نیوز سیتی!
07 شهریور 1402 - 15:32

پرونده‌ باز 2 دهه اشغال‌گری و سؤالات سانسور شده در آمریکا

گرچه شیوه خروج نیروهای اشغال‌گر و وضعیتی که بعد از آن در افغانستان روی داد، همواره انتقادات فراوانی را متوجه آمریکا و متحدان این کشور کرده، اما مطالبه‌گری افکار عمومی دنیا به مراتب عمیق‌تر از آن چیزی است که واشینگتن و لندن تصور می‌کنند.

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - نورنیوز نوشت: روزهای اخیر در سال‌روز خروج ناتو از افغانستان، ابهامات و پرونده‌های متعددی در خصوص جنایات آمریکا، انگلیس و دیگر اعضای پیمان آتلانتیک شمالی در این کشور در فضای رسانه‌ای طرح بحث شده است.

طی دو دهه اشغال‌گری غرب در افغانستان، جنایات زیادی به وقوع پیوسته که اتفاقا رسانه‌های آمریکایی، اروپایی و فراتر از آن، صاحبان پنهان و آشکار قدرت در این کشورها کمترین تمایلی نسبت به شفاف شدن آنها ندارند.

با این حال، دو حزب اصلی آمریکا بدون آنکه پرده از این جنایات بردارند در صدد بهره‌برداری از شیوه خروج کشورشان از افغانستان به مثابه یک موضوع انتخاباتی و تاکتیکی هستند، به گونه‌ای که کل جنایات ضد انسانی غرب در افغانستان، توسط آنها سانسور شده و مناقشه صرفا بر سر چگونگی فرار از فرودگاه کابل در سال 2021 میلادی متمرکز است!

جمهوری‌خواهان تلاش می‌کنند بار این شکست را به صورت کامل بر دوش دموکرات‌ها و دولت بایدن بیاندازند، حال آنکه دموکرات‌ها می‌گویند آنچه در افغانستان رخ داد نتیجه سیاست‌های نامتوازن دوران ترامپ بوده است.

یک نماینده جمهوری‌خواه کنگره آمریکا طرح استیضاح «لوید آستین» وزیر دفاع این کشور را به دلیل آنچه «جرایم سنگین و جنایات» مربوط به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان خوانده، ارائه کرده است.

«کوری میلز» نماینده جمهوری‌خواه که خواستار استیضاح آستین شده، می‌گوید: خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان با مدیریت آستین یک «عقب‌نشینی آشفته» بود که به رها شدن شهروندان و متحدان آمریکایی منجر و به تلفات گسترده نظامیان و غیرنظامیان منتهی شد.

ملت‌های دنیا و در راس آنها مردم جنگ‌زده افغانستان اما، در صدد کشف معمای دو دهه اشغال‌گری و کشتار صدها غیر نظامی بی‌گناه در عملیات نظامیان ناتو هستند.

مهم اینکه؛ عموم این جنایات نه تصادفی و غیر ارادی، بلکه عامدانه صورت گرفته و اسناد و مدارک متعددی دال بر این جنایات وجود دارد.

از همین رو؛ دستگاه‌های امنیتی آمریکا و انگلیس، بسیاری از این اسناد را امحاء کرده و صرفا در راستای جلوگیری از تمرکز افکار عمومی بر عمق فاجعه‌ای که در افغانستان رخ داده، برخی از این موارد را به صورت گزینشی و ناقص مطرح کرده‌اند.

طرح خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، در زمان دولت ترامپ و توافق دولت وقت آمریکا با طالبان امضا شد و بر اساس آن توافق، واشینگتن تعهد داد که در یک بازه زمانی مشخص، تمام نیروهای خود و ناتو را از افغانستان خارج کند.

این موضوع اما به عمر دولت ترامپ قد نداد و این جو بایدن بود که باید به این تعهد عمل می‌کرد و در نهایت دو سال قبل، تمام نیروهای خارجی پس از سال‌ها افغانستان را با فضاحت ترک کردند.

گرچه شیوه خروج نیروهای اشغال‌گر و وضعیتی که بعد از آن در افغانستان روی داد، همواره انتقادات فراوانی را متوجه آمریکا و متحدان این کشور کرده، اما مطالبه‌گری افکار عمومی دنیا به مراتب عمیق‌تر از آن چیزی است که واشینگتن و لندن تصور می‌کنند.

پایان پیام/ت

منبع: فارس
شناسه خبر: 1475512

مهمترین اخبار ایران و جهان: