نیوز سیتی!
29 اردیبهشت 1401 - 10:44

شکاف عمیق بخش آموزش در آذربایجان غربی/استان در رتبه ۲۹جاخوش کرد

ارومیه - قرار گرفتن در رتبه ۲۹ کشوری، تراکم بالای کلاسی، وجود صدها کلاس درس چوبی و کانکسی نیاز به مقاوم سازی ۶۰۰۰ کلاس درس نشان دهنده شکاف عمیق تاریخی در بخش آموزش آذربایجان غربی است. خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها- سکینه اسمی: طبق آخرین سرشماری کشوری و آمار خود اظهاری که سال ۹۵ انجام شد آذربایجان غربی با دارا بودن میانگین ۹۲.۸ درصدی در میزان باسوادی ۳.۲ درصد از میانگین کشوری فاصله دارد و در رتبه‌های آخر کشوری در این موضوع تکیه زده است که یکی از علل عدم ارتقای رتبه استانی، عدم درج آمار تعداد باسواد شدگان استان در سال‌های پس از سرشماری سال ۱۳۹۵ است. خبرگزاری مهراز بین جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال استان که ۲ میلیون و ۱۱۱ هزار نفر است، ۱۹۵ هزار و ۶۵۵ نفر از نعمت سواد محروم هستند، همچنین ۸۶.۳ درصد بانوان و ۹۵.۱ درصد مردان آذربایجان غربی باسواد هستند که یک فاصله و شکاف حدود ۹ درصدی در این زمینه به چشم می‌خورد. فارغ از آمار و ارقام باسوادی و بیسوادی کمبود شدید کلاس درس، فرسودگی مدارس موجود و تراکم بالای کلاسی نیز از چالش‌های اصلی این بخش به شمار می‌رود، به اعتقاد کارشناسان آموزشی دسترسی محدود به امکانات آموزشی در سنین مدرسه، مشکلات اقتصادی، پراکندگی بی سوادان و نیز مسائل و موانع فرهنگی در کنار فقر اقتصادی و اجتماعی در کنار عقب ماندگی تاریخی استان مهمترین دلایل قرار گرفتن استان در رتبه‌های آخر شاخص‌های آموزشی به شمار می‌رود. در آستانه سفر رئیس‌جمهور و اعضای کابینه به استان آذربایجان غربی خبرگزاری مهر در سلسله گزارش‌هایی ضمن طرح برخی مسائل این استان، بستر طرح مطالبات و خواسته‌های مردم را فراهم خواهد کرد. خبرگزاری مهردر این راستا منطبق بر نظام مسائل تدوین‌شده در این خبرگزاری، مهم‌ترین مطالبات استان در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و … مورداشاره قرار خواهد گرفت تا زمینه‌ای برای توجه به این مطالبات در مصوبات سفر دولت فراهم شود. برای پیگیری گزارش‌های مهر لینک «مطالبات مردم آذربایجان غربی از دولت» را دنبال کنید. این لینک در کنار صفحه استانی خبرگزاری مهر قرار دارد و مخاطبان این رسانه می‌توانند نکات مدنظر خود را در بخش نظرات در میان بگذارند. «مطالبات مردم آذربایجان غربی از دولت»خبرگزاری مهردر این گزارش با نگاهی به مطالبات بخش مربوط مسائل فرهنگی، آموزش و شاخص‌های آموزشی به مشکلات بخش آموزش و پرورش آذربایجان غربی خواهیم پرداخت. اگر از مرزی بودن استان، درگیری هشت ساله در جنگ تحمیلی و بعد از آن درگیری با اشرار و کوهستانی بودن مناطق که از دلایل اصلی عقب ماندگی آموزشی در استان به شمار می‌رود بگذریم غفلت چندین ساله و بی توجهی مسئولان به این بخش نیز موجب شده این استان با وجود ظرفیت‌های بالا از مشکلات زیادی در این حوزه رنج ببرد. فاصله فاحش سرانه فضای آموزشی آذربایجان غربی در مقایسه با میانگین کشوری فاصله فاحش سرانه فضای آموزشی آذربایجان غربی در مقایسه با میانگین کشوریفاصله فاحش سرانه فضای آموزشی آذربایجان غربی در مقایسه با میانگین کشوریبر اساس اطلاعات موجود سرانه فضای آموزشی در آذربایجان غربی به ازای هر دانش آموز در سطح استان ۴.۰۵ متر مربع است در حالی که سرانه فضای آموزشی در کشور ۵.۱۸ مترمربع است. مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت سرانه فضای آموزشی در استان گفت: تعداد ۸۰۵ مدرسه دو نوبته و یک مدرسه سه نوبته در این استان وجود دارد که با هماهنگی انجام شده و همکاری بنیادهای علوی و برکت ساخت مدرسه با اولویت مناطق محروم در دستور کار قرار گرفته است. جواد جنگی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه بر اساس اطلاعات موجود سرانه فضای آموزشی در آذربایجان غربی به ازای هر دانش آموز، ۴.۰۵ مترمربع است در حالی که سرانه فضای آموزشی در کشور ۵.۱۸ مترمربع است، افزود: میزان تراکم کلاسی در مقطع ابتدایی امسال ۲۵.۲۹ درصد، متوسطه اول ۲۷.۸۶ و متوسطه دوم ۲۵.۰۵ و تراکم کل استان ۲۵.۸۲ بوده است. خبرنگار مهرمدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی اظهار کرد: وضعیت نامناسب فضای آموزشی مشهود است به طوری که این استان از نظر تراکم دانش آموزی رتبه ۲۷ کشور را داراست لذا مشارکت دستگاه‌های اجرایی، نهادهای خیریه و خیرین مدرسه ساز برای بهبود شاخص فضای آموزشی ضروری است. وی اضافه کرد: سرانه فضای ورزشی آموزش و پرورش استان بسیار نامطلوب است و برای بهبود آن احداث ۳۰ چمن مصنوعی و ۶ سالن ورزشی چند منظوره و ۱۵ کلاس درس تربیت بدنی در کنار ۱۵ مدرسه پویا در دستور کار است. جنگی ادامه داد: هم اکنون بیش از ۵ هزار و ۶۰۰ کلاس تخریبی و هزار و ۳۶۵ کلاس خشتی، چوپی، سنگی و کانکسی و اجاره‌ای و حدود ۶ هزار کلاس نیازمند مقاوم سازی در استان وجود دارد، اظهار کرد: این آمار بیانگر عقب ماندگی استان در بخش سرانه فضاهای آموزشی است. آذربایجان غربی نیازمند ۹ هزار کلاس درس جدید است آذربایجان غربی نیازمند ۹ هزار کلاس درس جدید استآذربایجان غربی نیازمند ۹ هزار کلاس درس جدید استاستاندار آذربایجان غربی نیز در آخرین جلسه شورای آموزش و پرورش با گلایه از وضعیت نامناسب آموزشی در استان گفت: استان نیازمند ۹ هزار کلاس درس جدید برای بهبود فضای آموزشی و رسیدن به میانگین کشوری و مطلوب است. محمد صادق معتمدیان با تاکید بر اینکه لازم است که از ظرفیت خیرین، نهادهای دولتی و بنیادها در راستای تأمین فضای آموزشی مورد نیاز استفاده کنیم، اظهار کرد: با کار گیری ظرفیت‌های ملی و نهادهای انقلابی از جمله بنیاد برکت و بنیاد مستضعفان برای شروع نهضت مدرسه سازی در استان، همکاری لازم در حوزه ساخت مدارس در استان باید انجام شود، چراکه امروز نیازمند عزم جدی هستیم برای اینکه بتوانیم نهضت مدرسه سازی را در استان آغاز کنیم. وی با بیان وجود شکاف‌های آموزشی در سطح استان، تأکید کرد: باید شکافی که میان مناطق کم برخوردار و برخوردار در حوزه فضاهای آموزشی وجود دارد، برداشته شود و ما همچنان نیازمند کمک و مساعدت خیرین در نهضت مدرسه سازی در استان هستیم. وی با بیان اینکه در حوزه ساخت مدارس نیازها ارزیابی و پیشنهادات برای سفر رئیس جمهوری به استان آماده سازی شده است، اظهار کرد: طی ملاقات‌هایی که با وزیر آموزش و پرورش انجام شده این نیازها شناسایی و بررسی و برآورد هزینه شده است. جبرای عقب ماندگی شاخص‌های آموزشی نیازمند کار جهادی است جبرای عقب ماندگی شاخص‌های آموزشی نیازمند کار جهادی استجبرای عقب ماندگی شاخص‌های آموزشی نیازمند کار جهادی استمعتمدیان با تاکید بر برگزاری منظم و هدفمند جلسات شورای آموزش و پرورش استان ادامه داد: طبق بررسی‌ها آذربایجان غربی در شاخص‌های آموزش و پرورش در رتبه پایین قرار دارد و برای ارتقای رتبه نیاز به یک کار جهادی وجود دارد. استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه رفع مساله کمبود فضای آموزشی نیازمند سال‌ها کار و تلاش است، گفت: انجام کار کارشناسی و اولویت بندی در این زمینه لازم است و برای تحقق اهداف کلان انجام دقیق کارها ضروری است. وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت ۸۰ درصدی اعتبارات ملی که در اختیار وزرات خانه است، افزود: با برنامه محوری می‌شود این مطالبات را با دریافت اعتبارات رفع کرد. معتمدیان با بیان اینکه رفع و احصای مسائل آموزش و پرورش باید توسط خود این نهاد انجام شود، ادامه داد: آموزش عالی و آموزش و پرورش دو رکن اصلی توسعه است و باید با نگاه ویژه به مسائل این بخش‌ها مشکلات موجود رفع شود. وی با بیان اینکه هم اکنون آذربایجان غربی نیازمند ۹ هزار نیروی فرهنگی و معلم است، اضافه کرد: این استان در شاخص‌های مختلف توسعه به ویژه آموزشی در ردیف استان‌های آخر کشور قرار گرفته و هم افزایی برای ارتقای شاخص‌ها ضروری است. استاندار آذربایجان غربی تصریح کرد: تأثیر سرمایه گذاری‌های انجام شده در بخش آموزش و پرورش و آموزش عالی، در بلند مدت کرد و مصداق عینی پیدا می‌کند و باید در عمل به این موضوع نگاه ویژه داشت. با توجه به ضرورت توجه به بحث آموزش به عنوان یکی از شاخص‌های مهم در زمینه توسعه امید می‌رود در سفر روز جمعه رئیس جمهور این بخش مورد توجه ویژه گرفته و بعد از سال‌ها با بهبود شاخص‌های این بخش شاهد جبران عقب ماندگی تاریخی استان در حوزه باشیم.
منبع: مهر
شناسه خبر: 329656

مهمترین اخبار ایران و جهان: