نیوز سیتی!
09 مهر 1402 - 11:29

یک هزار و ۷۹۱ مورد حیوان‌گزیدگی طی سال گذشته و زنگ خطر در کهگیلویه و بویراحمد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: سال گذشته یک هزار و ۷۹۷ مورد حیوان گزیدگی در استان به ثبت رسید.

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، محمد ملک‌زاده در کمیته روز جهانی چگونگی کنترل بیماری هاری و‌ حیوان گزیدگی گفت: هاری یک بیماری حاد ویروسی است که موجب آنسفالومیلیت در انسان و همه پستان‌داران خونگرم می‌شود. این بیماری یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین بیماری‌های ویروسی قابل انتقال از حیوان به انسان است. 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد افزود: اهمیت بیماری به دلایل میزان کشندگی بالا (صد در صد)، افزایش روند موارد حیوان‌گزیدگی در جوامع مختلف، تلفات و خسارات اقتصادی در دام‌ها به بار می‌آورد.

وی بیان کرد: با وجود استفاده از واکسن‌های ضد‌هاری جدید، هنوز واکسیناسیون و در مواردی سرو واکسیناسیون ضد‌ هاری تنها راه نجات اشخاص ‌هارگزیده است و در صورت ظهور علائم‌ هاری، درمان امکان ندارد و مرگ این بیماران حتمی است.

رئیس مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: ایران از نظر بروز بیماری ‌هاری در جهان جزو کشورهایی است که بیماری هم در حیوانات وحشی و هم در حیوانات اهلی دیده می‌شود. بیماری ‌هاری در کشور ایران هنوز یکی از معضلات بهداشتی‌ـ اقتصادی است و کم و بیش همه استان‌‌ها به این بیماری آلوده هستند.

رئیس مرکز کهگیلویه و بویراحمد افزود: در سال گذشته بیش از ۳۲۰ هزار و ۱۱ مورد حیوان گزیدگی بوده که یک هزار و ۷۹۱ مورد مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد است، در سال جاری هم ۷۵۷ مورد حیوان گزیدگی در استان گزارش شده است.

ملک‌زاده به راه‌های پیشگیری از حیوان گزیدگی اشاره و عنوان کرد: مهمترین اقدام به منظور پیشگیری از هاری انجام به موقع آموزش جامعه است، نکاتی که در آموزش جامعه نقش اساس دارند شامل موارد زیر هستند.

وی بیان کرد: آموزش صاحبین سگ‌ها به منظور روش نگهداری سگ و اقدامات لازم جهت سلامت سگ از جمله واکسیناسیون به موقع آن و روش مهار آن‌ها، آموزش جامعه در خصوص روش مواجهه با سگ های بلاصاحب و حیوانات وحشی و آموزش جامعه در خصوص اهمیت هاری و وضعیت هاری در منطقه در حیوانات و انسان و عواقب ابتلا به هاری از روش‌های پیشگیری است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد افزود: مراجعه فوری به مراکز بهداشتی درمانی پس از حیوان گزیدگی مهمترین اقدام در راستای پیشگیری از بیماری ‌هاری است.

ملک‌زاده بر لزوم مبارزه با بیماری ‌هاری توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و دیگر ارگان‌ها از جمله سازمان دامپزشکی کشور وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور )، نیروهای انتظامی ، سازمان حفاظت محیط زیست و سایر دستگاه‌ها تاکید کرد و گفت: تقویت سیستم مراقبت کشف فوری و درمان پیشگیری مجروحین حیوان گزیده، ارتقاء سطح آگاهی جامعه و گروه‌های در معرض خطر جهت مراجعه بموقع به مراکز درصورت مجروح شدن توسط هر حیوانی توصیه می‌شود.

ملک‌زاده بیان کرد: با توجه به وجود مخازن وحشی و اهلی بیماری در کشور هر نوع حیوان گزیدگی در انسان به عنوان گزش مشکوک به هاری بایستی فورا تحت اقدامات درمان پیشگیری هاری شامل شستشوی زخم با آب و صابون بمدت 20-15 دقیقه و تلقیح سرم و واکسن ضدهاری و پیگیری آن و ... قرار گیرد.

وی بر هماهنگی بین بخش‌های مختلف درگیر در امر مبارزه با هاری تاکید کرد و گفت: واکسیناسیون سگهای خانگی و گله علیه هاری و قلاده گذاری آنها توسط سازمان دامپزشکی کشور ضروری است.

ملک‌زاده با بیان اینکه مبارزه با حیوانات زیانکار و اجرای طرح اتلاف سگ‌های ولگرد از طریق استفاده از اسلحه که اخیرا با توجه به مشکلات این روش از روش زنده گیری و مرگ آرام قرار است استفاده شود، گفت: این طرح‌ توسط شهرداری‌ها ، نیروهای انتظامی ، سازمان حفاظت محیط زیست و... در سطح کشور و استان انجام می‌شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1521212

مهمترین اخبار ایران و جهان: