نیوز سیتی!
24 اسفند 1401 - 11:34

«نواوستی» آیینی به زلالی آب

اردبیل- اهالی اردبیل در یک رسم دیرین و کهن در آستانه سال جدید،‌ آیین «نواوستی» را به رسم پاکی دل‌ها و زلالی آب برگزار کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، در این آئین کهن که اردبیلی‌ها بعد از چهارشنبه‌سوری، در اولین صبح چهارشنبه با حضور در کنار رودخانه بالیقلوچایی به ویژه پل تاریخی «یئددی گوز» (هفت چشمه) در این محل حاضر می‌شوند، تلاششان بر این است تا در خلوت آرزوهای خود را با آب روان که مظهر پاکی است، در میان گذاشته و برای مردم و بستگان خود آرزوی خوشبختی کنند.

آنچه که آئین امسال را جلوه متفاوتی بخشیده بود، ناپاکی آب رودخانه بالیقلو است که بر اثر بی‌توجهی مسئولان شهرداری، این رودخانه به محل گندیده و متعفنی تبدیل شده که شرکت‌کنندگان در این آئین را به شدت رنج می‌دهد.

مسئولان شهری سال‌هاست که شعار ساماندهی رودخانه بالیقلو را می‌دهند در حالی که این رودخانه مملو از پسماند و آلاینده‌هایی است که چشم هر بیننده‌ای را در دیدن مناظر این رودخانه ناامید و ناشاد می‌کند.

اردبیلی‌ها در این رسم کهن در گوشه‌ای در کنار آب این رودخانه نشسته و در حالی که دعا و نیایش می‌کنند، سالی پر از خیر و برکت را برای هموطنان خود آرزو می‌کنند تا زمینه‌ای فراهم آید تا مردم در سال جدید با احساس خوشبختی بیشتر روبه‌رو شوند.

عده‌ای از بانوان با در دست داشتن قیچی، جارو و کوزه سفالی در این پل تاریخی حاضر شده و در حالی که مرتب آب را جارو کرده و یا قیچی می‌کنند، برای فرزندان این مرز و بوم آرزوی خوشبختی کرده و افراد سالخورده نیز در کنار این محل نشسته و در حال خواندن دعاهای متفاوت هستند.

هر چند امسال کمتر از سال‌های گذشته کوزه‌ها را با آب این رودخانه پر می‌کردند اما همچنان برخی‌ها کوزه‌ها را با این آب پر کرده تا در چهار گوشه خانه به رسم و نشانه پاکی بریزند.

مهمترین و اصلی‌ترین فلسفه آئین «نواوستی» در اردبیل تحکیم مودت، دوستی و هم صحبتی با دوستان و آشنایان است که بعد از گذراندن شب چهارشنبه‌سوری، در روز چهارشنبه نیز سعی می‌کنند دید و بازدیدها را نو کرده و حال و هوای متفاوت به ایام پایانی سال بدهند.

متأسفانه این آئین کهن را نیز عده‌ای با ترقه‌بازی و انداختن بمب‌های دست‌ساز در حوالی این رودخانه به فضایی ناامن برای خانواده‌ها تبدیل کردند که از مسئولان انتظار می‌رود با مراقبت بیشتر از چنین آیین‌هایی به رسم پاکی ایرانیان، مراقبت جدی داشته باشند تا این آئین‌ها با خرافاتی همراه نشود.

حضور پرشور خانواده‌ها در کنار رودخانه بالیقلوچایی و نگرانی آنها از آب کم و آلودگی پیرامونی این رودخانه کاملاً مشهود بود و بسیاری از خانواده‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اعلام کردند که مسئولان شهر به ویژه شورا و شهرداری به جای وعده دادن، بهتر است این فضا را به یک فضای گردشگری و تفریحات سالم مردم تبدیل کرده تا در طول سال نیز در چنین آئین‌ها و رسم‌های کهن مشکل و دغدغه‌ای نداشته باشیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1094256

مهمترین اخبار ایران و جهان: