نیوز سیتی!
25 مهر 1402 - 16:07

آذربایجان‌شرقی و کرمانشاه جزو استان‌هایی با بالاترین تنوع ژنتیکی ارقام بذری

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: استان آذربایجان شرقی و کرمانشاه جزو استان‌هایی هستند که بالاترین تنوع ژنتیکی رقم در آنها وجود دارد .

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مظفر روستایی امروز در جلسه طرح اجرای جهش تولید در دیمزارها که به ریاست اکبر فتحی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی برگزار شد، اظهار کرد: برای اینکه پایداری تولید تداوم یابد نیاز به بسترسازی است که خوشبختانه با مدیریتی که در استان فراهم شده است این کار صورت گرفته است.

وی افزود: برای رسیدن به پایداری تولید، کارشناسان حتما باید نسبت به مدیریت مزرعه اقدام کنند. اگر در زمان کشت به مدیریت از نظر تغذیه، کود پایه، سم دقت نکنیم سال بعد دچار مشکل می شویم. الان زمان زمان تصمیم گیری است و بهترین زمان است که تنش‌ها را کنترل کنیم. 

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور ادامه داد: دستورالعمل‌های فنی کاشت، داشت و برداشت توسط موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور تدوین شده و در اختیار سازمان‌های جهادکشاورزی قرار گرفته است، در حبوبات و جو رقم‌های خوبی معرفی شده است که ان شالله امسال با برنامه‌ریزی که انجام شده است کشت شود. 

روستایی بیان کرد: پایگاه‌های نوآوری که سال گذشته در استان ایجاد شده بود در سطح کشور بی‌نظیر بود، امسال هم علاوه بر آنها، می‌خواهیم سایت‌های ترویجی- توسعه را گسترش بدهیم تا الگویی برای استان های دیگر نیز باشد.

وی گفت: پایداری تولید در شرایط دیم یکی از مولفه هایش مقاومت به تنش های محیطی است. خوشبختانه استان آذربایجان شرقی و کرمانشاه جزء استان هایی هستند که بالاترین تنوع ژنتیکی رقم در آنها وجود دارد. ارقامی که برای مناطق سرد و معتدل معرفی می شود از استان ماست.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور تصریح کرد: ۴۶ رقم گندم معرفی شده است که بالای ۹۰ درصد در استان کشت می شود. علاوه بر این ارقام، هفت لاین جدید تا آخر سال برای گندم معرفی می شود که توسط شرکت های تولید کننده بذر به عرصه رفته است. 

پایان پیام/


روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان

منبع: فارس
شناسه خبر: 1541156

مهمترین اخبار ایران و جهان: