نیوز سیتی!
27 شهریور 1402 - 11:28

کاروانسرای عباس‌آباد تایباد ثبت جهانی شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تایباد گفت: کاروانسرای تاریخی عباس آباد در قالب «کاروانسراهای ایرانی» در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

نظام‌الدین کارگزار در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در تایباد اظهار کرد: کاروانسرای تاریخی عباس آباد تایباد در قالب «کاروانسراهای ایرانی» در چهل و پنجمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو که در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، در حال برگزاری است، ثبت جهانی شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تایباد افزود: کاروانسرای عباس آباد تایباد، از آثار دوران تیموری است و در ۲۶ کیلومتری جاده تایباد به تربت جام قرار دارد که ۲ سال پیش توسط بازرس یونسکو بازدید شد.

وی ادامه داد: کاروانسرای عباس آباد تایباد در زمان رونق و آبادنی خود از جمله کاروانسراهای معتبر خراسان محسوب می شد و به دلیل فضاهای متعدد و امکانات رفاهی از اهمیت خاصی برخوردار بوده است.

کارگزار بیان کرد: امروزه این اثر تاریخی علاوه بر کاربری گردشگری به محلی برای علاقمندان به علم نجوم تبدیل شده و به علت دوری از فضای شهری و کم بودن آلودگی نوری، از آسمان زیبایی در شب برخوردار است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تایباد خاطرنشان کرد: کاروانسرای عباس آباد به شماره ۲۳۸۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و با ثبت جهانی آثار تاریخی توجه ویژه ای و اعتبارات بین المللی برای مرمت و نگهداری آنها در نظر گرفته می شود.

جمهوری اسلامی ایران با سه پرونده «کاروانسراهای ایرانی»، «الحاق جنگل های دیزمار به جنگل های هیرکانی» و «منظر فرهنگی ماسوله گیلان» در چهل و پنجمین نشست میراث جهانی یونسکو در ریاض عربستان سعودی حضور یافت که پرونده کاروانسراها شامل ثبت ۵۴ اثر می باشد.

پایان پیام/   

منبع: فارس
شناسه خبر: 1502056

مهمترین اخبار ایران و جهان: