نیوز سیتی!
30 مهر 1402 - 18:28

هشدار غول انرژی نروژ برای زمستان اروپا

غول انرژی نروژی هشدار داده است، با وجود اینکه تاسیسات ذخیره‌سازی اتحادیه اروپا تقریبا پر شده، اما بازار گاز طبیعی در این اتحادیه در زمستان پیش رو آشفته خواهد ماند.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از راشاتودی، شرکت «اکوینور»، غول انرژی نروژی هشدار داده است، حتی با وجود اینکه تاسیسات ذخیره‌سازی اتحادیه اروپا تقریبا پر شده، اما بازار گاز طبیعی در این اتحادیه در زمستان پیش رو آشفته باقی خواهد ماند.

مخازن گاز اتحادیه اروپا در حال حاضر 97.89 درصد پر شده است که از هدف 90 درصدی این اتحادیه برای پر کردن 90 درصدی تا یک نوامبر فراتر رفته و آرامشی در آستانه فصل فراهم فراهم می‌کند.

با این حال، آندرس اوپدال، مدیرعامل اکوینور به مجمع هوش انرژی در لندن گفت، انتظار برای افزایش رقابت با آسیا بر سر ال‌ان‌جی، می‌تواند قیمت‌ها را افزایش دهد.

وی افزود: « ما در واقع انتظار داریم که بازار در طول زمستان کاملا نوسان داشته باشد.»

«ما هر کاری بتوانیم انجام می‌دهیم تا اطمینان یابیم که بیشترین میزان گاز وارد لوله‌‌ها شود، اما اروپا به عرضه ال‌ان‌جی وابسته خواهد بود.»

اکوینور بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز در فلات قاره نروژ و دومین تامین‌کننده گاز در اروپای غربی است.

سال گذشته، پس از اینکه اتحادیه اروپا خرید گاز از روسیه را کاهش داد و واردات ال‌ان‌جی آن به رقم بی‌سابقه‌ای رسید و به دنبال تلاش‌ها برای کاهش مصرف در این اتحادیه به ویژه در بخش صنعت، قیمت گاز در این اتحادیه رکورد زد.

ال‌ان‌جی به منبع اصلی تامین گاز اتحادیه اروپا تبدیل شده است و بیش از 35 درصد کل واردات آن را تشکیل می‌دهد.

اتحادیه اروپا برای جبان کمبود عرضه گاز، به دریافت محموله‌های ال‌ان‌جی با قیمت بالا از آمریکا و قطر و افزایش واردات از طریق خط لوله از نروژ و آذربایجان متوسل شده است.

با این حال، بنا بر اعلام اکوینور، حتی با وجود پر بودن تقریبی مخازن ذخیره‌سازی، واردات اتحادیه اروپا برای تامین تقاضا کافی نیست.

در اوایل ماه جاری INES، اتحادیه شرکت‌های ذخیره‌سازی گاز آلمان نیز هشدار داد،

صنعتی‌ترین اقتصاد این اتحادیه تا سال 2027 همچنان در معرض خطر کمبود گاز قرار خواهد داشت، مگر اینکه احداث پایانه‌های ال‌ان‌ج بیشتر، ظرفیت ذخیره‌سازی گاز اضافی یا خطوط لوله را سرعت بخشد.

تا پیش از درگیری نظامی با اوکراین، آلمان 40 درصد از گاز مورد نیاز خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از روسیه وارد می‌کرد، اما در پی بالا گرفتن تنش‌های نظامی بین مسکو و کی‌یف، برلین تصمیم گرفت تا با افزایش واردات ال ان جی، وابستگی خود به گاز روسیه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کاهش دهد.

چند روز پیش نیز، مارکوس کِرِبِر، مدیرعامل شرکت RWE که بزرگ‌ترین تولیدکننده برق در این کشور به‌شمار می‌رود، هشدار داد، به خاطر ادامه یافتن بحران انرژی در آلمان ممکن است این کشور در زمستان پیش رو با کمبود انرژی مواجه شود.

به گفته این مقام آلمانی، سرد شدن هوا، امنیت انرژی آلمان به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اتحادیه اروپا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تهدید می‌کند. بیش از یک سال است که به خاطر درگیری نظامی با اوکراین، روسیه صادرات گاز به آلمان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به میزان قابل توجهی کاهش داده است.

کلاوس مولر، رئیس سازمان تنظیم مقررات شبکه‌های انرژی آلمان نیز در شهریور ماه نسبت به خطراتی که عرضه گاز این کشور را در زمستان پیش رو تهدید می‌کند، هشدار داده بود و از شهروندان این کشور خواست تا به صورت منطقی گاز مصرف کنند.

این مقام آلمانی هم با اشاره به پر بودن مخازن گاز اروپا گفته بود، هنوز خیلی زود است که به صراحت بگوییم نسبت به زمستان پیش رو خوش‌بین هستیم، زیرا خطرات واقعا باقی هستند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1546756

مهمترین اخبار ایران و جهان: