نیوز سیتی!
29 آذر 1402 - 09:20

ایجاد زیرساخت فرآوری گل محمدی در لرستان در دستور کار قرار گرفت

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه فرآوری نهایی تکمیل یک حلقه زنجیروار است که به زنجیره ارزش معروف است، گفت: تلاش ما جذب سرمایه‌گذار و ایجاد زیرساخت‌های فرآوری گل محمدی از اسانس به بعد است که بیشترین ارز آوری را خواهد داشت.

محمد حسن کیانی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه گل محمدی به عنوان زنجیره ارزش در طرح راهبردی وزارت کشور برای ایجاد اشتغال در لرستان قرار گرفته است، اظهار کرد: با توجه به شرایط خاص آب و هوایی و اقلیم مناسب، وجود بستر کشت مناسب، متقاضی زیاد و وجود نیروی کار و از طرفی وجود زنجیره‌های ارزشی تولید از ابتدا تا تقریبا آخرین حلقه تا اسانس، گل محمدی به عنوان زنجیره ارزش معرفی شد.

به گفته وی زنجیره ارزش در گیاهان دارویی از بستر کشت، تولید بذر و نهال و نشاء تا کاشت برداشت و در نهایت اسانس گیری و ورود به چرخه تولید عطر اسپری و سایر فرآورده‌های دارویی مانند قرص، شربت و پماد و موارد دیگر است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه با وجود فراوانی داروهای شیمیایی استفاده از گیاهان دارویی به صورت مستقیم و یا فرآوری شده در حال افزایش است، گفت: گیاهان دارویی رقم بالایی را در تجارت جهانی و بین کشورها به خود تخصیص داده است، کشور ما هم به لحاظ تنوع اقلیم از گیاهان تاکنون بیش از ۸ هزار گونه گیاهی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی آن شناسایی شده است.

کیانی‌فر با بیان اینکه اگر قرار است در تولید محصولی به نهایت سود و درآمد و ارزآوری برسیم باید فرآوری آن در دستور کار قرار بگیرد، افزود: برای افزایش سطح درآمد هرچه قدر مراحل فرآوری ارتقاء پیدا کند، ارزش افزوده آن افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه فرآوری نهایی تکمیل یک حلقه زنجیروار است که به زنجیره ارزش معروف است، خاطر نشان کرد: تلاش ما جذب سرمایه‌گذار و ایجاد زیر ساخت‌های فرآوری گل محمدی از اسانس به بعد است که بیشترین ارز آوری را خواهد داشت.

به گفته مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان سطح زیر کشت گل محمدی در استان ۱۰۰۰ هکتار با میزان تولید ۳ هزار و ۵۰۰ تن است.

 کیانی‌فر گفت: اشتغال ثابت ناشی از کشت و توسعه گل محمدی در استان ۲ هزار نفر است، لرستان رتبه هشتم کشور را در حوزه کشت محمدی به خود اختصاص داده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1610112

مهمترین اخبار ایران و جهان: