نیوز سیتی!
18 بهمن 1400 - 12:04

پوشش 43 درصدی بیمه سلامت در استان مرکزی/صدور ماهیانه 129 هزار نسخه الکترونیکی

ایسنا/مرکزی مدیرکل بیمه سلامت استان مرکزی گفت: در این استان ماهیانه ۱۲۹ هزار و ۳۱۸ نسخه بصورت الکترونیکی تجویز می شود. محمدرضا جیریایی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: در فاصله سال های ۱۳۵۸ تا ۱۳۹۵ ایران بعد از کره جنوبی رتبه دوم را در جبران کمبودهای شاخص توسعه انسانی جهان داشت که یکی از آنها وجود بیمه همگانی درمانی در ایران است، قبل از انقلاب اسلامی ایران، روستائیان از خدمات بیمه درمانی محروم بودند ولی امروزه با صدور دفترچه بیمه رایگان برای آنان از مزایای بیمه درمانی بهره مند شده اند و در استان مرکزی ۳۲۲ هزار نفر بیمه شده در صندوق روستائیان و عشایر تحت پوشش هستند. وی افزود: قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی تعداد محدودی از مردم تحت پوشش بیمه درمان قرار داشتند ولی در حال حاضر در استان مرکزی قریب به ۶۰۸ هزار نفر تحت پوشش بیمه ای اداره کل بیمه سلامت قرار دارند که حدود ۴۳ درصد از جمعیت استان را شامل می شود. مدیرکل بیمه سلامت استان مرکزی تصریح کرد: در سال ۷۵ کارت بیمه روستایی و شهری به صورت دستی صادر می شد  و در سال ۸۴ دفترچه بیمه جایگزین آن شد و در حال حاضر نیز دفترچه الکترونیکی به جای کاغذی صادر میشود. ده که در حال حاضر ۶۶۴ موسسه و مرکز درمانی سطح دو و سه و ۱۰۶ موسسه درمانی سطح یک یا درمانگاههای روستائی در استان  مرکزی  طرف قرارداد این اداره کل هستند. جیریایی اضافه کرد: قبل از تشکیل اداره کل بیمه سلامت استان، تمامی امور بیمه گری متمرکز در ادارات بیمه سلامت انجام می شد ولی اکنون به منظور دسترسی آسان بیمه شدگان ۲۴ دفتر پیشخوان دولت طرف قرارداد این اداره کل نیز در سطح استان این خدمات را به مردم ارائه می دهند. وی اضافه کرد: قبل از انقلاب اسلامی فقط صندوق بیمه کارکنان دولت ارائه خدمت می کرد ولی اکنون صندوق‌های بیمه ای به ۶ صندوق کارکنان دولت، روستائیان و عشایر، سایر اقشار، ایرانیان، سلامت همگانی و سایراقشار نظام ارجاع یک در سازمان بیمه سلامت توسعه یافته است. جیریایی خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب هیچ بیمار خاصی تحت پوشش بیمه درمان رایگان نبود ولی اکنون تمامی بیماران خاص تحت پوشش بیمه سلامت در استان به تعداد ۱۲۰۰ نفر که شامل هموفیلی، پیوند کلیه، دیالیزی، ام اس و تالاسمی می شوند و به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت استان هستند و خدمات مورد نیاز درمانی خاص خود را به صورت رایگان دریافت می کنند. مدیرکل بیمه سلامت استان مرکزی بیان کرد: در گذشته برای بررسی خدمات گرانقیمت شامل دارو و پاراکلینیک، حضور بیمه شده در ادارات الزامی بود ولی اکنون با توسعه خدمات الکترونیک در تمامی مراکز ارائه دهنده خدمت به صورت الکترونیکی انجام می شود. جیریایی اضافه کرد: همچنین در گذشته با وجود اینکه تعداد زیادی از مردم فاقد پوشش بیمه بودند ولی برخی از چند دفترچه بیمه استفاده می کردند که امروزه با ارتباط بانک های اطلاعاتی سازمان های بیمه گر و اجرای همپوشانی بیمه ای، این افراد شناسایی و رفع همپوشانی بیمه ای می شوند. امروز به برکت وجود نظام جمهوری اسلامی، همه ایرانیان می توانند از پوشش بیمه پایه درمان برخوردار گردند. وی افزود: به برکت انقلاب اسلامی نظام ارجاع و پزشک خانواده که یکی از مترقی ترین روش های ارائه خدمات درمانی است از سال ۸۳ برای روستائیان و عشایر و از ابتدای آذرماه ۱۴۰۰ نیز برای بیمه شدگان صندوق بیمه سلامت همگانی اجرایی شد. در گذشته و قبل از تشکیل اداره کل بیمه سلامت استان، صدور دفترچه بیمه چند روز به طول می انجامید ولی اکنون به صورت غیرحضوری و آنی صورت می پذیرد و تجویز دارو و پاراکلینیک توسط موسسات بصورت  نسخه نویسی  و نسخه پیچی الکترونیکی انجام می شود. مدیرکل بیمه سلامت استان مرکزی ادامه داد: راه اندازی میز خدمت حضوری و الکترونیکی در اداره کل بیمه سلامت  مرکزی  برای تسهیل ارائه خدمات به بیمه شدگان و مراجعین، برگ زرین دیگری بعد از تشکیل سازمان بیمه سلامت ایران است. جیریایی تصریح کرد: قبل از تشکیل سازمان بیمه سلامت، افراد فاقد بیمه پایه و آسیب پذیر ساکن در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر امکان برخورداری از خدمات بیمه ای را نداشتند ولی از سال ۹۳ با اجرای طرح تحول نظام سلامت و از سال ۱۴۰۰ با اجرای طرح پوشش بیمه ای افراد مناطق کم برخوردار و حاشیه نشین شهرها، این افراد با دریافت بیمه سلامت همگانی رایگان از این امکان برخوردار شدند. وی اضافه کرد: در گذشته انجام هیچگونه عملیات بانکی مربوطه در ادارات بیمه سلامت وجود نداشت ولی بدنبال گسترش خدمات الکترونیک و تسهیل دسترسی مردم به خدمات بیمه ای در سال ۹۶ برای انجام این عملیات، سامانه pc pose راه اندازی شد تا برای بیمه شدگان و دفاتر پیشخوان بدون مراجعه به بانک عامل از طریق این سامانه عملیات مورد نظر انجام گیرد. جیریایی بیان کرد: در ابتدای تشکیل سازمان بیمه سلامت، واگذاری خدمات به بخش های غیر دولتی وجود نداشت ولی امروز ۱۰۰ درصد عملیات صدور، تعویض و ابطال دفاتر بیمه  به بخش خصوصی واگذار شده است. وی تاکید کرد: در ابتدای تشکیل سازمان بیمه سلامت، سامانه ارتباطی مناسبی با مخاطبین وجود نداشت ولی در سال ۹۷ با راه اندازی سامانه یکپارچه تلفنی۱۶۶۶ و در سال ۹۹ با سامانه های نظام پیشنهادات مردمی به آدرس: http://qms.ihio.gov.ir/people/cratesuggestion و شکایت به آدرس: https://shekayat.ihio.gov.ir این امکان برقرار شده است و شکایات بیمه شدگان در مدت زمان کمتر از ۷ روز رسیدگی و پاسخ داده می شود. مدیرکل بیمه سلامت استان مرکزی افزود: امروزه با توسعه خدمات الکترونیک به صورت برخط، بیمه شدگان می توانند بدون همراه داشتن دفترچه بیمه و فقط با ارائه کدملی از خدمات سرپایی و بستری در کلیه مراکز و موسسات درمانی به صورت بیمه ای استفاده کنند. وی عنوان کرد: با توسعه دولت الکترونیک در سازمان بیمه سلامت، امروزه نسخه نویسی توسط پزشکان و همچنین نسخه پیچی توسط تمامی موسسات و مراکز درمانی از حالت سنتی و دستی به صورت الکترونیکی تبدیل شده است. انتهای پیام
منبع: ایسنا
شناسه خبر: 46956

مهمترین اخبار ایران و جهان: