نیوز سیتی!
25 مهر 1402 - 17:11

حمایت اروپا از رژیم صهیونیستی چه تبعاتی دربردارد؟

آیا کشورهای اروپایی که در باتلاق ایجادشده از سوی آمریکا در جنگ اوکراین دست و پا می‌زنند، توان و تحمل حضور غیر مستقیم و پرهزینه در جبهه‌ای که به مراتب از جنگ اوکراین پیچیده‌تر و پرمخاطره‌تر است را دارند؟

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - نورنیوز نوشت: هر پنج دقیقه یک کودک، زن یا غیرنظامی در غزه کشته می‌شود، با این حال اتحادیه اروپا ترجیح داده با چشم‌بستن بر ماشین کشتاری که از ده روز پیش از سوی رژیم صهیونیستی به راه افتاده، جانب جلاد بایستد.

در بیانیه‌ای که روز یکشنبه از سوی ۲۷ کشور عضو این اتحادیه به امضا رسید، اقدامات دفاعی حماس محکوم شده و در مقابل خواسته شده اسرا یا به تعبیر اروپایی‌ها، گروگان‌ها هرچه سریع‌تر و البته بدون قیدوشرط آزاد شوند.

اتحادیه اروپا با نشان دادن چراغ سبز به تل‌آویو برای ادامه حملاتش، ادعا کرده آماده کمک به غیرنظامیان در غزه هستند.

این اتحادیه در بخش دیگری از بیانیه‌اش با تأکید بر اینکه «باید یک صلح پایدار و با دوام بر مبنای راه حل دو کشوری که با تقویت تلاش‌ها در فرآیند صلح خاورمیانه به دست آید» خواستار تداوم تعامل با «مقامات فلسطینی مشروع» و شرکای بین‌المللی و منطقه‌ای آنها شد.

گرچه پای این بیانیه نام ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به چشم می‌خورد، اما به اعتقاد ناظران بین‌المللی خط به خط این مکتوب رسمی، سیاست‌هایی است که از سوی ایالات متحده آمریکا در حمایت از رژیم مورد حمایتش دیکته شده است.

کارشناسان بر این باورند؛ این اعمال نفوذ به یک موضع‌گیری رسمی یا بیانیه‌ای روی کاغذ ختم نخواهد شد و دیری نمی‌پاید که اتحادیه اروپا باید بخشی از فاکتور نزاع نظامی در غزه را در قالب کمک مادی یا تسلیحاتی از جیب شهروندانش پرداخت کند، دقیقا مانند همان اتفاقی که در غائله اوکراین و روسیه افتاد.  

به استناد همین پیشینه می‌توان پیش‌بینی کرد پیروی اروپا از آمریکا در حمایت از جنایات اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی به‌ویژه کشتار زنان و کودکان در غزه می‌تواند تبعات جدی سیاسی، اقتصادی و امنیتی برای این کشورها داشته باشد.

حال سوال اینجاست؛ اروپایی که فعلا در باتلاق ایجادشده از سوی آمریکا در جنگ اوکراین دست و پا می‌زند و هیچ راه خروجی ندارد، توان و تحمل حضور غیر مستقیم وپرهزینه در جبهه‌ای را دارد که به مراتب از جنگ اوکراین پیچیده‌تر و پرمخاطره‌تر است؟

قابل درک نیست که چرا اروپا که در جریان جنگ اوکراین، استقلال سیاسی و ظرفیت‌های اقتصادی خود را به آمریکا واگذار کرده و به همین دلیل با بحران‌های جدی اجتماعی و اقتصادی روبرو شده و عملا به گروگان آمریکا در آمده است، اکنون نیز به‌دنبال همراهی با آمریکا و رژیم صهیونیستی در بحران فلسطین است.

موضع‌‌گیری اخیر اروپا در حالی است که طی روزهای اخیر و با وجود مخالفت و ممانعت دولت‌ها، شهروندان مسلمان اروپایی با هدف محکوم‌سازی اقدامات جنایت‌کارانه اسرائیل در کشتار مردم غزه به صورت کم‌سابقه‌ای به خیابان‌ها آمدند و نفرت و انزجار خود را از رژیم صهیونیستی و حامیانش اعلام کردند.

به طور قطع اعتراضات مردمی از این دست باید به منزله هشداری جدی به کشورهای اروپایی نیز تلقی شود تا سران این کشورها متوجه شوند که تداوم حمایت از «اسب بازنده» و ورود به زمین بازی خطرناکی که واشینگتن برای آنها طراحی کرده، می‌تواند عامل مکمل جدیدی برای افزایش فشارهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به آنها باشد و چالش‌های ناشی از درگیر شدن این کشورها در جنگ اوکراین را مضاعف کند.

پایان پیام/ت

منبع: فارس
شناسه خبر: 1541256

مهمترین اخبار ایران و جهان: