نیوز سیتی!
09 مرداد 1402 - 11:22

برنامه ستاد زیست در ۶ فناوری نوظهور؛ از ژن‌درمانی و درمان سرطان تا اصلاح نژاد مولکولی

برنامه ستاد زیست در ۶ فناوری نوظهور از ژن‌درمانی و درمان سرطان تا اصلاح نژاد مولکولی تشریح شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم،  محمدحسین متالهی اردکانی؛ دبیر ستاد توسعه زیستی و پزشکی دقیق امروز در نشستی خبری برنامه‌ها و مأموریت‌های این ستاد را ضمن بررسی زیست فناوری و اهمیت توسعه آن تشریح کرد.

وی گفت: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری طی یک دهه اخیر همواره پیگیر نفوذ فناوری در اقتصاد و ورود صنایع بزرگ کشور به واسطه فناوری‌های راهبردی بوده است.

متالهی اردکانی با بیان اینکه در حال حاضر اکوسیستم کارآفرینی و ادبیات رایج در دانشگاه‌ها، استارت‌آپ‌ها و کل کشور مدیون تلاش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری بوده است، گفت: البته اگر به صورت کلان، نفوذ فناوری در اقتصاد را مشاهده کنیم، می‌بینیم سهم دانش‌بنیان در تولید ناخالص داخلی جای رشد زیاد دارد.

به گفته دبیر ستاد توسعه فناوری زیستی و پزشکی دقیق معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری گفت: باید برای تأثیر بیشتر فناوری در تولید ناخالص داخلی و اقتصاد کلان به سمت توسعه فناوری‌های نوین برویم؛ طی این سال‌ها توجه به فناوری‌های آینده ساز توجه به ایده‌ها عمق نگاه را کمتر کرده است.

وی گفت: توجه به توسعه فناوری راهبردی، ساختن زیرساخت‌ها و ورود به مسابقات فناوری از اهداف ستادهای توسعه است.

وی گفت: ستاد زیست علاوه بر رسالت کلان پیرو قانون شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، یک نگاه کلان به این حوزه دارد که منحصر به بخش خاصی از زنجیره تبدیل علم به ثروت نیست. ما اهتمام ویژه ای به توسعه فناوری راهبردی داریم.

به گفته متالهی اردکانی، در حال حاضر 300 شرکت دانش‌بنیان در حوزه زیست فناوری و پزشکی دقیق فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به موضوع مرغ لاین در ستاد توسعه زیست فناوری تصریح کرد: اهمیت مرغ لاین بر ما پوشیده نیست اما باید با یک واقع‌گرایی با این موضوع برخورد کنیم. اینکه این صنعت در نهاده‌های زیستی کاملاً وابسته به خارج باشد اشکال بزرگی است.

متالهی اردکانی تصریح کرد: در 20 سال گذشته کل مرغ کشور از مرغ آرین تأمین می‌شد اما امروز اینطور نیست. پیشرفت در اصلاح نژاد مولکولی بسیار زمانبر است و شرکت‌های مطرح دنیا در این حوزه، سابقه چند ده ساله اصلاح نژاد دارند و از همه دنیا گونه‌ها را جمع‌آوری کرده و ژن‌های خوب را نگهداری می‌کنند.

وی تأکید کرد: نکته بسیار مهم اینکه بایستی زمانبر بودن این پروژه‌ها درنظر گرفته شود. همچنین باید راهکارهای غیراصلاح نژادی درنظر گرفته شده و مزایای مرغ آرین به رقبای آن نیز معرفی شود.

متالهی تأکید کرد: اگر 30 درصد بازار کشور مرغ آرین باشد دیگر سایه تهدید برداشته خواهد شد.

وی ادامه داد: فناوری در کشور درخت تنومند کهنسالی شده و سابقه زیادی در این حوزه دارد به طوریکه به بیش از 17 کشور صادرات محصولات فناورانه زیستی موفقیت‌آمیز بوده است.

وی گفت: اکنون علاوه بر تولید و صادرات داروهای بیولوژیک به سمتی پیش رفته‌ایم که به فکر انتقال دانش فنی هستیم. 

وی با بیان اینکه زیست یک تکنولوژی نوظهور نیست و سابقه آن به قدمت زندگی بشر می‌رسد، گفت:  البته که معنای زیست فناوری در حال توسعه است.

وی با بیان اینکه اکنون انقلاب زیستی آغاز شده است، گفت: با استناد به گزارش های بین‌المللی از 2030  تا 2040 ، انقلاب زیستی به صورت سالانه اثر 4 تریلیون دلاری خواهد داشت که این موضوع علاوه بر  کشورهای پیشرو در کشورهای همسایه نیز مشهود است.

متالهی اردکانی گفت: کشور ما، ظرفیت‌های انسانی منحصر به فردی در زمینه بیوتکنولوژی دارد که می‌تواند با همت ویژه و فاصله زمانی کوتاهی کشور را به مسابقه فناورانه‌ای فراخواند.

وی با اشاره به برنامه‌های ستاد گفت: برای توانمندسازی جامعه دانشگاهی و شرکت‌های دانش بنیان و از سوی دیگر توسعه فناوری زیستی جدید نیاز به زیرساخت‌های ملی داریم که این موضوع در ستاد توسعه فناوری زیستی در حال پیگیری است.

حمایت از پروژه‌های دانشگاهی در 6 محور با همکاری صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران

متالهی اردکانی گفت: قرار است با همکاری صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران در 6 فناوری جامعه پژوهشی را درگیر زیست فناوری کنیم.

وی با اشاره با حوزه های این طرح های پژوهشی گفت: ایمنی درمانی و درمان سرطان، ژن درمانی، داروهای مبتنی بر نوکلئیک اسید و میکروبیوم، توسعه و طراحی سویه‌های صنعتی و بایومولکول‌ها، اصلاح نژاد مولکولی حوزه‌هایی هستند که بر اساس آن پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری حمایت می‌شوند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1419512

مهمترین اخبار ایران و جهان: