نیوز سیتی!
14 آذر 1402 - 13:40

وزیر میراث فرهنگی: مرند شهر حضرت نوح(ع) منطقه کاوش نشده است

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه مرند به شهر حضرت نوح(ع) است، گفت: مرند یک منطقه نسبتا کاوش نشده دارد که منجر به برخی مشکلات شده است.

به گزارش  خبرگزاری فارس از تبریز، سیدعزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از مسجد‌ جامع شهر مرند بازدید کرد. 

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: برنامه سفر به استان آذربایجان‌شرقی را داشتم ولی بنا به درخواست نمایندگان و ضرورت‌های لازم این سفر را به امروز قرار دادم. 

وی با بیان اینکه این منطقه پر از میراث ارزشمند کشور است و هر چقدر دلتان بخواهد کاروانسرا و مسجد، تپه تاریخی و موقعیت‌های تاریخی و غیره است، گفت: بخشی از این آثار ثبت ملی شده و بعضی‌ها هم ثبت جهانی شده‌اند. 

ضرغامی خاطرنشان کرد: مرند یک منطقه نسبتا کاووش نشده دارد که منجر به برخی مشکلات شده است و متاسفانه دچار عقب‌ماندگی در آنها هستیم که دستوراتی که اتخاذ شد باید خدمات اساسی برای مردم ایجاد شود. 

وی افزود: آسیب‌های اجتماعی معمولا در مکان‌هایی که از رده خارج شده است، شکل می‌گیرد که قطعا با ساماندهی آن مکان این مشکل نیز رفع می‌شود. 

مسجد ۷۰۰ ساله جامع مرند از افتخارات معماری و هنری کشور است

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی متذکر شد: مسجد جامع مرند نیز یکی از افتخارات معماری و هنری کشور است و قدمت آن بسیار زیاد است و قدمت بنای مسجد ۷۰۰ سال است. 

وی ادامه داد: این مسجد سابقه کلیسا و آتشکده هم دارد که با احتساب آن به قدمت دو هزار هم می‌رسد. 

ضرغامی اذعان داشت: این مسجد هویت تاریخی ماست و مرند یک سابقه تاریخی بزرگی دارد و با اینکه در طول تاریخ دچار حملات و نابودی شده است اما از نوع ساخته شده است. 

وی با اشاره به مسجد داخل بازار مرند گفت: نقل است که مادر حضرت نوح‌(ع) در این مکان دفن شده است و قطعا با ارزش خواهد بود. 

مرند شهر حضرت نوح(ع)

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: اصلا این شهر معروف به شهر حضرت نوح(ع) است. 

وی یادآور شد: قطعا در این سفر اعتبارات جدیدی به اعتبارات قبلی تعیین شده برای استان اتخاذ خواهد شد تا مرمت و نگهداری آثار تاریخی صورت گیرد. 

ضرغامی گفت: وجود نمایندگی میراث فرهنگی در مرند در شان مرند نیست و با نامه‌نگاری در راستای ارتقای ساختار مرند اقدامات خواهیم کرد. 

پایان پیام/۶۰۰۲۷

منبع: فارس
شناسه خبر: 1594712

مهمترین اخبار ایران و جهان: