نیوز سیتی!
20 اسفند 1401 - 12:41

14 مزرعه پرورش ماهی در چهارمحال و بختیاری مکانیزه شد

مدیر شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری از مکانیزه کردن 14 مزرعه پرورش ماهی طی سال جاری با هدف سازگاری با مصرف کم آب و بهبود مصرف آب در استان خبر داد.

محمد کریمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد از مکانیزه کردن ۱۴ مزرعه پرورش ماهی طی سال جاری با هدف سازگاری با مصرف کم آب و بهبود مصرف آب در استان خبر داد و گفت: اجرای طرح مکانیزاسیون پرورش ماهی موجب صرفه‌جویی در میزان مصرف منابع آبی می‌شود و بهره‌وری را افزایش می‌دهد.

مدیر شیلات و آبزیان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در راستای افزایش بهره‌وری و استفاده حداکثری از آب و مدیریت منابع آبی استان طرح مکانیزه کردن مزارع پرورش ماهی از سال ۹۹ در استان اجرا می‌شود.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در پایان سال ۱۴۰۵ تعداد ۳۰۰ مزرعه پرورش ماهی مکانیزه شود و در صورت تحقق طرح طبق برنامه‌ها، میزان صرفه‌جویی آب در مقایسه با روش‌های آبزی‌پروری سنتی چشمگیر خواهد بود.

کریمی اظهار داشت: تجهیزات مکانیزاسیون در آبزی‌پروری تجهیزاتی هستند که به وسیله آن‌ها کیفیت آب محیط پرورش را بالا برده تا آب با کیفیت مناسب در اختیار آبزی قرار گیرد و در نتیجه نسبت به تولید ماهی با تراکم و کیفیت نسبتا بالاتر اقدام شود.

وی گفت: در حال حاضر میزان تولید ماهی قزل‌آلا در یک متر مربع در مزارع پرورش ماهی استان حدودا ۳۰ تا ۳۵ کیلوگرم است که می‌توان با استفاده از این تجهیزات این میزان تولید را به حدود ۴۵ تا ۵۰ کیلوگرم و حتی بیشتر نیز رساند.

مدیر شیلات و آبزیان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: لازمه عبور از پرورش ماهی سنتی و ورود به پرورش ماهی صنعتی استفاده از همین تجهیزات است.

وی عنوان کرد: وزارت جهاد کشاورزی با ارائه تسهیلات از طرح مکانیزاسیون مزارع پرورش ماهی حمایت می‌کند ضمن اینکه هزینه انجام شده جهت مکانیزه‌کردن مزارع در دوره‌ای کوتاه با افزایش میزان تولید در واحد سطح جبران می‌شود.

پایان پیام/۶۸۰۲۴

منبع: فارس
شناسه خبر: 1086156

مهمترین اخبار ایران و جهان: