نیوز سیتی!
13 شهریور 1402 - 13:28

برنامه غربالگری بیماری‌های متابولیک ارثی در ۱۶ شهر اصفهان آغاز شد

اصفهان- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: برنامه غربالگری بیماری‌های متابولیک ارثی از شهریور ماه در ۱۶ شهرستان استان اصفهان اجرایی شد.

حمید گله داری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: به دنبال اجرای پایلوت برنامه غربالگری بیماری‌های متابولیک ارثی در ۵ شهرستان و نتایج موفق آن و پس از ماه‌ها تلاش برای گسترش برنامه متابولیک ارثی نوزادان به سایر شهرستان‌های تحت پوشش از اول شهریورماه فاز اول آن به اجرا درآمد.

وی با بیان اینکه در مرحله اول ۱۶ شهرستان تحت اجرای این برنامه قرار گرفتند، ادامه داد: با اجرای دقیق برنامه که ۵۰ بیماری را در نوزادان بررسی می‌کند و با شناسایی نوزادان مبتلا به این بیماری‌ها در مراحل ابتدایی بتوانیم از بروز معلولیت‌های ذهنی و جسمی جدید و حتی فوت نوزادان مبتلا پیشگیری شود وقدم های مثبتی در جهت ارتقای شاخص‌های سلامت برداریم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اجرای الکترونیکی برنامه را نقطه امتیاز آن خواند و افزود: چهار نقطه غربالگری، آزمایشگاه منتخب (بخش خصوصی)، کلینیک تخصصی (امین و امام حسین) و ستاد شبکه شهرستان دسترسی به سامانه این برنامه دارند. مطمئناً این برنامه نیز همانند بسیاری از برنامه‌های واحد بیماری‌های غیرواگیر جزو برنامه‌های اثربخش است که نتایج ارزشمند آن را درآینده نزدیک خواهیم دید.

وی گفت: این برنامه برای شهرستان اصفهان و چهار شهرستان جدید شرق اصفهان تا پایان شهریور راه اندازی خواهد شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1484656

مهمترین اخبار ایران و جهان: