نیوز سیتی!
17 مرداد 1402 - 00:09

هشدار درباره روند کاهشی تولیدات صنعتی آلمان

مقام‌های آلمان درباره روند کاهشی تولیدات صنعتی این کشور هشدار دادند و این وضعیت را با جنگ اوکراین مرتبط دانستند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایندیپندنت، آلمان با کمبود تولیدات صنعتی روبه‌رو است و وزارت اقتصاد این کشور با هشدار نسبت به وضع موجود، تاکید کرده که چشم‌انداز روشنی درباره آینده وجود ندارد.

همچنین خبرگزاری فرانسه نیز از کاهش تولیدات صنعتی آلمان طی ماه جاری میلادی برای دومین ماه متوالی خبر داد و اعلام کرد که تولیدات صنعتی آلمان در ماه میلادی جاری ۱.۵ درصد کمتر شده که این میزان حتی بسیار خطرناک‌تر از پیش بینی‌های قبلی بوده است.

پیش‌تر، یافته‌های به‌دست‌آمده از نظرسنجی «فاکت‌ست» از تحلیلگران نشان می‌داد که تولیدات صنعتی در ماه مذکور نیم درصد کاهش خواهد داشت. تولیدات صنعتی آلمان در ماه پیش از آن، یعنی مه، ۰.۱ درصد افت داشت.

میزان افت تولید در صنعت خودروهای سنگین آلمان در ماه ژوئن ۳.۵ درصد، یعنی بیش از دو برابر میانگین کل صنایع، گزارش شده است. این در حالی است که نرخ تولید صنعت خودروهای سنگین آلمان در ماه پیش از آن، از ۵.۸ درصد رشد حکایت داشت.

بر این مبنا، وزارت اقتصاد آلمان هشدار داده است که با وجود افزایش تقاضا، قیمت‌های بالای انرژی و نرخ بهره نمی‌گذارد چشم‌انداز روشنی برای بهبود اوضاع دیده شود. از سوی دیگر، به باور برخی تحلیلگران نیز با توجه به کاهش احتمالی حجم مبادلات تجاری و صادرات شرکت‌ها، نشانه آشکاری از بهبود اوضاع در صنایع به چشم نمی‌خورد.

با توجه به عوامل موجود، کارشناسان اقتصادی درباره پیامدهای احتمالی رکود ادامه‌دار در کشور ابراز نگرانی کرده‌اند. به گفته «کارستن برزسکی»، تحلیلگر اقتصادی، با توجه به آمار و ارقام موجود، بیم آن می‌رود که رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه بعدی نیز روندی کاهشی داشته باشد.

در مجموع، تولید ناخالص ملی در آلمان از میانه سال گذشته به این سو روندی کاهشی در پیش گرفته است. در سه ماهه چهارم سال گذشته، تولید ناخالص ملی نیم درصد در مقایسه با سه ماهه سوم افت داشت. در سه ماهه نخست سال جاری میلادی نیز این شاخص ۰.۳ درصد کاهش داشته است.

آلمان، قدرت نخست اتحادیه اروپا، در ماه‌های پایانی ۲۰۲۲ و شروع ۲۰۲۳ رکود خفیفی را از سر گذراند. بحران انرژی ناشی از حمله نظامی روسیه به اوکراین و نرخ‌های بالای بهره که بر شرکت‌ها و خانواده‌ها تأثیر گذاشت، نقش مهمی در شکل‌گیری این رکود دارد.

با وجود فشارهای اقتصادی در آلمان، اما فایننشال تایمز گزارش داده است که «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان تحت فشار فزاینده‌ای برای ارسال موشک‌های کروز به اوکراین در راستای حمایت ضدحمله ارتش اوکراین علیه روسیه قرار دارد.

دو قانونگذار از حزب سوسیال دموکرات، حزب صدر اعظم آلمان، اخیراً به گروهی از قانونگذاران آلمانی پیوسته‌اند که خواهان ارسال موشک‌ها کروز به کی یف هستند.

«آندریاس شوارتز» از هم حزبی‌های شولتز به روزنامه اشپیگل گفت: ضدحملات اوکراین در حال تزلزل است. اوکراین نیروی هوایی قابل توجهی برای پشتیبانی از ضدحملات خود ندارد.

این قانون‌گذار آلمانی افزود که تنها موشک‌های هدایت شونده مانند موشک‌های کروز «تاروس» است که به ارتش اوکراین برای مقابله با ارتش روسیه و بازپس‌گیری قلمرو خود کمک می‌کند.

«نیلز اشمید» سخنگوی سیاست خارجی حزب سوسیال دموکرات آلمان نیز در مصاحبه‌ای گفت که او احتمال ارائه موشک‌هایی مانند تاروس به اوکراین را رد نمی‌کند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1431356

مهمترین اخبار ایران و جهان: