نیوز سیتی!
18 مرداد 1402 - 11:10

۸۰ درصدنوزادان همدان با شیر مادر تغذیه می‌کنند

کارشناس ترویج تغذیه با شیرمادر معاونت بهداشتی استان همدان گفت: ۸۰ درصد نوزادان همدان تا یک سالگی با شیر مادر تغذیه می‌کنندو ۲۰ درصد هم شیر مصنوعی تغذیه می‌کنند.

زهرا سهل‌البیع در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه ۸۲ درصد شیرخواران استان تا پایان ۶ ماهگی به صورت انحصاری فقط از شیر مادر تغذیه می‌کنند اظهار کرد: تغذیه انحصاری با شیر مادر تا سن ۶ ماهگی ( ۱۸۰ روزگی) از اهمیت بالایی در ارتقای سلامت شیرخواران برخوردار است.

وی با بیان اینکه به تمام مادران توصیه می‌شود در ۶ ماه اول زندگی شیرخوار به این موضوع توجه ویژه داشته باشند گفت: در همدان ۸۰ درصد شیرخواران زیر یک سال با شیرمادر و ۲۰ درصد نیز با شیرمصنوعی تغذیه می‌شوند.

کارشناس ترویج تغذیه با شیرمادر معاونت بهداشتی استان همدان با بیان اینکه ۴۹ درصد از این کودکان از سیستم بهداشت، شیرمصنوعی یارانه‌ای دریافت می‌کنند که پس از بررسی کارکنان بهداشتی و بر اساس دستورالعمل تجویز شده است گفت: ۵۱ درصد مادران نیز از شیرمصنوعی بدون مشورت با کارکنان بهداشتی و توصیه سایر افراد از داروخانه و بازار آزاد تهیه می‌کنند.

وی از وجود ۱۲ بیمارستان دوستدار کودک در استان خبر داد و گفت: این مراکز دارای بخش‌های مادر و نوزاد هستند.

سهل‌الربیع با تاکید به اینکه این بیمارستان‌ها پس از بررسی ارزیابان کشوری و دانشگاهی لوح دوستدار کودک را دریافت کرده‌اند عنوان کرد: هر سال از یکم تا هفتم آگوست مصادف با ۱۰ تا ۱۶ مردادماه به نام هفته جهانی ترویج تغذیه با شیرمادر نامگذاری شده است که این مهم توجه به شیرمادر را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۹۹۰ سازمان بهداشت جهانی با همکاری یونیسف با برگزاری اجلاسی در ایتالیا، بیانیه‌ای را برای تداوم، ترویج و حمایت از تغذیه با شیرمادر صادر کرد که در این بیانیه بر اهمیت تغذیه نوزاد با شیرمادر در ۶ ماه اول زندگی و تاثیر آن بر سلامتی مادر و نوزاد تاکید شده است.

کارشناس ترویج تغذیه با شیرمادر معاونت بهداشتی استان همدان تصریح کرد: در ایران در سال ۱۳۷۰ قانون ترویج تغذیه با شیرمادر و حمایت از مادران در دوران شیردهی تصویب شد و ایران نخستین کشوری بوده که در منطقه مدیترانه شرقی برای ترویج تغذیه با شیر مادر قدم برداشته است.

وی با اشاره به اینکه ایران در حال حاضر با تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت یکی از کشورهای پیشرو در مسیر حمایت از مادران شاغل در دوران بارداری و شیردهی است گفت: شعار امسال هفته جهانی تغذیه با شیرمادر در راستای اجرای قوانین جوانی جمعیت و ترویج تغذیه با شیر مادر " نگاهی نو به شیردهی مادران شاغل در خانواده، محل کار و جامعه " نامگذاری شده که هدف آن حمایت از مادران شیرده بویژه مادران شاغل بوده است.

سهل الربیع عنوان کرد: امیدواریم با اجرای قانون حمایت از مادران شیرده در تمام ادارات و سازمان‌ها و ایجاد تسهیلات لازم در این خصوص مادران ما بتوانند شیردهی موفقی تا پایان ۲ سالگی داشته باشند و فرزندانی سالم و با نشاط تحویل جامعه دهند.

 پایان پیام/۸۹۰۲۶/                                 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1433556

مهمترین اخبار ایران و جهان: