکی از کارگردانانی است که همه او را به قصههای مجید میشناسند و به دلیل این اثر فاخر، برای تماشای آخرین فیلم او یعنی «پرونده باز است» با انتظارات متفاوتی به صندلیهای سینما تکیه میزنند که این فیلم در ششمین شب از سیزدهمین فیلم فجر اصفهان اکران شد.
«پرونده باز است» داستان نوجوانی را روایت میکند که به دلیل نزاع با رقیب عشقی خود در یک محله، متهم به قتل میشود و در پی علت این نزاع سعی در آگاهسازی خانوادهها در برخورد با فرزندان نوجوان خود دارد که در پشت هر رویداد و اتفاقی که از نوجوانان سر میزند یک برخورد اشتباهی از بزرگترها وجود دارد. یک روز پدر نوجوان مقتول در مقابل همسایهها میخواهد پسر خود را تربیت کند و با زد و خورد و دروغگو خطاب کردنش موجب تحقیر و حس انتقام در فرزند خود میشود؛ پسرک برای انتقامجویی از رقیب عشقی خود که خبر کشتن کبوتر دختر همسایه را به پدرش داده، دعوایی راهمیاندازد و دیگری برای دفاع از خود دست به چاقو شده و مهر قاتل بر پیشانی نوجوان میماند.
از سویی دیگر میتوان گفت که فیلم از هرگونه قصهگویی و شخصیتپردازی خالی بود و سعی داشت با دیالوگهایی بداهه علیه قصاص و دیالوگ پایانی(تمامش کنید) اعتراض خود را به مقوله قصاص بیان کند و آن را مجازاتی سنتی و بیرحمانه نشان دهد.
هرچند که این موضوع یک آسیب اجتماعی را نشان میدهد اما نحوه ساخت و نشان دادن دغدغه نوجوانان با شرایط امروزه همخوانی نداشت و همین امر موجب نقد بسیاری از فعالان هنری به دور بودن پوراحمد از خواستههای نوجوان امروزی است.
بود و نبود «قصه» در فیلمها و شاخص قصههای مجید
حمیدرضا امینی، معلم و استاد دانشگاه در گفتوگو با خبرنگار فارس در اصفهان با بیان اینکه عدم وجود قصه در فیلمها حلقه مفقوده و معضل اصلی سینمای ایران است، گفت: شهید آوینی و منتقدان سینما اغلب شاخصی را برای فیلمهای سینمایی قرار میدادند که ممکن است یک فیلم و یا یک فیلمنامه باشد و در آن زمان قصههای مجید را مثال میزدند؛ به عبارتی شهید آوینی قائل به این بود که حتی شاخص آینده سینمای جهان قصههای مجید خواهد شد و این نشان میدهد که قصه داشتن اهمیت دارد.
وی با بیان اینکه قصه داشتن در فیلمها بسیار ضروریتر از غافلگیر کردن مخاطب و یا پیام اخلاقی داشتن است، تصریح کرد: هنر با ناخودآگاه انسان سروکار دارد و باید جایی بنشیند که با آگاهی متفاوت باشد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: حتی اگر هنرمندانی که جشنواره را تحریم کردند حضور داشتند، این معضل همچنان ادامه داشت و گمان نکنند که با عدم حضور خود سقوط سینما را رقم زدند زیرا همیشه سینمای ایران فرازو و فرودهای داشته است.
وی با بیان اینکه این اثر پوراحمد نشان از افول او در آثار سینمایی دارد، گفت: توقع از کارگردانی مانند پوراحمد بسیار بالاست و این فیلم با هیچ کدام از آثار گذشته او شباهت نداشت.
سینما قهرمان ندارد
صادق اشجر دانشجوی سینما در گفتوگو با خبرنگار فارس در اصفهان گفت: سینمای ما قهرمان ندارد و اغلب فیلمها پایان خوش را نمیپذیرند و به دنبال نشان دادن فیلمهایی بیپایان و یا دراماتیک هستند. حتی فیلمهایی مانند (تک تیرانداز) که قهرمان آن یک شهید اصفهانی بود باید با پایانی خوشایند به پایان میرسید و این در ذهن مخاطب حک میشد.
وی با اشاره به استقبال مردم و فعالان فرهنگی از جشنواره ادامه داد: جشنواره به عنوان یک رویداد ملی پویایی خود را دارد و اغلب هنرمندان و دغدغهمندان با حضور در این جشنوارهها و رصد کیفیت فیلمها به دنبال اثرآفرینی هستند و برخلاف تحریمکنندگان با حضور خود اعتراض و خواستههای خود را اعلام میدارند.
پایان پیام/۶۳۱۳۷/ح