نیوز سیتی!
24 شهریور 1402 - 13:55

امارات: دیگر حرفمان در اسرائیل خریدار ندارد

سفیر ابوظبی در واشنگتن گفت که امارات دیگر توانایی تأثیرگذاری بر رژیم صهیونیستی در حوزه توقف شهرک‌سازی‌ها و الحاق کرانه باختری را ندارد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «یوسف العتیبه» سفیر امارات متحده عربی در واشنگتن، در نشستی به مناسبت سومین ساگرد امضای توافق سازش با رژیم اشغالگر قدس، گفت که امارات نمی‌تواند جلوی گسترش شهرک‌سازی را بگیرد.

به نوشته وبگاه خبری الخلیج آنلاین، یکی از بندهای اصلی توافق عادی‌سازی، توقف طرح «الحاق کرانه باختری» به اسرائیل بود و صهیونیست‌ها قول داده بودند که در ازای عادی‌سازی، این طرح را متوقف کنند. «یوسف العتیبه» در سخنان خود گفت که توافق مذکور موقتی و برای سه سال بود.

او افزود: «توافق ما در خصوص عادی‌سازی مقابل توقف الحاق کرانه باختری در یک بازه زمانی محدود و سه ساله بود؛ اکنون هم آن مقدار نفوذی که در هنگام امضای توافق داشتیم را دیگر نداریم».

سفیر امارات سپس سعی کرد مسئولیت حمایت از فلسطینی‌ها را به طور ضمنی به دوش عربستان سعودی بیاندازد؛ او گفت: «شرایط واقعا سخت است و معتقدم که مسئولیت الان بر گردن کشورهایی است که در آینده نزدیک به روند عادی‌سازی می‌پیوندند». 

او سپس با اذعان ضمنی به بی فایده بودن توافق با اسرائیل برای فلسطینی‌ها گفت که توافقات سازش صرفا برای راه‌حل دو دولتی زمان خرید.

یوسف العتیبه، در ادامه به توسعه چشمگیر روابط اقتصادی امارات متحده عربی با اسرائیل پرداخت و گفت که در سه سال گذشته ارزش تبادلات تجاری دو طرف به سه میلیارد دلار رسیده است. او سپس پیش‌بینی کرد که این میزان به زودی به ۱۰ میلیارد دلار برسد.

به گفته او ابوظبی و تل آویو طی سه سال ۱۲۰ یادداشت تفاهم امضاء کرده‌اند و هر هفته ۱۵۲ پرواز میان امارات و فلسطین اشغالی انجام می‌شود. او افزود: «از اینکه چگونه دو کشور و دو جامعه به این زودی فرهنگ یکدیگر را پذیرفتند متعجب شدم، تا جایی که اسرائیلی‌ها در کشورمان جشن عروسی می‌گیرند».

امارات اولین کشور عربی حاشیه خلیج فارس است که دست به علنی سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی در سپتامبر ۲۰۲۰ زد، چند هفته بعد کشور بحرین نیز به توافق سازش پیوست. از آن زمان دو طرف همکاری‌های اقتصادی خود را سرعت بخشیده و در واقع علنی کرده‌اند و توافقنامه‌ها و قراردادهای مختلفی در حوزه‌های متنوع به خصوص سایبری امضا کرده‌اند.

اما ادعای یوسف العتیبه در خصوص پذیرش صهیونیست‌ها در جامعه امارات در حالی است که نظرسنجی‌ها خلاف سخن او را می‌گویند؛ طبق آخرین نظرسنجی در پنجم اگوست از سوی اندیشکده واشنگتن، تنها ۲۷ درصد سؤال شوندگان در امارات و ۲۰ درصد در بحرین معتقد هستند که توافقات سازش تأثیر مثبتی بر منطقه گذاشته است.

دکتر «شرحبیل الغریب» رئیس میز «روابط بین‌الملل برای گفت‌و‌گو و سیاست‌ها» در اندیشکده واشنگتن به وبگاه الخلیج آنلاین، گفت که کاهش حمایت ساکنان کشورهای عربی خلیج فارس از توافقات سازش به این دلیل است که آن‌ها «این توافقات را غیر قانونی می‌دانند».

در این راستا زمانی که در جولای سال گذشته «شیخه می» خواننده بحرینی در مراسمی حاضر نشد با سفیر اسرائیل دست بدهد و از مراسم بیرون رفت، با موجی از حمایت و تشویق در شبکه‌های اجتماعی همراه شد. عدم پذیرش رژیم صهیونیستی در جامعه عربی کشورهای خلیج فارس در حالی است که به نوشته وبگاه الخلیج آنلاین، آن‌ها به ندرت برای تفریح به فلسطین اشغالی می‌روند و کمتر گردشگری از امارات و بحرین در حیفا و تل آویو یافت می‌شود.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1500112

مهمترین اخبار ایران و جهان: