نیوز سیتی!
29 آبان 1402 - 11:29

قیمت‌گذاری دستوری دارو کشور را به سمت واردات خواهد برد

رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی و غذایی ایران انتقاداتی را نسبت به برنامه هفتم توسعه مطرح کرد.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، عباس کبریایی زاده رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی و غذایی ایران در نشست خبری که دوشنبه ۲۹ آبان ماه در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد اظهار داشت: برنامه هفتم توسعه مملو از تناقضات است و امیدواریم نهادهای مربوطه این تناقضات را برطرف کنند.

وی با بیان اینکه هدف‌گذاری خوبی در برنامه هفتم توسعه انجام شده است گفت: عدالت در دسترسی، کاهش پرداخت از جیب بیماران، توسعه تولید و دسترسی عادلانه به خدمات برای همه مردم در نظر گرفته شده است که این اهداف آرمانی است اما در حقیقت روشهای مناسب برای دستیابی به اهداف پیش بینی نشده است و امیدواریم مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان این تناقضات را برطرف کنند.

کبریایی زاده افزود: دراین برنامه هیچ ابزاری برای تعرفه گذاری درنظر گرفته نشده است و آنچه دولت مشخص میکند نسبتی با تورم ندارد و به همین منظور جامعه پزشکی تمایلی به خدمت در مناطق محروم ندارد.

وی ادامه داد: قیمت‌گذاری دستوری مهم‌ترین مانع توسعه تولید در هر کشوری است و رفتار دولتمردان همیشه اینگونه بوده است که قیمت کالا و خدمات را از تورم موجود پایین‌تر در نظر گرفته‌اند.

کبریایی زاده گفت: در نظام قیمت‌گذاری دستوری توسعه رخ نمی‌دهد و امیدوارم در مجلس و دولت به این تناقضات توجه شود.

وی ادامه داد: در بندهایی از این قانون به واردات فوریتی رسمیت داده شده است و امروز واردات رسمی سخت شده است و به واردات فوریتی که مملو از فساد است روی می‌آوریم.

به گفته وی، در بند دیگری از قانون سازمان غذا و دارو مسوول واردات فوریتی دارو شده است، این سازمان به دلیل کمبود نیرو توانایی انجام وظایفش را ندارد و این وظیفه سنگین بر دوش او قرار گرفته است.

کبریایی زاده در ادامه به موضوع قیمت‌گذاری کالای پزشکی اشاره کرد و گفت: قیمت الکل اتانول از اول سال تا کنون دو برابر شده است و از مولفه‌هایی است که روی قیمت تمام شده دارو تاثیر دارد. حتی دولت قیمت این ماده را نمیتواند کنترل کند.

رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی و غذایی ایران افزود: یکی از بندهایی که باید به آن هشدار داد موضوع قیمت‌گذاری داروهای های تک است که روش قیمت گذاری آن مناسب است اما برای داروهای سنتی اعلام شده است قیمت‌گذاری باید دستوری باشد این موضوع باعث می‌شود تولید کنندگان این محصولات دارو تولید نکنند یا داروی های تک تولید کنند.

وی ادامه داد: با این دستورالعمل کشور به سمت واردات دارو خواهد رفت و از نظر من چالش جدی برنامه هفتم توسعه تناقضات آرمانی است.

درحال بروزرسانی...

منبع: فارس
شناسه خبر: 1578456

مهمترین اخبار ایران و جهان: