نیوز سیتی!
25 تیر 1402 - 13:59

کارخانه قند یاسوج به مدار تولید بازگشت

کارخانه قند یاسوج به عنوان نماد صنعت کهگیلویه و بویراحمد بعد از چندین دهه تعطیلی با همت دولت سیزدهم وارد مدار تولید می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، کارخانه قند یاسوج به عنوان نماد صنعت کهگیلویه و بویراحمد بعد از چندین دهه تعطیلی با همت دولت سیزدهم وارد مدار تولید شده و در  روزهای آینده با حضور رئیس جمهور چرخ‌های این واحد تولیدی مجدد به راه می‌افتد.

سال 44 رژیم وقت برای آرام کردن بویراحمدی‌ها و سکوت آنان در ظلم‌های ناروا کارخانه قند یاسوج را راه اندازی کرد و چرخ این کارخانه در سال 82 از حرکت ایستاد و برنامه‌های دولت‌های مختلف برای سر پا نگه داشتن این واحد تولیدی بی نتیجه ماند.

کارخانه قند یاسوج روزگاری به عنوان یکی از 7 کارخانه بزرگ تولید قند و شکر کشور فعالیت داشت تا اینکه به دلیل ضعف مدیریتی و فرسودگی خطوط تولید بعد از 44 سال از حرکت ایستاد تا اینکه یک دهه بعد با نوسازی خطوط تولید این کارخانه جا دوباره گرفت.

سال 1393 این کارخانه به یکی از سرمایه‌گذاران بومی استان واگذار شد و در واقع این واگذاری به دلیل نداشتن شرایط قانونی به یک چالش جدی و جدید تبدیل شد تا اینکه دستگاه قضایی ورود کرده و واگذاری را باطل کرد و در این واحد تولیدی پلمپ شد.

در سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در زمان ریاست قوه قضاییه به استان کهگیلویه و بویراحمد پلمپ کارخانه باز شد و قرار بر این گشت که ستاد اجرایی فرمان امام راحل استارت حرکت صنعت پیر بزرگ استان را بزنند.

استانداری کهگیلویه و بویراحمد ,

ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) 51 درصد سهام کارخانه قند را خرید و زمستان 1400 فرایند نوسازی و احیای کارخانه را با اعتباری افزون بر 170 میلیارد تومان استارت زد و هرچند احیا با یکسال تاخیر به اتمام رسید ولی با دغدغه دولتی‌ها بویژه شخص رئیس جمهور در نهایت سوت پایان دمیده شد و چرخ‌های کارخانه سرویس شده و بناست در روزهای آینده با حضور سید ابراهیم رئیسی کلید کارخانه با دستان مبارک رئیس جمهور روشن شود تا نماد عینی «می‌شود، می‌توانیم» به نمایش گذاشته شود و در واقع گفته شود که دولت از کنده بلند می‌شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با تسنیم از اتمام فرایند نوسازی کارخانه قند یاسوج خبر داد و گفت: این واحد تولیدی در سفر دوم رئیس جمهوری و برخی از اعضای هیئت دولت به صورت رسمی افتتاح و مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

سید علی احمدزاده اظهار داشت: با بهره برداری از این واحد تولیدی 170 نفر در سطوح و بخش‌های مختلف صاحب شغل می‌شوند و بدون شک در توسعه اقتصادی این دیار نقش بسزایی خواهد داشت.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: کارخانه قند یاسوج به عنوان نماد صنعت کهگیلویه و بویراحمد از مهم ترین مصوبات سفر دور اول رییس جمهور در مهرماه 1400 به کهگیلویه و بویراحمد بوده که در فرآیند عملیاتی قرار گرفت و هم اکنون احیا شده و در حال تولید است.

سید احسان عسکری عنوان کرد: این کارخانه شرایط خوبی دارد و تنها مشکل کمبود شکر خام است و چنانچه شکر خام به استان آورده شود تولید شکر سفید در استان آغاز می شود.

وی ادامه داد: این طرح در سفر پیش روی رئیس جمهور افتتاح و مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

استانداری کهگیلویه و بویراحمد ,

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: این کارخانه در حال حاضر روزانه ظرفیت هزار تن خوراک چغندر دارد که از این میزان، روزانه 150 تن تولید شکر سفید و بالغ بر 450 تن شکر قرمز تولید دارد.

به گفته شایان نادری مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) کهگیلویه و بویراحمد چنانچه می خواستیم منتظر تجهیزات خارج از کشور باشیم باید سالها منتظر می ماندیم اما با مهندسی معکوس، در کمترین زمان ممکن به وضعیت بهره برداری و راه اندازی خط تولید رسیده ایم.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1363412

مهمترین اخبار ایران و جهان: