نیوز سیتی!
17 خرداد 1401 - 12:13

ارزیابی ۲۴ نماینده؛ ۵۰ نقطه قوت و ضعف مجلس یازدهم

مجلس یازدهم وارد سومین سال شده است؛ ۲۴ نفر از نمایندگان در ارزیابی عملکرد دو ساله‌شان به بررسی نقاط قوت و ضعف خود پرداختند و اعمال برخی اصلاحات را در فرصت باقیمانده این دوره ضروری دانستند. خبرگزاری مهر؛ گروه سیاست - زینب رجایی: انتخابات مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم در شرایطی برگزار شد که چند روزی از آغاز جدی شیوع ویروس کرونا و به شهادت رساندن«حاج قاسم» می‌گذشت. خبرگزاری مهر؛ گروه سیاست - زینب رجایی:خبرگزاری مهرگروه سیاست -کرونانیروهای انقلاب در حالی با اکثریت آرا در این انتخابات پیروز شدند و به بهارستان راه یافتند که هنوز دو سال از عُمر دولت دوازدهم و ریاست‌جمهوری حسن روحانی باقی مانده بود؛ دولتی که اگر چه خود را اصلاح‌طلب نمی‌دانست و داعیه اعتدال بر پیشانی داشت، اما اعتدالش به قدری نبود که همسویی دو قوه در جهت حل مشکلات را قربانی زاویه‌ها و اختلافات سیاسی نکند. حال نیمی از فرصت چهار ساله مجلس یازدهم تمام شده است و هشتم خرداد ۱۴۰۱ نمایندگان وارد سومین سال از دوره‌ای شدند که آن را با شعار تحول و اصلاح در قانون‌گذاری و نظارت آغاز کرده بودند. ذره‌بین نمایندگان روی خودشان ذره‌بین نمایندگان روی خودشانذره‌بین نمایندگان روی خودشانوعده‌های انتخاباتی و شعارهای ایدئولوژیک نمایندگان مجلس یازدهم، سطح انتظارات از آنها را بالا برد و عنوان «انقلابی» که رهبر انقلاب به مجلس یازدهم دادند، توقعات را از آنان بیشتر کرد. یک سال بعد از آغاز به کار این مجلس، مقام معظم رهبری در ارتباط تصویری با نمایندگان تاکید فرمودند: «خوشبختانه مجلسِ تشکیل‌شده یکی از قوی‌ترین و انقلابی‌ترین مجالس دوران انقلاب است؛ مجلسی که سرشار از نیروهای پرانگیزه، پر ایمان، پرتوان و جوان است. هم جوانان تحصیل‌کرده، انقلابی و کاربلد و هم مدیران انقلابی دوره‌های گذشته». مقام معظم رهبریخوشبختانه مجلسِ تشکیل‌شده یکی از قوی‌ترین و انقلابی‌ترین مجالس دوران انقلاب است؛ مجلسی که سرشار از نیروهای پرانگیزه، پر ایمان، پرتوان و جوان است. هم جوانان تحصیل‌کرده، انقلابی و کاربلد و هم مدیران انقلابی دوره‌های گذشته».با وجود این، رهبر انقلاب بار دیگر در دیدار اخیر با نمایندگان بر انقلابی بودن آنها تاکید کرده و فرمودند: «ما گفتیم مجلس انقلابی! یک عده‌ای خوششان نیامد؛ ولی ما حقیقت را گفتیم؛ حالا بعضی‌ها خوششان می‌آید، بعضی‌ها خوششان نمی‌آید؛ عیبی ندارد… امّا حقیقت قضیّه همین است که حرکت، حرکت انقلابی بود، مجلس هم انقلابی است.» با وجود این، رهبر انقلاب بار دیگر در دیدار اخیر با نمایندگان بر انقلابی بودن آنها تاکید کرده و فرمودند: «ما گفتیم مجلس انقلابی! یک عده‌ای خوششان نیامد؛ ولی ما حقیقت را گفتیم؛ حالا بعضی‌ها خوششان می‌آید، بعضی‌ها خوششان نمی‌آید؛ عیبی ندارد… امّا حقیقت قضیّه همین است که حرکت، حرکت انقلابی بود، مجلس هم انقلابی است.»کارشناسان، سیاستمداران و منتقدان بسیاری در این دو سال، اقدامات ریز و درشت مجلس و انقلابی بودن آنها را زیر ذره‌بین قرار دادند، اما از آنجا که «بهترین گواه بر اعمال انسان، خود اوست»، این بار خود نمایندگان را در جایگاه تحلیلگر و سنگ محک عملکرد دو ساله‌شان قرار دادیم تا در کنار نقاط قوت، نقاط ضعف خود را هم مطرح کنند. کارشناسان، سیاستمداران و منتقدان بسیاری در این دو سال، اقدامات ریز و درشت مجلس و انقلابی بودن آنها را زیر ذره‌بین قرار دادند، اما از آنجا که «بهترین گواه بر اعمال انسان، خود اوست»، این بار خود نمایندگان را در جایگاه تحلیلگر و سنگ محک عملکرد دو ساله‌شان قرار دادیم تا در کنار نقاط قوت، نقاط ضعف خود را هم مطرح کنند.نظارت مجلس چنگی به دل نمی‌زند نظارت مجلس چنگی به دل نمی‌زندنظارت مجلس چنگی به دل نمی‌زنداستفاده مجلس از ابزار نظارت یکی از مواردی است که نمایندگان متعددی معتقدند که مغفول مانده است و خودشان از نتیجه دو ساله اخیر در این زمینه رضایت ندارند. آنها تاکید دارند که در دو سال باقی مانده، نظارت مجلس باید در سطوح بالاتری از اولویت‌بندی قرار گیرد و اگر لازم است، اصلاحات قانونی در این مسیر برای تسهیل و تقویت ابزار نظارتی مجلس در دستور کار قرار گیرد. استفاده مجلس از ابزار نظارت یکی از مواردی است که نمایندگان متعددی معتقدند که مغفول مانده است و خودشان از نتیجه دو ساله اخیر در این زمینه رضایت ندارند. آنها تاکید دارند که در دو سال باقی مانده، نظارت مجلس باید در سطوح بالاتری از اولویت‌بندی قرار گیرد و اگر لازم است، اصلاحات قانونی در این مسیر برای تسهیل و تقویت ابزار نظارتی مجلس در دستور کار قرار گیرد.«ابراهیم رضایی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این باره می‌گوید: «مجلس در حوزه نظارت نمره بالایی ندارد و حتماً باید ابزارهای نظارتی خود را تقویت کند.» «ابراهیم رضایی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این باره می‌گوید: «مجلس در حوزه نظارت نمره بالایی ندارد و حتماً باید ابزارهای نظارتی خود را تقویت کند.»«رحیم زارع» عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز تأکید می‌کند: «مجلس باید بیشتر از ابزارهای نظارتی خود استفاده کنند و نظارت مجلس تقویت شود.» «رحیم زارع» عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز تأکید می‌کند: «مجلس باید بیشتر از ابزارهای نظارتی خود استفاده کنند و نظارت مجلس تقویت شود.»برخی از نمایندگان استفاده بیشتر و به جا از ابزارهای موجود نظارتی را برای تقویت این حوزه کافی می‌دانستند. «علی بابایی کارنامی» رئیس فراکسیون کارگری در خصوص نظارت مجلس بیان می‌کند: «مجلس باید نظارت خود را تقویت کند و طرح سوال نمایندگان از وزرا حتماً باید افزایش یابد.» برخی از نمایندگان استفاده بیشتر و به جا از ابزارهای موجود نظارتی را برای تقویت این حوزه کافی می‌دانستند. «علی بابایی کارنامی» رئیس فراکسیون کارگری در خصوص نظارت مجلس بیان می‌کند: «مجلس باید نظارت خود را تقویت کند و طرح سوال نمایندگان از وزرا حتماً باید افزایش یابد.»این در حالی است که عده‌ای دیگر معتقدند سیستم نظارت مجلس کامل نیست؛ «علی‌اصغر عنابستانی» نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی درباره این مسئله، می‌گوید: «نظارت مجلس در حال حاضر به صورت صفر و صدی است، یعنی یا سوال و تذکر مطرح می‌شود که در عمل هیچ است یا استیضاح انجام می‌شود که صد است.» این در حالی است که عده‌ای دیگر معتقدند سیستم نظارت مجلس کامل نیست؛ «علی‌اصغر عنابستانی» نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی درباره این مسئله، می‌گوید: «نظارت مجلس در حال حاضر به صورت صفر و صدی است، یعنی یا سوال و تذکر مطرح می‌شود که در عمل هیچ است یا استیضاح انجام می‌شود که صد است.»این در حالی است که عده‌ای دیگر«نظارت» و «قانون‌گذاری» نیز دو اهرم اصلی مجلس به شمار می‌روند، اما مدتی است جای خالی «نظارت مؤثر» از سوی نمایندگان محسوس‌تر از همیشه است. با افزایش فرصت تعداد تذکرات نمایندگان در صحن، به نظر می‌رسد آنها بیشتر بر سر تعداد تذکر و سوالات در جلسات علنی رقابت دارند و در این میان از سایر اقدامات نظارتی مجلس و کیفیت آنها غافل مانده‌اند. «نظارت» و «قانون‌گذاری» نیز دو اهرم اصلی مجلس به شمار می‌روند، اما مدتی است جای خالی «نظارت مؤثر» از سوی نمایندگان محسوس‌تر از همیشه است. با افزایش فرصت تعداد تذکرات نمایندگان در صحن، به نظر می‌رسد آنها بیشتر بر سر تعداد تذکر و سوالات در جلسات علنی رقابت دارند و در این میان از سایر اقدامات نظارتی مجلس و کیفیت آنها غافل مانده‌اند.«نظارت» و «قانون‌گذاری» نیز دو اهرم اصلی مجلس به شمار می‌روند، اما مدتی است جای خالی «نظارت مؤثر» از سوی نمایندگان محسوس‌تر از همیشه است. با افزایش فرصت تعداد تذکرات نمایندگان در صحن، به نظر می‌رسدآنها بیشتر بر سر تعداد تذکر و سوالات در جلسات علنی رقابت دارند و در این میان از سایر اقدامات نظارتی مجلس و کیفیت آنها غافل مانده‌اند.برگ زرین مجلس در «اشتغال‌زایی» برگ زرین مجلس در «اشتغال‌زایی»برگ زرین مجلس در «اشتغال‌زایی»گرچه وکلای ملت، چندان در بُعد نظارتی از عملکرد دو ساله خود راضی نبودند و بر پیگیری بیشتر و جدی‌تر آن تأکید داشتند، اما از طرف دیگر در بُعد قانون‌گذاری، قوانین متعددی را در کارنامه خود به عنوان اقدامات برجسته و کارساز عنوان کردند. گرچه وکلای ملت، چندان در بُعد نظارتی از عملکرد دو ساله خود راضی نبودند و بر پیگیری بیشتر و جدی‌تر آن تأکید داشتند، اما از طرف دیگر در بُعد قانون‌گذاری، قوانین متعددی را در کارنامه خود به عنوان اقدامات برجسته و کارساز عنوان کردند.گرچه وکلای ملت، چندان در بُعد نظارتی از عملکرد دو ساله خود راضی نبودند و بر پیگیری بیشتر و جدی‌تر آن تأکید داشتند، اما از طرف دیگر در بُعد قانون‌گذاری، قوانین متعددی را در کارنامه خود به عنوان اقدامات برجسته و کارساز عنوان کردند.«تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار» طرحی بود که مجلس، مهر ماه سال ۱۴۰۰ به صحن برد و در نهایت بعد از کش و قوس‌های فراوان با شورای نگهبان، فروردین ماه به قانون تبدیل شد. نمایندگان در این طرح در پی آن بودند تا با حذف موانع زائد از سر راه متقاضیان کسب و کار در سطح کشور، سنگی از سر راه اشتغال‌زایی بردارند. «تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار» طرحی بود که مجلس، مهر ماه سال ۱۴۰۰ به صحن برد و در نهایت بعد از کش و قوس‌های فراوان با شورای نگهبان، فروردین ماه به قانون تبدیل شد. نمایندگان در این طرح در پی آن بودند تا با حذف موانع زائد از سر راه متقاضیان کسب و کار در سطح کشور، سنگی از سر راه اشتغال‌زایی بردارند.«تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار» طرحی بود که مجلس، مهر ماه سال ۱۴۰۰ به صحن برد و در نهایت بعد از کش و قوس‌های فراوان با شورای نگهبان، فروردین ماه به قانون تبدیل شد. نمایندگان در این طرح در پی آن بودند تا با حذف موانع زائد از سر راه متقاضیان کسب و کار در سطح کشور، سنگی از سر راه اشتغال‌زایی بردارند.«حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی» رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس، توجه به حوزه اشتغال را یکی از نقاط قوت نمایندگان برمی‌شمارد و می‌گوید: «توجه به اشتغال و رفع بیکاری یکی از اقدامات مهم مجلس شورای اسلامی بوده است و در این راستا قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار را تصویب کردیم.» «حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی» رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس، توجه به حوزه اشتغال را یکی از نقاط قوت نمایندگان برمی‌شمارد و می‌گوید: «توجه به اشتغال و رفع بیکاری یکی از اقدامات مهم مجلس شورای اسلامی بوده است و در این راستا قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار را تصویب کردیم.»«حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی» رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس، توجه به حوزه اشتغال را یکی از نقاط قوت نمایندگان برمی‌شمارد و می‌گوید: «توجه به اشتغال و رفع بیکاری یکی از اقدامات مهم مجلس شورای اسلامی بوده است و در این راستا قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار را تصویب کردیم.»همچنین «حسینعلی حاجی‌دلیگانی» عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، ورود شایسته نمایندگان به خلأهای قانونی در حوزه‌های مختلف از جمله حذف امضاهای طلایی را گام مهم مجلس در جهت رفع موانع اشتغال‌زایی معرفی می‌کند. همچنین «حسینعلی حاجی‌دلیگانی» عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، ورود شایسته نمایندگان به خلأهای قانونی در حوزه‌های مختلف از جمله حذف امضاهای طلایی را گام مهم مجلس در جهت رفع موانع اشتغال‌زایی معرفی می‌کند.همچنین «حسینعلی حاجی‌دلیگانی» عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، ورود شایسته نمایندگان به خلأهای قانونی در حوزه‌های مختلف از جمله حذف امضاهای طلایی را گام مهم مجلس در جهت رفع موانع اشتغال‌زایی معرفی می‌کند.بالاخره در پی تأیید شورای نگهبان، رئیس‌جمهور در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ اجرای این قانون را ابلاغ کرد و مجلس یازدهم توانست حذف امضاهای طلایی را به نام خود ثبت کند. نمایندگان معتقدند با تصویب این قانون، مسیر اشتغال تا حدی هموارتر شده و در آینده نزدیک اثرات آن محسوس خواهد بود. بالاخره در پی تأیید شورای نگهبان، رئیس‌جمهور در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ اجرای این قانون را ابلاغ کرد و مجلس یازدهم توانست حذف امضاهای طلایی را به نام خود ثبت کند. نمایندگان معتقدند با تصویب این قانون، مسیر اشتغال تا حدی هموارتر شده و در آینده نزدیک اثرات آن محسوس خواهد بود.بالاخره در پی تأیید شورای نگهبان، رئیس‌جمهور در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ اجرای این قانون را ابلاغ کرد و مجلس یازدهم توانست حذف امضاهای طلایی را به نام خود ثبت کند. نمایندگان معتقدند با تصویب این قانون، مسیر اشتغال تا حدی هموارتر شده و در آینده نزدیک اثرات آن محسوس خواهد بود.طرح محوری مجلس طرح محوری مجلسطرح محوری مجلسطرح محوری مجلسطرح محوری مجلسمنتقدان و کارشناسان معتقدند، گاهی اوقات بهارستان‌نشینان به طرح‌های غیرضروری می‌پردازند و از اولویت‌ها غافل می‌شوند. نمایندگان این دوره نیز در ارزیابی از عملکرد دو ساله خود، در خلال اشاره به تصمیمات گره‌گشای مجلس، معتقد بودند طرح‌ها باید با اولویت‌بندی بهتر و شایسته‌تری به صحن بیاید و با توجه به نیاز روز جامعه، ضروری است برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای انتخاب و بررسی موضوعات صورت گیرد. منتقدان و کارشناسان معتقدند، گاهی اوقات بهارستان‌نشینان به طرح‌های غیرضروری می‌پردازند و از اولویت‌ها غافل می‌شوند. نمایندگان این دوره نیز در ارزیابی از عملکرد دو ساله خود، در خلال اشاره به تصمیمات گره‌گشای مجلس، معتقد بودند طرح‌ها باید با اولویت‌بندی بهتر و شایسته‌تری به صحن بیاید و با توجه به نیاز روز جامعه، ضروری است برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای انتخاب و بررسی موضوعات صورت گیرد.منتقدان و کارشناسان معتقدند، گاهی اوقات بهارستان‌نشینان به طرح‌های غیرضروری می‌پردازند و از اولویت‌ها غافل می‌شوند. نمایندگان این دوره نیز در ارزیابی از عملکرد دو ساله خود، در خلال اشاره به تصمیمات گره‌گشای مجلس، معتقد بودند طرح‌ها باید با اولویت‌بندی بهتر و شایسته‌تری به صحن بیاید و با توجه به نیاز روز جامعه، ضروری است برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای انتخاب و بررسی موضوعات صورت گیرد.«حجت‌الاسلام سید سلمان ذاکر» عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در این باره می‌گوید: «مصوبات باید معطوف به خواسته‌های مردم باشد. نباید روند به گونه‌ای پیش برود که زمان، هزینه و انرژی مصرف کنیم و دست آخر هم از مصوب کردن یک طرح نتیجه‌ای نگیریم، چرا که اجرایی نبوده یا اولویت اجرایی شدن نداشته است.» «حجت‌الاسلام سید سلمان ذاکر» عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در این باره می‌گوید: «مصوبات باید معطوف به خواسته‌های مردم باشد. نباید روند به گونه‌ای پیش برود که زمان، هزینه و انرژی مصرف کنیم و دست آخر هم از مصوب کردن یک طرح نتیجه‌ای نگیریم، چرا که اجرایی نبوده یا اولویت اجرایی شدن نداشته است.»«حجت‌الاسلام سید سلمان ذاکر» عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در این باره می‌گوید: «مصوبات باید معطوف به خواسته‌های مردم باشد. نباید روند به گونه‌ای پیش برود که زمان، هزینه و انرژی مصرف کنیم و دست آخر هم از مصوب کردن یک طرح نتیجه‌ای نگیریم، چرا که اجرایی نبوده یا اولویت اجرایی شدن نداشته است.»«کمال حسین‌پور» نماینده مردم پیرانشهر در مجلس هم در این باره می‌گوید: «اولویت ما امروز رسیدگی به حوزه اقتصاد است و باید در بررسی طرح‌ها به حل مشکلات اقتصادی بپردازیم.» «کمال حسین‌پور» نماینده مردم پیرانشهر در مجلس هم در این باره می‌گوید: «اولویت ما امروز رسیدگی به حوزه اقتصاد است و باید در بررسی طرح‌ها به حل مشکلات اقتصادی بپردازیم.»«کمال حسین‌پور» نماینده مردم پیرانشهر در مجلس هم در این باره می‌گوید: «اولویت ما امروز رسیدگی به حوزه اقتصاد است و باید در بررسی طرح‌ها به حل مشکلات اقتصادی بپردازیم.»همچنین «معین‌الدین سعیدی» نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی معتقد است: «تورم قانون یکی از نقاط ضعف مجلس است که باید مرتفع شود. باید در دو سال آینده مجلس یازدهم تا حدی قانون‌گذاری را کاهش دهد.» همچنین «معین‌الدین سعیدی» نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی معتقد است: «تورم قانون یکی از نقاط ضعف مجلس است که باید مرتفع شود. باید در دو سال آینده مجلس یازدهم تا حدی قانون‌گذاری را کاهش دهد.»همچنین «معین‌الدین سعیدی» نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی معتقد است: «تورم قانون یکی از نقاط ضعف مجلس است که باید مرتفع شود. باید در دو سال آینده مجلس یازدهم تا حدی قانون‌گذاری را کاهش دهد.»«احمد علیرضابیگی» عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس، نگاه اصلاحی متفاوتی به این موضوع دارد و معتقد است مجلس باید بیشتر به لوایح دولت بپردازد و توضیح می‌دهد: «در مجلس شاهد کثرت طرح‌ها هستیم و بهتر است مجلس لایحه محور شود.» «احمد علیرضابیگی» عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس، نگاه اصلاحی متفاوتی به این موضوع دارد و معتقد است مجلس باید بیشتر به لوایح دولت بپردازد و توضیح می‌دهد: «در مجلس شاهد کثرت طرح‌ها هستیم و بهتر است مجلس لایحه محور شود.»«احمد علیرضابیگی»عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس، نگاه اصلاحی متفاوتی به این موضوع دارد و معتقد است مجلس باید بیشتر به لوایح دولت بپردازد و توضیح می‌دهد:«در مجلس شاهد کثرت طرح‌ها هستیم و بهتر است مجلس لایحه محور شود.»گام انقلابی مجلس گام انقلابی مجلسگام انقلابی مجلسگرچه مجلس یازدهم به اذعان نمایندگان گاهی اوقات اولویت‌بندی مناسبی در رسیدگی به امور نداشته است، اما تصویب یک قانون جامع و قاطع در شرایط مبهم مذاکرات وین، یکی از اصولی‌ترین تصمیماتی به شمار می‌رود که در زمان مناسبی به آن پرداخته شد. گرچه مجلس یازدهم به اذعان نمایندگانگرچه مجلس یازدهم به اذعان نمایندگان«اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» طرحی بود که مجلس در همان آغاز به کار خود آن را به صورت دوفوریتی بررسی کرد تا تیم مذاکره‌کننده کشورمان بتواند شفاف و صریح در وین، گفتگوها را پیش ببرد. علی اصغر عنابستانی در این باره می‌گوید: «طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها که امروز عصای دست تیم مذاکره‌کننده ما در وین است از قوانین خوب مجلس یازدهم است.» باره«محمدحسین فرهنگی» نماینده مردم تبریز در مجلس با اشاره به مصادیقی از اقدامات و تصمیمات مثبت مجلس یازدهم در طول این دو سال، عنوان می‌کند: «مجلس یازدهم در خصوص بحث هسته‌ای، با تصویب طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، انقلابی بودن خود را نشان داد.» «محمدحسین فرهنگی» نماینده مردم تبریز در مجلس با اشاره به مصادیقی از اقدامات و تصمیمات مثبت مجلس یازدهم در طول این دو سال، عنوان می‌کند: «مجلس یازدهم در خصوص بحث هسته‌ای، با تصویب طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، انقلابی بودن خود را نشان داد.»«محمدحسین فرهنگی» نماینده مردم تبریز در مجلس با اشاره به مصادیقی از اقدامات و تصمیمات مثبت مجلس یازدهم در طول این دو سال، عنوان می‌کند: «مجلس یازدهم در خصوص بحث هسته‌ای، با تصویب طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، انقلابی بودن خود را نشان داد.»همچنین «احمد علیرضابیگی» عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس نیز در این باره می‌گوید: «تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران از کارهای مهم این مجلس است و مجلس دست تیم مذاکره کننده کشورمان را در مذاکرات پُر کرد.» همچنین «احمد علیرضابیگی» عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس نیز در این باره می‌گوید: «تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران از کارهای مهم این مجلس است و مجلس دست تیم مذاکره کننده کشورمان را در مذاکرات پُر کرد.»آنچه گفته شد، خلاصه‌ای از نقطه نظرات جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره عملکردشان در دو سال گذشته است؛ اما از آنجا که مجال آن نیست که به همه مسائل ریز و درشت عنوان شده از سوی این نمایندگان بپردازیم، در جدولی مهم‌ترین نقاط قوت و ضعفی که به آنها اشاره شده است را به اختصار آورده‌ایم. در این جدول ، ۲۵ نقطه قوت و ۲۵ نقطه ضعف قید شده که برخی از آنها مورد تأکید چندین نفر از نمایندگان قرار گرفته است: آنچه گفته شد، خلاصه‌ای از نقطه نظرات جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره عملکردشان در دو سال گذشته است؛ اما از آنجا که مجال آن نیست که به همه مسائل ریز و درشت عنوان شده از سوی این نمایندگان بپردازیم، در جدولی مهم‌ترین نقاط قوت و ضعفی که به آنها اشاره شده است را به اختصار آورده‌ایم. در این جدول ، ۲۵ نقطه قوت و ۲۵ نقطه ضعف قید شده که برخی از آنها مورد تأکید چندین نفر از نمایندگان قرار گرفته است:نام نماینده عنوان کمیسیون نقاط قوت نقاط ضعف ۱ رحیم زارع عضو کمیسیون برنامه و بودجه هماهنگی و وحدت میان نمایندگان ضرورت استفاده بیشتر از ابزارهای نظارتی نظارت مجلس باید تقویت شود ۲ احمد علیرضابیگی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها با کثرت طرح‌ها مواجه هستیم مجلس لایحه محور شود ۳ جلال محمودزاده عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی تصویب طرح‌ها و لوایح در مجلس سرعت مناسبی دارد در بُعد نظارتی عملکرد قابل قبولی نداشته‌ایم ۴ علی بابایی کارنامی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی تصویب طرح شفافیت قوای سه گانه باید نظارت مجلس را تقویت کنیم طرح سوال از وزرا افزایش یابد ۵ حسین حق وردی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات عدالت‌طلبی نگاه ویژه به اقشار متوسط و ضعیف جامعه مشکلات روز همچون مانند مسائل محیط زیست در اولویت باشند ۶ جلیل میرمحمدی عضو کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی حضور مؤثر نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه نظارت در مجلس باید با قوت بیشتری پیگیری شود ۷ موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی تصویب تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار توجه ویژه به اشتغال و رفع بیکاری تقویت نظارت‌های میدانی و نظارت بر عملکرد دولتمردان ضرورت برگزاری جلسات نظارتی ۸ معین الدین سعیدی عضو کمیسیون کشاورزی ورود مؤثر مجلس به مسئله محرومیت‌زدایی در نظر گرفتن ردیفی در بودجه برای اقشار محروم تورم و کثرت قوانین باید مرتفع شود مجلس باید قانون‌گذاری را کاهش دهد ۹ ابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی فعالیت مستمر نمایندگان به ویژه در ایام بودجه در حوزه نظارت نمره بالایی نداریم ضرورت تقویت ابزارهای نظارتی ۱۰ حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصویب طرح جهش تولید مسکن تصویب لایحه رتبه‌بندی معلمان تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار تصویب طرح جهش تولید دانش‌بنیان اصلاح ساختار بودجه هنوز محقق نشده و باید انجام شود قانون انتخابات و قانون نظارت بر رفتار نمایندگان اصلاح شوند ۱۱ علی اصغر عنابستانی عضو کمیسیون اجتماعی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در مسیر اصلاح فرآیندهای حاکم بر مجلس موفق نبوده‌ایم هرم قانون‌گذاری باید اصلاح شود نظارت مجلس صفر و صدی است ۱۲ صدیف بدری نایب رئیس کمیسیون عمران تصویب طرح حمایت از تولید دانش‌بنیان تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار نظارت مجلس باید تقویت شود برنامه‌ریزی دقیق‌تر و منسجم‌تری برای تنقیح قوانین نیاز است باید به قوانین متناقض رسیدگی شود ۱۳ محمدحسین فرهنگی نایب رئیس کمسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس تصویب طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تصمیم منطقی درباره چگونگی حذف ارز ترجیحی ورود مجلس به مشکلات اقتصادی کافی نبوده است باید اقدامات اقتصادی موثرتری انجام شود ۱۴ سید سلمان ذاکر عضو کمیسیون اجتماعی رسیدگی به شرایط کارگران ساختمانی همسان‌سازی بازنشستگان و کارکنان متناسب‌سازی یارانه‌ها با میزان تورم برخی مصوبات اجرایی نیستند مسائل اولویت‌دار بررسی شود ۱۵ حسن نوروزی عضو کمیسیون قضائی و حقوقی تعامل مثبت مجلس با دولت ورود مؤثر مجلس به حوزه مسکن تصویب طرح مالیات بر خانه‌های خالی تصویب لایحه رتبه‌بندی معلمان ضرورت تقویت مذاکره و تعامل هیئت رئیسه و نمایندگان ۱۶ مهرداد ویس‌کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات تصویب طرح حمایت از تولید دانش‌بنیان تصویب لایحه رتبه‌بندی معلمان حذف امضاهای طلایی مجلس نباید تحت تأثیر فضاسازی‌های کاذب قرار گیرد مطالبات مردم نباید به علت حاشیه‌سازی‌ها مغفول بمانند طرح شفافیت قوای سه گانه عملیاتی و نیاز مردم نبود ۱۷ کمال حسین پور عضو کمیسیون عمران تصویب طرح جهش تولید مسکن اخذ مالیات از خانه‌های خالی اتحاد و همدلی نمایندگان باید تعداد طرح‌ها کاهش یابد طرح‌ها اولویت بندی شوند اولویت اصلی مجلس باید معیشت مردم و حل مشکلات اقتصادی باشد ۱۸ محمد کعب عمیر عضو کمیسیون فرهنگی پیگیری طرح ساماندهی استخدام‌ها تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار پاسخ مناسبی به هجمه‌های داخلی و خارجی نداده‌ایم باید در برابر مردم و سایر نمایندگان پاسخگو باشیم ۱۹ علیرضا پاک فطرت عضو کمیسیون عمران مبارزه با فساد و رانت‌خواری تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار تصویب شفافیت قوای سه‌گانه برنامه‌ریزی ضعیف فرصت‌سوزی در رسیدگی به بحث‌های بی‌نتیجه عدم رسیدگی شایسته به موضوعات اقتصادی ۲۰ محمدمهدی فروردین عضو کمیسیون فرهنگی تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار نظارت باید تقویت شود و مؤثر باشد حجم طرح‌های مجلس بالا است مجلس باید کمیسیون‌محور باشد مرکز پژوهش‌ها باید تقویت و آسیب‌شناسی شود ۲۱ مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی ترکیب تجربه و جوانی توأمان در مجلس تصویب قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی تصویب طرح جهش تولید مسکن تعامل خوب میان مجلس و دولت اولویت‌بندی درستی در بررسی موضوعات نداریم از ظرفیت واقعی مجلس به خوبی استفاده نشده است ۲۲ مجید ناصری‌نژاد عضو کمیسیون انرژی پیگیری بی‌وقفه مسائل حوزه‌های انتخابیه تصویب طرح جهش تولید دانش‌بنیان تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مجلس از ظرفیتش برای قوانین راهبردی استفاده نکرده است باید با دولت راهبردی‌تر تعامل کرد تحقیق و تفحص‌ها به نتیجه خاصی نمی‌رسد ۲۳ محمدتقی نقدعلی عضو کمیسیون قضایی و حقوقی تصویب قانون تأمین یک میلیون مسکن در سال تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تقویت و ورود مؤثر به نظارت بر بورس ارتباط بی‌وقفه نمایندگان با مردم عدم استفاده از ظرفیت مجلس در موضوعات نظارتی عدم کنار زدن قوانینی که تناقض دارند ۲۴ علیرضا ورناصری عضو کمیسیون انرژی تصویب لایحه رتبه‌بندی معلمان تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها عدم ورود مؤثر مجلس به مسائل اقتصادی و معیشتی بررسی موضوعاتی که اولویت مشکلات مردم نیستندنام نماینده عنوان کمیسیون نقاط قوت نقاط ضعف ۱ رحیم زارع عضو کمیسیون برنامه و بودجه هماهنگی و وحدت میان نمایندگان ضرورت استفاده بیشتر از ابزارهای نظارتی نظارت مجلس باید تقویت شود ۲ احمد علیرضابیگی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها با کثرت طرح‌ها مواجه هستیم مجلس لایحه محور شود ۳ جلال محمودزاده عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی تصویب طرح‌ها و لوایح در مجلس سرعت مناسبی دارد در بُعد نظارتی عملکرد قابل قبولی نداشته‌ایم ۴ علی بابایی کارنامی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی تصویب طرح شفافیت قوای سه گانه باید نظارت مجلس را تقویت کنیم طرح سوال از وزرا افزایش یابد ۵ حسین حق وردی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات عدالت‌طلبی نگاه ویژه به اقشار متوسط و ضعیف جامعه مشکلات روز همچون مانند مسائل محیط زیست در اولویت باشند ۶ جلیل میرمحمدی عضو کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی حضور مؤثر نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه نظارت در مجلس باید با قوت بیشتری پیگیری شود ۷ موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی تصویب تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار توجه ویژه به اشتغال و رفع بیکاری تقویت نظارت‌های میدانی و نظارت بر عملکرد دولتمردان ضرورت برگزاری جلسات نظارتی ۸ معین الدین سعیدی عضو کمیسیون کشاورزی ورود مؤثر مجلس به مسئله محرومیت‌زدایی در نظر گرفتن ردیفی در بودجه برای اقشار محروم تورم و کثرت قوانین باید مرتفع شود مجلس باید قانون‌گذاری را کاهش دهد ۹ ابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی فعالیت مستمر نمایندگان به ویژه در ایام بودجه در حوزه نظارت نمره بالایی نداریم ضرورت تقویت ابزارهای نظارتی ۱۰ حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصویب طرح جهش تولید مسکن تصویب لایحه رتبه‌بندی معلمان تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار تصویب طرح جهش تولید دانش‌بنیان اصلاح ساختار بودجه هنوز محقق نشده و باید انجام شود قانون انتخابات و قانون نظارت بر رفتار نمایندگان اصلاح شوند ۱۱ علی اصغر عنابستانی عضو کمیسیون اجتماعی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در مسیر اصلاح فرآیندهای حاکم بر مجلس موفق نبوده‌ایم هرم قانون‌گذاری باید اصلاح شود نظارت مجلس صفر و صدی است ۱۲ صدیف بدری نایب رئیس کمیسیون عمران تصویب طرح حمایت از تولید دانش‌بنیان تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار نظارت مجلس باید تقویت شود برنامه‌ریزی دقیق‌تر و منسجم‌تری برای تنقیح قوانین نیاز است باید به قوانین متناقض رسیدگی شود ۱۳ محمدحسین فرهنگی نایب رئیس کمسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس تصویب طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تصمیم منطقی درباره چگونگی حذف ارز ترجیحی ورود مجلس به مشکلات اقتصادی کافی نبوده است باید اقدامات اقتصادی موثرتری انجام شود ۱۴ سید سلمان ذاکر عضو کمیسیون اجتماعی رسیدگی به شرایط کارگران ساختمانی همسان‌سازی بازنشستگان و کارکنان متناسب‌سازی یارانه‌ها با میزان تورم برخی مصوبات اجرایی نیستند مسائل اولویت‌دار بررسی شود ۱۵ حسن نوروزی عضو کمیسیون قضائی و حقوقی تعامل مثبت مجلس با دولت ورود مؤثر مجلس به حوزه مسکن تصویب طرح مالیات بر خانه‌های خالی تصویب لایحه رتبه‌بندی معلمان ضرورت تقویت مذاکره و تعامل هیئت رئیسه و نمایندگان ۱۶ مهرداد ویس‌کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات تصویب طرح حمایت از تولید دانش‌بنیان تصویب لایحه رتبه‌بندی معلمان حذف امضاهای طلایی مجلس نباید تحت تأثیر فضاسازی‌های کاذب قرار گیرد مطالبات مردم نباید به علت حاشیه‌سازی‌ها مغفول بمانند طرح شفافیت قوای سه گانه عملیاتی و نیاز مردم نبود ۱۷ کمال حسین پور عضو کمیسیون عمران تصویب طرح جهش تولید مسکن اخذ مالیات از خانه‌های خالی اتحاد و همدلی نمایندگان باید تعداد طرح‌ها کاهش یابد طرح‌ها اولویت بندی شوند اولویت اصلی مجلس باید معیشت مردم و حل مشکلات اقتصادی باشد ۱۸ محمد کعب عمیر عضو کمیسیون فرهنگی پیگیری طرح ساماندهی استخدام‌ها تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار پاسخ مناسبی به هجمه‌های داخلی و خارجی نداده‌ایم باید در برابر مردم و سایر نمایندگان پاسخگو باشیم ۱۹ علیرضا پاک فطرت عضو کمیسیون عمران مبارزه با فساد و رانت‌خواری تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار تصویب شفافیت قوای سه‌گانه برنامه‌ریزی ضعیف فرصت‌سوزی در رسیدگی به بحث‌های بی‌نتیجه عدم رسیدگی شایسته به موضوعات اقتصادی ۲۰ محمدمهدی فروردین عضو کمیسیون فرهنگی تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار نظارت باید تقویت شود و مؤثر باشد حجم طرح‌های مجلس بالا است مجلس باید کمیسیون‌محور باشد مرکز پژوهش‌ها باید تقویت و آسیب‌شناسی شود ۲۱ مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی ترکیب تجربه و جوانی توأمان در مجلس تصویب قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی تصویب طرح جهش تولید مسکن تعامل خوب میان مجلس و دولت اولویت‌بندی درستی در بررسی موضوعات نداریم از ظرفیت واقعی مجلس به خوبی استفاده نشده است ۲۲ مجید ناصری‌نژاد عضو کمیسیون انرژی پیگیری بی‌وقفه مسائل حوزه‌های انتخابیه تصویب طرح جهش تولید دانش‌بنیان تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مجلس از ظرفیتش برای قوانین راهبردی استفاده نکرده است باید با دولت راهبردی‌تر تعامل کرد تحقیق و تفحص‌ها به نتیجه خاصی نمی‌رسد ۲۳ محمدتقی نقدعلی عضو کمیسیون قضایی و حقوقی تصویب قانون تأمین یک میلیون مسکن در سال تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تقویت و ورود مؤثر به نظارت بر بورس ارتباط بی‌وقفه نمایندگان با مردم عدم استفاده از ظرفیت مجلس در موضوعات نظارتی عدم کنار زدن قوانینی که تناقض دارند ۲۴ علیرضا ورناصری عضو کمیسیون انرژی تصویب لایحه رتبه‌بندی معلمان تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها عدم ورود مؤثر مجلس به مسائل اقتصادی و معیشتی بررسی موضوعاتی که اولویت مشکلات مردم نیستندنام نماینده عنوان کمیسیون نقاط قوت نقاط ضعفنام نمایندهنام نماینده نام نمایندهنام نمایندهعنوان کمیسیونعنوان کمیسیون عنوان کمیسیونعنوان کمیسیوننقاط قوتنقاط قوت نقاط قوتنقاط قوتنقاط ضعفنقاط ضعف نقاط ضعفنقاط ضعف۱ رحیم زارع عضو کمیسیون برنامه و بودجه هماهنگی و وحدت میان نمایندگان ضرورت استفاده بیشتر از ابزارهای نظارتی نظارت مجلس باید تقویت شود۱۱ ۱رحیم زارعرحیم زارع رحیم زارععضو کمیسیون برنامه و بودجهعضو کمیسیون برنامه و بودجه عضو کمیسیون برنامه و بودجههماهنگی و وحدت میان نمایندگانهماهنگی و وحدت میان نمایندگان هماهنگی و وحدت میان نمایندگانضرورت استفاده بیشتر از ابزارهای نظارتی نظارت مجلس باید تقویت شودضرورت استفاده بیشتر از ابزارهای نظارتی ضرورت استفاده بیشتر از ابزارهای نظارتینظارت مجلس باید تقویت شود نظارت مجلس باید تقویت شود۲ احمد علیرضابیگی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها با کثرت طرح‌ها مواجه هستیم مجلس لایحه محور شود۲۲ ۲احمد علیرضابیگیاحمد علیرضابیگی احمد علیرضابیگیعضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهاعضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهاتصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌هاتصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌هابا کثرت طرح‌ها مواجه هستیم مجلس لایحه محور شودبا کثرت طرح‌ها مواجه هستیم با کثرت طرح‌ها مواجه هستیممجلس لایحه محور شود مجلس لایحه محور شود۳ جلال محمودزاده عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی تصویب طرح‌ها و لوایح در مجلس سرعت مناسبی دارد در بُعد نظارتی عملکرد قابل قبولی نداشته‌ایم۳۳ ۳جلال محمودزادهجلال محمودزاده جلال محمودزادهعضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعیعضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعیتصویب طرح‌ها و لوایح در مجلس سرعت مناسبی داردتصویب طرح‌ها و لوایح در مجلس سرعت مناسبی دارد تصویب طرح‌ها و لوایح در مجلس سرعت مناسبی دارددر بُعد نظارتی عملکرد قابل قبولی نداشته‌ایمدر بُعد نظارتی عملکرد قابل قبولی نداشته‌ایم در بُعد نظارتی عملکرد قابل قبولی نداشته‌ایم۴ علی بابایی کارنامی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی تصویب طرح شفافیت قوای سه گانه باید نظارت مجلس را تقویت کنیم طرح سوال از وزرا افزایش یابد۴۴ ۴علی بابایی کارنامیعلی بابایی کارنامی علی بابایی کارنامینایب رئیس کمیسیون اجتماعینایب رئیس کمیسیون اجتماعی تصویب طرح شفافیت قوای سه گانهتصویب طرح شفافیت قوای سه گانه تصویب طرح شفافیت قوای سه گانهباید نظارت مجلس را تقویت کنیم طرح سوال از وزرا افزایش یابدباید نظارت مجلس را تقویت کنیم باید نظارت مجلس را تقویت کنیمطرح سوال از وزرا افزایش یابد طرح سوال از وزرا افزایش یابد۵ حسین حق وردی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات عدالت‌طلبی نگاه ویژه به اقشار متوسط و ضعیف جامعه مشکلات روز همچون مانند مسائل محیط زیست در اولویت باشند۵۵ ۵حسین حق وردیحسین حق وردی حسین حق وردیعضو کمیسیون آموزش و تحقیقاتعضو کمیسیون آموزش و تحقیقات عضو کمیسیون آموزش و تحقیقاتعدالت‌طلبی نگاه ویژه به اقشار متوسط و ضعیف جامعهعدالت‌طلبی عدالت‌طلبینگاه ویژه به اقشار متوسط و ضعیف جامعه نگاه ویژه به اقشار متوسط و ضعیف جامعهمشکلات روز همچون مانند مسائل محیط زیست در اولویت باشندمشکلات روز همچون مانند مسائل محیط زیست در اولویت باشند مشکلات روز همچون مانند مسائل محیط زیست در اولویت باشند۶ جلیل میرمحمدی عضو کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی حضور مؤثر نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه نظارت در مجلس باید با قوت بیشتری پیگیری شود۶۶ ۶جلیل میرمحمدیجلیل میرمحمدی جلیل میرمحمدیعضو کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسیعضو کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی عضو کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسیحضور مؤثر نمایندگان در حوزه‌های انتخابیهحضور مؤثر نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه حضور مؤثر نمایندگان در حوزه‌های انتخابیهنظارت در مجلس باید با قوت بیشتری پیگیری شودنظارت در مجلس باید با قوت بیشتری پیگیری شود ۷ موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی تصویب تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار توجه ویژه به اشتغال و رفع بیکاری تقویت نظارت‌های میدانی و نظارت بر عملکرد دولتمردان ضرورت برگزاری جلسات نظارتی۷۷ ۷موسی غضنفرآبادیموسی غضنفرآبادی موسی غضنفرآبادیرئیس کمیسیون قضائی و حقوقیرئیس کمیسیون قضائی و حقوقی رئیس کمیسیون قضائی و حقوقیتصویب تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار توجه ویژه به اشتغال و رفع بیکاریتصویب تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار تصویب تسهیل صدور مجوزهای کسب و کارتوجه ویژه به اشتغال و رفع بیکاری توجه ویژه به اشتغال و رفع بیکاریتقویت نظارت‌های میدانی و نظارت بر عملکرد دولتمردان ضرورت برگزاری جلسات نظارتیتقویت نظارت‌های میدانی و نظارت بر عملکرد دولتمردان تقویت نظارت‌های میدانی و نظارت بر عملکرد دولتمردانضرورت برگزاری جلسات نظارتی ضرورت برگزاری جلسات نظارتی۸ معین الدین سعیدی عضو کمیسیون کشاورزی ورود مؤثر مجلس به مسئله محرومیت‌زدایی در نظر گرفتن ردیفی در بودجه برای اقشار محروم تورم و کثرت قوانین باید مرتفع شود مجلس باید قانون‌گذاری را کاهش دهد۸۸ ۸معین الدین سعیدیمعین الدین سعیدی معین الدین سعیدیعضو کمیسیون کشاورزیعضو کمیسیون کشاورزی عضو کمیسیون کشاورزیورود مؤثر مجلس به مسئله محرومیت‌زدایی در نظر گرفتن ردیفی در بودجه برای اقشار محرومورود مؤثر مجلس به مسئله محرومیت‌زدایی در نظر گرفتن ردیفی در بودجه برای اقشار محروم ورود مؤثر مجلس به مسئله محرومیت‌زدایی در نظر گرفتن ردیفی در بودجه برای اقشار محرومتورم و کثرت قوانین باید مرتفع شود مجلس باید قانون‌گذاری را کاهش دهدتورم و کثرت قوانین باید مرتفع شود تورم و کثرت قوانین باید مرتفع شودمجلس باید قانون‌گذاری را کاهش دهد مجلس باید قانون‌گذاری را کاهش دهد۹ ابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی فعالیت مستمر نمایندگان به ویژه در ایام بودجه در حوزه نظارت نمره بالایی نداریم ضرورت تقویت ابزارهای نظارتی۹۹ ۹ابراهیم رضاییابراهیم رضایی ابراهیم رضاییعضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجیعضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجیفعالیت مستمر نمایندگان به ویژه در ایام بودجهفعالیت مستمر نمایندگان به ویژه در ایام بودجه فعالیت مستمر نمایندگان به ویژه در ایام بودجهدر حوزه نظارت نمره بالایی نداریم ضرورت تقویت ابزارهای نظارتیدر حوزه نظارت نمره بالایی نداریم در حوزه نظارت نمره بالایی نداریمضرورت تقویت ابزارهای نظارتی ضرورت تقویت ابزارهای نظارتی۱۰ حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصویب طرح جهش تولید مسکن تصویب لایحه رتبه‌بندی معلمان تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار تصویب طرح جهش تولید دانش‌بنیان اصلاح ساختار بودجه هنوز محقق نشده و باید انجام شود قانون انتخابات و قانون نظارت بر رفتار نمایندگان اصلاح شوند۱۰۱۰ ۱۰حسینعلی حاجی‌دلیگانیحسینعلی حاجی‌دلیگانی حسینعلی حاجی‌دلیگانیعضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامیعضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامیتصویب طرح جهش تولید مسکن تصویب لایحه رتبه‌بندی معلمان تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار تصویب طرح جهش تولید دانش‌بنیانتصویب طرح جهش تولید مسکن تصویب طرح جهش تولید مسکنتصویب لایحه رتبه‌بندی معلمان تصویب لایحه رتبه‌بندی معلمانتصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کارتصویب طرح جهش تولید دانش‌بنیان تصویب طرح جهش تولید دانش‌بنیاناصلاح ساختار بودجه هنوز محقق نشده و باید انجام شود قانون انتخابات و قانون نظارت بر رفتار نمایندگان اصلاح شونداصلاح ساختار بودجه هنوز محقق نشده و باید انجام شود اصلاح ساختار بودجه هنوز محقق نشده و باید انجام شودقانون انتخابات و قانون نظارت بر رفتار نمایندگان اصلاح شوند قانون انتخابات و قانون نظارت بر رفتار نمایندگان اصلاح شوند۱۱ علی اصغر عنابستانی عضو کمیسیون اجتماعی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در مسیر اصلاح فرآیندهای حاکم بر مجلس موفق نبوده‌ایم هرم قانون‌گذاری باید اصلاح شود نظارت مجلس صفر و صدی است۱۱۱۱ ۱۱علی اصغر عنابستانیعلی اصغر عنابستانی علی اصغر عنابستانیعضو کمیسیون اجتماعیعضو کمیسیون اجتماعی عضو کمیسیون اجتماعیاقدام راهبردی برای لغو تحریم‌هااقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌هادر مسیر اصلاح فرآیندهای حاکم بر مجلس موفق نبوده‌ایم هرم قانون‌گذاری باید اصلاح شود نظارت مجلس صفر و صدی استدر مسیر اصلاح فرآیندهای حاکم بر مجلس موفق نبوده‌ایم در مسیر اصلاح فرآیندهای حاکم بر مجلس موفق نبوده‌ایمهرم قانون‌گذاری باید اصلاح شود هرم قانون‌گذاری باید اصلاح شودنظارت مجلس صفر و صدی است نظارت مجلس صفر و صدی است۱۲ صدیف بدری نایب رئیس کمیسیون عمران تصویب طرح حمایت از تولید دانش‌بنیان تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار نظارت مجلس باید تقویت شود برنامه‌ریزی دقیق‌تر و منسجم‌تری برای تنقیح قوانین نیاز است باید به قوانین متناقض رسیدگی شود۱۲۱۲ ۱۲صدیف بدریصدیف بدری صدیف بدرینایب رئیس کمیسیون عمراننایب رئیس کمیسیون عمران نایب رئیس کمیسیون عمرانتصویب طرح حمایت از تولید دانش‌بنیان تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کارتصویب طرح حمایت از تولید دانش‌بنیان تصویب طرح حمایت از تولید دانش‌بنیانتصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کارنظارت مجلس باید تقویت شود برنامه‌ریزی دقیق‌تر و منسجم‌تری برای تنقیح قوانین نیاز است باید به قوانین متناقض رسیدگی شودنظارت مجلس باید تقویت شود نظارت مجلس باید تقویت شودبرنامه‌ریزی دقیق‌تر و منسجم‌تری برای تنقیح قوانین نیاز است برنامه‌ریزی دقیق‌تر و منسجم‌تری برای تنقیح قوانین نیاز استباید به قوانین متناقض رسیدگی شود باید به قوانین متناقض رسیدگی شود۱۳ محمدحسین فرهنگی نایب رئیس کمسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس تصویب طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تصمیم منطقی درباره چگونگی حذف ارز ترجیحی ورود مجلس به مشکلات اقتصادی کافی نبوده است باید اقدامات اقتصادی موثرتری انجام شود۱۳۱۳ ۱۳محمدحسین فرهنگیمحمدحسین فرهنگی محمدحسین فرهنگینایب رئیس کمسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلسنایب رئیس کمسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس نایب رئیستصویب طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تصمیم منطقی درباره چگونگی حذف ارز ترجیحیتصویب طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تصویب طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌هاتصمیم منطقی درباره چگونگی حذف ارز ترجیحی تصمیم منطقی درباره چگونگی حذف ارز ترجیحیورود مجلس به مشکلات اقتصادی کافی نبوده است باید اقدامات اقتصادی موثرتری انجام شودورود مجلس به مشکلات اقتصادی کافی نبوده است ورود مجلس به مشکلات اقتصادی کافی نبوده استباید اقدامات اقتصادی موثرتری انجام شود باید اقدامات اقتصادی موثرتری انجام شود۱۴ سید سلمان ذاکر عضو کمیسیون اجتماعی رسیدگی به شرایط کارگران ساختمانی همسان‌سازی بازنشستگان و کارکنان متناسب‌سازی یارانه‌ها با میزان تورم برخی مصوبات اجرایی نیستند مسائل اولویت‌دار بررسی شود۱۴۱۴ ۱۴سید سلمان ذاکرسید سلمان ذاکر سید سلمان ذاکرعضو کمیسیون اجتماعیعضو کمیسیون اجتماعی عضو کمیسیون اجتماعیرسیدگی به شرایط کارگران ساختمانی همسان‌سازی بازنشستگان و کارکنان متناسب‌سازی یارانه‌ها با میزان تورمرسیدگی به شرایط کارگران ساختمانی رسیدگی به شرایط کارگران ساختمانیهمسان‌سازی بازنشستگان و کارکنان همسان‌سازی بازنشستگان و کارکنانمتناسب‌سازی یارانه‌ها با میزان تورم متناسب‌سازی یارانه‌ها با میزان تورمبرخی مصوبات اجرایی نیستند مسائل اولویت‌دار بررسی شودبرخی مصوبات اجرایی نیستند برخی مصوبات اجرایی نیستندمسائل اولویت‌دار بررسی شود مسائل اولویت‌دار بررسی شود۱۵ حسن نوروزی عضو کمیسیون قضائی و حقوقی تعامل مثبت مجلس با دولت ورود مؤثر مجلس به حوزه مسکن تصویب طرح مالیات بر خانه‌های خالی تصویب لایحه رتبه‌بندی معلمان ضرورت تقویت مذاکره و تعامل هیئت رئیسه و نمایندگان۱۵۱۵ ۱۵حسن نوروزیحسن نوروزی حسن نوروزیعضو کمیسیون قضائی و حقوقیعضو کمیسیون قضائی و حقوقی عضو کمیسیون قضائی و حقوقیتعامل مثبت مجلس با دولت ورود مؤثر مجلس به حوزه مسکن تصویب طرح مالیات بر خانه‌های خالی تصویب لایحه رتبه‌بندی معلمانتعامل مثبت مجلس با دولت تعامل مثبت مجلس با دولتورود مؤثر مجلس به حوزه مسکن ورود مؤثر مجلس به حوزه مسکنتصویب طرح مالیات بر خانه‌های خالی تصویب طرح مالیات بر خانه‌های خالیتصویب لایحه رتبه‌بندی معلمان تصویب لایحه رتبه‌بندی معلمانضرورت تقویت مذاکره و تعامل هیئت رئیسه و نمایندگانضرورت تقویت مذاکره و تعامل هیئت رئیسه و نمایندگان ضرورت تقویت مذاکره و تعامل هیئت رئیسه و نمایندگان۱۶ مهرداد ویس‌کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات تصویب طرح حمایت از تولید دانش‌بنیان تصویب لایحه رتبه‌بندی معلمان حذف امضاهای طلایی مجلس نباید تحت تأثیر فضاسازی‌های کاذب قرار گیرد مطالبات مردم نباید به علت حاشیه‌سازی‌ها مغفول بمانند طرح شفافیت قوای سه گانه عملیاتی و نیاز مردم نبود۱۶۱۶ ۱۶مهرداد ویس‌کرمیمهرداد ویس‌کرمی مهرداد ویس‌کرمیعضو کمیسیون آموزش و تحقیقاتعضو کمیسیون آموزش و تحقیقات عضو کمیسیون آموزش و تحقیقاتتصویب طرح حمایت از تولید دانش‌بنیان تصویب لایحه رتبه‌بندی معلمان حذف امضاهای طلاییتصویب طرح حمایت از تولید دانش‌بنیان تصویب طرح حمایت از تولید دانش‌بنیانتصویب لایحه رتبه‌بندی معلمان تصویب لایحه رتبه‌بندی معلمانحذف امضاهای طلایی حذف امضاهای طلاییمجلس نباید تحت تأثیر فضاسازی‌های کاذب قرار گیرد مطالبات مردم نباید به علت حاشیه‌سازی‌ها مغفول بمانند طرح شفافیت قوای سه گانه عملیاتی و نیاز مردم نبودمجلس نباید تحت تأثیر فضاسازی‌های کاذب قرار گیرد مجلس نباید تحت تأثیر فضاسازی‌های کاذب قرار گیردمطالبات مردم نباید به علت حاشیه‌سازی‌ها مغفول بمانند مطالبات مردم نباید به علت حاشیه‌سازی‌ها مغفول بمانندطرح شفافیت قوای سه گانه عملیاتی و نیاز مردم نبود طرح شفافیت قوای سه گانه عملیاتی و نیاز مردم نبود۱۷ کمال حسین پور عضو کمیسیون عمران تصویب طرح جهش تولید مسکن اخذ مالیات از خانه‌های خالی اتحاد و همدلی نمایندگان باید تعداد طرح‌ها کاهش یابد طرح‌ها اولویت بندی شوند اولویت اصلی مجلس باید معیشت مردم و حل مشکلات اقتصادی باشد۱۷۱۷ ۱۷کمال حسین پورکمال حسین پور کمال حسین پورعضو کمیسیون عمرانعضو کمیسیون عمران عضو کمیسیون عمرانتصویب طرح جهش تولید مسکن اخذ مالیات از خانه‌های خالی اتحاد و همدلی نمایندگانتصویب طرح جهش تولید مسکن تصویب طرح جهش تولید مسکناخذ مالیات از خانه‌های خالی اخذ مالیات از خانه‌های خالیاتحاد و همدلی نمایندگان اتحاد و همدلی نمایندگانباید تعداد طرح‌ها کاهش یابد طرح‌ها اولویت بندی شوند اولویت اصلی مجلس باید معیشت مردم و حل مشکلات اقتصادی باشدباید تعداد طرح‌ها کاهش یابد باید تعداد طرح‌ها کاهش یابدطرح‌ها اولویت بندی شوند طرح‌ها اولویت بندی شونداولویت اصلی مجلس باید معیشت مردم و حل مشکلات اقتصادی باشد اولویت اصلی مجلس باید معیشت مردم و حل مشکلات اقتصادی باشد۱۸ محمد کعب عمیر عضو کمیسیون فرهنگی پیگیری طرح ساماندهی استخدام‌ها تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار پاسخ مناسبی به هجمه‌های داخلی و خارجی نداده‌ایم باید در برابر مردم و سایر نمایندگان پاسخگو باشیم۱۸۱۸ ۱۸محمد کعب عمیرمحمد کعب عمیر محمد کعب عمیرعضو کمیسیون فرهنگیعضو کمیسیون فرهنگی عضو کمیسیون فرهنگیپیگیری طرح ساماندهی استخدام‌ها تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کارپیگیری طرح ساماندهی استخدام‌ها پیگیری طرح ساماندهی استخدام‌هاتصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کارپاسخ مناسبی به هجمه‌های داخلی و خارجی نداده‌ایم باید در برابر مردم و سایر نمایندگان پاسخگو باشیمپاسخ مناسبی به هجمه‌های داخلی و خارجی نداده‌ایم پاسخ مناسبی به هجمه‌های داخلی و خارجی نداده‌ایمباید در برابر مردم و سایر نمایندگان پاسخگو باشیم باید در برابر مردم و سایر نمایندگان پاسخگو باشیم۱۹ علیرضا پاک فطرت عضو کمیسیون عمران مبارزه با فساد و رانت‌خواری تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار تصویب شفافیت قوای سه‌گانه برنامه‌ریزی ضعیف فرصت‌سوزی در رسیدگی به بحث‌های بی‌نتیجه عدم رسیدگی شایسته به موضوعات اقتصادی۱۹۱۹ ۱۹علیرضا پاک فطرتعلیرضا پاک فطرت علیرضا پاک فطرتعضو کمیسیون عمرانعضو کمیسیون عمران عضو کمیسیون عمرانمبارزه با فساد و رانت‌خواری تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار تصویب شفافیت قوای سه‌گانهمبارزه با فساد و رانت‌خواری مبارزه با فساد و رانت‌خواریتصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کارتصویب شفافیت قوای سه‌گانه تصویب شفافیت قوای سه‌گانهبرنامه‌ریزی ضعیف فرصت‌سوزی در رسیدگی به بحث‌های بی‌نتیجه عدم رسیدگی شایسته به موضوعات اقتصادیبرنامه‌ریزی ضعیف برنامه‌ریزی ضعیففرصت‌سوزی در رسیدگی به بحث‌های بی‌نتیجه فرصت‌سوزی در رسیدگی به بحث‌های بی‌نتیجهعدم رسیدگی شایسته به موضوعات اقتصادی عدم رسیدگی شایسته به موضوعات اقتصادی۲۰ محمدمهدی فروردین عضو کمیسیون فرهنگی تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار نظارت باید تقویت شود و مؤثر باشد حجم طرح‌های مجلس بالا است مجلس باید کمیسیون‌محور باشد مرکز پژوهش‌ها باید تقویت و آسیب‌شناسی شود۲۰۲۰ ۲۰محمدمهدی فروردینمحمدمهدی فروردین محمدمهدی فروردینعضو کمیسیون فرهنگیعضو کمیسیون فرهنگی عضو کمیسیون فرهنگیتصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کارتصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کارنظارت باید تقویت شود و مؤثر باشد حجم طرح‌های مجلس بالا است مجلس باید کمیسیون‌محور باشد مرکز پژوهش‌ها باید تقویت و آسیب‌شناسی شودنظارت باید تقویت شود و مؤثر باشد نظارت باید تقویت شود و مؤثر باشدحجم طرح‌های مجلس بالا است حجم طرح‌های مجلس بالا استمجلس باید کمیسیون‌محور باشد مجلس باید کمیسیون‌محور باشدمرکز پژوهش‌ها باید تقویت و آسیب‌شناسی شود مرکز پژوهش‌ها باید تقویت و آسیب‌شناسی شود۲۱ مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی ترکیب تجربه و جوانی توأمان در مجلس تصویب قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی تصویب طرح جهش تولید مسکن تعامل خوب میان مجلس و دولت اولویت‌بندی درستی در بررسی موضوعات نداریم از ظرفیت واقعی مجلس به خوبی استفاده نشده است۲۱۲۱ ۲۱مهدی طغیانیمهدی طغیانی مهدی طغیانیعضو کمیسیون اقتصادیعضو کمیسیون اقتصادی عضو کمیسیون اقتصادیترکیب تجربه و جوانی توأمان در مجلس تصویب قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی تصویب طرح جهش تولید مسکن تعامل خوب میان مجلس و دولتترکیب تجربه و جوانی توأمان در مجلس ترکیب تجربه و جوانی توأمان در مجلستصویب قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی تصویب قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالیتصویب طرح جهش تولید مسکن تصویب طرح جهش تولید مسکنتعامل خوب میان مجلس و دولت تعامل خوب میان مجلس و دولتاولویت‌بندی درستی در بررسی موضوعات نداریم از ظرفیت واقعی مجلس به خوبی استفاده نشده استاولویت‌بندی درستی در بررسی موضوعات نداریم اولویت‌بندی درستی در بررسی موضوعات نداریماز ظرفیت واقعی مجلس به خوبی استفاده نشده است از ظرفیت واقعی مجلس به خوبی استفاده نشده است۲۲ مجید ناصری‌نژاد عضو کمیسیون انرژی پیگیری بی‌وقفه مسائل حوزه‌های انتخابیه تصویب طرح جهش تولید دانش‌بنیان تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مجلس از ظرفیتش برای قوانین راهبردی استفاده نکرده است باید با دولت راهبردی‌تر تعامل کرد تحقیق و تفحص‌ها به نتیجه خاصی نمی‌رسد۲۲۲۲ ۲۲مجید ناصری‌نژادمجید ناصری‌نژاد مجید ناصری‌نژادعضو کمیسیون انرژیعضو کمیسیون انرژی عضو کمیسیون انرژیپیگیری بی‌وقفه مسائل حوزه‌های انتخابیه تصویب طرح جهش تولید دانش‌بنیان تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کارپیگیری بی‌وقفه مسائل حوزه‌های انتخابیه پیگیری بی‌وقفه مسائل حوزه‌های انتخابیهتصویب طرح جهش تولید دانش‌بنیان تصویب طرح جهش تولید دانش‌بنیانتصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کارمجلس از ظرفیتش برای قوانین راهبردی استفاده نکرده است باید با دولت راهبردی‌تر تعامل کرد تحقیق و تفحص‌ها به نتیجه خاصی نمی‌رسدمجلس از ظرفیتش برای قوانین راهبردی استفاده نکرده است مجلس از ظرفیتش برای قوانین راهبردی استفاده نکرده استباید با دولت راهبردی‌تر تعامل کرد باید با دولت راهبردی‌تر تعامل کردتحقیق و تفحص‌ها به نتیجه خاصی نمی‌رسد تحقیق و تفحص‌ها به نتیجه خاصی نمی‌رسد۲۳ محمدتقی نقدعلی عضو کمیسیون قضایی و حقوقی تصویب قانون تأمین یک میلیون مسکن در سال تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تقویت و ورود مؤثر به نظارت بر بورس ارتباط بی‌وقفه نمایندگان با مردم عدم استفاده از ظرفیت مجلس در موضوعات نظارتی عدم کنار زدن قوانینی که تناقض دارند۲۳۲۳ ۲۳محمدتقی نقدعلیمحمدتقی نقدعلی محمدتقی نقدعلیعضو کمیسیون قضایی و حقوقیعضو کمیسیون قضایی و حقوقی عضو کمیسیون قضایی و حقوقیتصویب قانون تأمین یک میلیون مسکن در سال تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تقویت و ورود مؤثر به نظارت بر بورس ارتباط بی‌وقفه نمایندگان با مردمتصویب قانون تأمین یک میلیون مسکن در سال تصویب قانون تأمین یک میلیون مسکن در سالتصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کارتصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیتتقویت و ورود مؤثر به نظارت بر بورس تقویت و ورود مؤثر به نظارت بر بورسارتباط بی‌وقفه نمایندگان با مردم ارتباط بی‌وقفه نمایندگان با مردمعدم استفاده از ظرفیت مجلس در موضوعات نظارتی عدم کنار زدن قوانینی که تناقض دارندعدم استفاده از ظرفیت مجلس در موضوعات نظارتی عدم استفاده از ظرفیت مجلس در موضوعات نظارتیعدم کنار زدن قوانینی که تناقض دارند عدم کنار زدن قوانینی که تناقض دارند۲۴ علیرضا ورناصری عضو کمیسیون انرژی تصویب لایحه رتبه‌بندی معلمان تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها عدم ورود مؤثر مجلس به مسائل اقتصادی و معیشتی بررسی موضوعاتی که اولویت مشکلات مردم نیستند۲۴۲۴ ۲۴علیرضا ورناصریعلیرضا ورناصری علیرضا ورناصریعضو کمیسیون انرژیعضو کمیسیون انرژی عضو کمیسیون انرژیتصویب لایحه رتبه‌بندی معلمان تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌هاتصویب لایحه رتبه‌بندی معلمان تصویب لایحه رتبه‌بندی معلمانتصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کارتصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌هاعدم ورود مؤثر مجلس به مسائل اقتصادی و معیشتی بررسی موضوعاتی که اولویت مشکلات مردم نیستندعدم ورود مؤثر مجلس به مسائل اقتصادی و معیشتی عدم ورود مؤثر مجلس به مسائل اقتصادی و معیشتیبررسی موضوعاتی که اولویت مشکلات مردم نیستند بررسی موضوعاتی که اولویت مشکلات مردم نیستند
منبع: مهر
شناسه خبر: 364912

مهمترین اخبار ایران و جهان: