نیوز سیتی!
25 مهر 1402 - 23:46

منطقه اول خراسان رضوی در برداشت انار دلی خون دارد

مسئول امور باغبانی جهاد کشاورزی بردسکن گفت: بردسکن از لحاظ میزان باغ انار وبرداشت آن دارای مقام اول در استان است اما کاهش تولید دل اکثر باغداران را خون کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از بردسکن، رضا امینی در بازدید عصر امروز از یک باغ اناری در روستای شفیع آباد همراه با خبرنگاران شهرستان اظهار کرد: بردسکن از لحاظ میزان باغ انار وبرداشت آن دارای مقام اول در استان است اما کاهش تولید امسال دل اکثر باغداران را خون کرده است.

مسئول امور باغبانی جهاد کشاورزی بردسکن افزود: شهرستان بردسکن با داشتن ۱۷۵۰ هکتار باغ اناری دارای انارهای صادراتی است. آفتاب سوختگی روی انار به علت گرمای شدید امسال، باغداران را از لحاظ فروش کمی مضطرب کرده است.

امینی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد رقم تولیدی محصول انار در شهرستان بردسکن از نوع خزر می‌باشد، افزود: این نوع دارای کد صادراتی و تجاری می‌باشد.

وی با بیان اینکه ارقام مهم انار در شهرستان بردسکن خزر، انار قند، ملس، سفید شیرین شهسوار و انار ترش می باشد اظهار کرد: قطب تولید محصول انار در شهرستان بردسکن روستاهای علی آباد کشمرو شفیع آباد می باشد که متاسفانه به خاطر سرمای سال گذشته و خاموشی چاه موتورهای کشاورزی و آفتاب سوختگی، ۴۰ درصد محصول انار این شهرستان به لحاظ کمی و کیفی دچار خسارت شده‌اند.

امینی با بیان اینکه عملکرد تولید انار از هر هکتار ۱۵ تن است، گفت: پیش بینی می‌شود از این سطح بیش از ۲۶ هزار تن محصول انار برداشت شود.

وی ارزش اقتصادی محصول انار در شهرستان بردسکن را بیش از ۲۶۰۰ میلیارد ریال ذکر کرد که این رقم عنوان شده نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد کمتر است.

این کارشناس باغبانی در جهاد کشاورزی بردسکن، با توجه به مشکلات انارکاران اظهار امیدواری کرد که با حذف خاموشی چاه موتورهای کشاورزی بتوانیم انار با کیفیت تر تولید و زمینه صادرات آن را نیز فراهم کنیم.

امینی اجرای طرح سایبان را از برنامه های مدیریت جهاد کشاورزی بردسکن نام برد و افزود: در سال کشاورزی جاری در ۲.۵ هکتار از باغات، طرح سایبان اجرا شد. لذا ضمن تاکید بر اجرای سایبان برای سال آینده اجرای طرح های آبیاری نوین را امری ضروری است.

وی از اجرای ۵۰۰ هکتار از باغات شهرستان بردسکن به روش آبیاری نوین خبرداد و اظهار داشت: با تامین لوله مورد نیاز بیش از ۵۰۰ هکتار دیگر از باغات ومتقاضیان در انتظار تامین اعتبار و لوله مورد نیاز هستند.

پایان پیام /۷۰۰۵۰

منبع: فارس
شناسه خبر: 1541656

مهمترین اخبار ایران و جهان: