نیوز سیتی!
02 آبان 1402 - 16:01

تعویق حمله زمینی به غزه؛ مکث بشردوستانه یا عقب‌نشینی آبرومندانه!

برای تل‌آویو عقب‌نشینی از هجوم زمینی به غزه، یک «پیروزی پیش از جنگ» برای حماس به حساب می‌آید اما از گزینه دوم یعنی حمله زمینی به غزه، کم‌هزینه‌تر به نظر می‌رسد. لذا آمریکا گزینه سوم یعنی «تعویق موقت» را روی میز گذاشته است.

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - نورنیوز نوشت: «حمله زمینی به غزه یک پیک‌نیک یک‌روزه نیست»؛ این هشدار کوتاه، عصاره تمام دلایلی است که می‌خواهد به ارتش مستقر رژیم صهیونیستی در مرز نوار غزه فرمان «عقب گرد» بدهد.

متحدان قسم خورده و مورداعتماد رژیم صهیونیستی و در راس آنها امریکا، در روزهای گذشته تلاش کرده‌اند تبعات پاگذاشتن روی خاک غزه را به دولت و کابینه عصبی «بنیامین نتانیاهو» یادآوری کنند و حال تل‌آویو بر سر یکی از دشوارترین دوراهی‌ها قرار دارد. چراکه فارغ از تمام دلایل، صِرف عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از فرمان هجوم زمینی به غزه، یک «پیروزی پیش از جنگ» برای حماس به حساب می‌آید اما به مراتب از گزینه دوم یعنی حمله زمینی به غزه، کم‌هزینه‌تر به نظر می‌رسد. شاید بر همین اساس است که امریکا گزینه سوم را روی میز گذاشته است؛ یعنی «تعویق موقت» که علی الظاهر مورد پذیرش رژیم اسرائیل قرار گرفته است. حال سوال اینجاست آمریکا برای چه می‌خواهد زمان بخرد؟!

دلایل آمریکا برای تعویق حمله زمینی به غزه

بر اساس آنچه در رسانه‌های انگلیسی زبان مطرح است، «سرنوشت بازداشت شدگان اسرائیلی»، «احتمال افزوده شدن جبهه‌های جدید و گسترش جغرافیای جنگ»، «فروپاشی روانی و عدم تمرکز نیروی نظامی رژیم صهیونیستی بعد از عملیات حماس» و «زیرزمینهای پیچیده غزه» تنها بخشی از مواردی است که تل آویو باید قبل از فرمان آغاز جنگ زمینی به آن فکر کند.

«نیویورک تایمز» امروز بخشی از مذاکرات پنهانی «جو بایدن» رئیس جمهور امریکا و کابینه جنگ رژیم اسرائیل را افشا کرد؛ به نوشته این رسانه، بایدن در آن جلسه ضمن یادآوری «تصمیم‌های فاجعه‌بار ایالات متحده برای حمله به عراق و به راه انداختن یک جنگ طولانی و بدون پایان در افغانستان»، سوالاتی را مطرح کرده که وزرای دست به اسلحه نتانیاهو برای آنها پاسخی نداشتند؛ از جمله اینکه تکلیف گروگان‌ها چه می‌شود؟ اگر جبهه‌های جدیدی در لبنان یا کرانه باختری باز شد، چه وضعیتی در انتظار اسرائیل است؟ چگونه می‌توان از تبدیل شدن این حمله زمینی به یک جنگ طولانی و فرسایشی جلوگیری کرد؟ احتمال اینکه پای کشورهای دیگر به این منازعه نظامی ولو به صورت نیابتی باز شود، چقدر است؟ در صورت تشدید تنشها چه کسی پاسخگوی حملات به مواضع امریکا در منطقه خواهد بود؟ به فهرست این پرسشها می‌توان سوالهای دیگری افزود؛ نظیر آنچه جمعی از ژنرال‌های بازنشسته نزدیک به فرماندهی ارتش رژیم اسرائیل در گفت‌وگو با نتانیاهو مطرح کردند.

هشدار «پیامبر خشم» درباره «تله تهاجم زمینی به غزه»

بنا برآنچه «العربیه» منتشر کرده، «اسحاق بریک» ژنرال بازنشسته ارتش رژیم صهیونیستی که به دلیل پیش‌بینی عملیات احتمالی و غافلگیرانه حماس پیش از «طوفان الاقصی» به «پیامبر خشم» شهرت دارد، در دیدار با نتانیاهو، شخصا در مورد «تله تهاجم به غزه» و احتمال تبدیل آن به فاجعه‌ای با بهایی گزاف هشدار داده است. «الشرق الاوسط» هم به نقل از این نظامی 75ساله نوشت:طرفداران مغرور حمله زمینی به غزه، چیزی از جنگ نمی‌دانند. به گفته او «اگر اکنون وارد غزه شویم، نه تنها با حزب‌الله در شمال و دیگر مناطق وارد جنگ منطقه‌ای خواهیم شد، بلکه جبهه‌ای نیز در کرانه باختری گشوده شده و ده‌ها هزار فلسطینی مسلح کرانه باختری اقدام به حمله خواهند کرد و حملات مشابهی ممکن است از سوی عرب‌های داخل اسرائیل نیز رخ دهد.»  

اختلاف داخلی و فشار خانواده اسرای اسرائیلی

آنگونه که نشریه عبری «اسرائیل هیوم» خبر داده، اختلافات نتانیاهو و «یواف گالانت» وزیر دفاع بر سر زمان و نحوه اجرای تهاجم زمینی به غزه، بالا گرفته است و بخشی از کابینه می‌خواهند جنگ را طوری پیش ببرند که گویی هیچ اسیری وجود ندارد.  آن هم در ساعاتی که خانواده‌ اسرایی که در اختیار حماس قرار دارند، با حضور در مقابل اقامتگاه «اسحاق هرتزوگ» رئیس‌جمهور رژیم اسرائیل و مقابل مقر نظامی رژیم صهیونیستی در تل‌آویو دست به اعتراض زده و خواستار این شدند که قبل از هر واکنشی، آزادی اسرا تضمین شود.

بازی با کارت اسرا از سوی امریکا و اروپا

212 نفری که گفته می‍شود در جریان عملیات «طوفان الاقصی» در بازداشت حماس هستند، بهترین کارت بازی در دستان امریکا، اروپا و البته بخشی از بدنه حاکمیتی رژیم صهیونیستی است که مخالف نبرد زمینی هستند؛ چراکه «خرید زمان برای آزادکردن بازداشت شدگان،» آبرومندانه‌ترین  توجیهی است که می‌تواند به عقب‌نشینی احتمالی تل آویو از حمله زمینی مشروعیت بدهد و در عین حال دست آنها را برای تصمیمات بعدی باز بگذارد. رسانه‌های اروپایی از این ترفند با عنوان «مکث بشردوستانه» یاد کرده‌اند و آن را با ترافیک حضور مسئولان امریکایی و اروپایی در تل‌آویو پیوند زدند. چنانکه بعد از «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده، «اولاف شولز» صدراعظم آلمان، «ریشی سوناک» نخست وزیر بریتانیا و «جورجیا ملونی» نخست وزیر ایتالیا، حالا نوبت امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه است که به اراضی اشغالی برود.

اهمیت سفر مکرون به منطقه

در حالی که اوایل هفته جاری اعلام شد که سفر رئیس‌جمهور فرانسه به تل آویو به درخواست نتانیاهو به تعویق افتاده است،مجددا اعلام شد که مکرون روز سه شنبه  راهی خاورمیانه می‌شود . برخی تحلیل گران لغو اولیه این سفر را به تصمیم رژیم صهیونیستی برای حمله زمینی به غزه وتبعات احتمالی ناشی از آن مرتبط دانستند که قرائنی از آن نیز در خطوط تماس ارتش رژیم صهیونیستی با غزه مشاهده شد، هرچند به عملیات زمینی گسترده پیوند نخورد.

تصمیم مکرون برای سفر به اسرائیل در حالی اتخاذ شد که فرانسه در هفته های اخیر ضمن ممنوع اعلام کردن تظاهرات اعتراضی طرفداران فلسطین با روشن‌کردن چراغهای برج ایفل به رنگ پرچم رژیم صهیونیستی، حمایت تمام قد خود از تل آویو را نشان داده است. رویکردی که باعث می‌شود میانجی همیشه ناکام، حتی اگر بخواهد هم نتواند برای آزادی بازداشت شدگان یا هر تحول دیگر، نقش آفرینی کند وشاهد باشد که کشور کوچک قطر، همچنان واسط حماس و رژیم اسرائیل در این زمینه باشد.

پایان پیام/ت

منبع: فارس
شناسه خبر: 1549012

مهمترین اخبار ایران و جهان: