نیوز سیتی!
15 آذر 1402 - 12:14

مصرف ۳ میلیارد مترمکعب آب در بخش کشاورزی آذربایجان‌غربی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: کل نیاز آبی استان ۴.۲ میلیارد مترمکعب است که از این مقدار ۳ میلیارد آن در اختیار بخش کشاورزی قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، خسرو شهبازی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی اظهار داشت: کل نیاز آبی استان ۴.۲ میلیارد مترمکعب است که از این مقدار۳ میلیارد مترمکعب در اختیار بخش کشاورزی استان قرار می‌گیرد.

 وی با اشاره به اقدامات مربوط به ترویج الگوی کشت و ترغیب کشاورزان به کشت محصولات کم آب بر گفت: این اقدامات شامل محدود نمودن سطح زیر کشت چغندر قند در حوضه دریاچه ارومیه و گسترش کشت آن در شمال استان، تغییر آرایش کشت چغندر قند ، توسعه کشت آبیاری میکرو به روش نوار تیپ در محصولات پر آب بر، توسعه کشت نشایی در محصولات سبزی و صیفی، توسعه کشت حفاظتی در محصولات پاییزه، تغییر تاریخ کشت حبوبات بهاره به کشت پاییزه  و انتظاری جهت استفاده از بارندگی‌های پاییزه است.

شهبازی تصریح کرد: اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها با اجراء طرح تغذیه در مزارع تحت پوشش، بذرمال نمودن بذور، رعایت اصول فنی کشت و تامین ادوات مورد نیاز موجب افزایش عملکرد در شرایط کم آبی می شود.

پی ادامه داد: ممانعت از عقد قرارداد کشت و عدم صدور حواله کودی برای محصولات کشت دوم مانند ذرت، جایگزینی علوفه‌های کم آب بر با علوفه‌های پرمصرف معرفی و کشت محصولات کم آب بر جدید را از دیگر اقدامات جهاد کشاورزی استان در راستای ترویج الگوی کشت و ترغیب کشاورزان به کشت محصولات کم آب است.

پایان پیام

منبع: فارس
شناسه خبر: 1595756

مهمترین اخبار ایران و جهان: