نیوز سیتی!
05 مهر 1402 - 16:56

فیلم موج ورود مهاجران افغانستانی به ایران «قدیمی» است

برخی کانال‌های تلگرامی در روزهای اخیر فیلمی را با عنوان سیل ورود مهاجران غیرقانونی به ایران منتشر کردند.

از شایعه تا واقعیت: از روزهای گذشته فیلمی در فضای مجازی تحت عنوان ورود سیل ورود مهاجران غیرقانونی افغانستانی به ایران منتشر کرده است.

 

اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که فیلم مربوطه چند سال پیش منتشر شده بود و ارتباطی به روزهای اخیر ندارد.

 

*  وزیر کشور: اتباع غیر قانونی باید به کشور خود بازگردانده شوند

وزیر کشور نیز امروز در حیاط دولت، گفت: حدود ۵ میلیون اتباع افغانی در کشور حضور دارند و نسبت به ساماندهی اتباع خارجی اقدام خواهد شد. اتباع غیر قانونی باید به کشور خود بازگردانده شوند و کسانی که مجوز حضور دارند باید ساماندهی شوند.

 

*  نگرانی هموطنان درمورد آسیب‌های افزایش مهاجران غیر قانونی افغانستانی به‌حق است

محسن پیرهادی رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس در این باره نوشت: ابراز نگرانی هموطنان درمورد آسیب‌های اجتماعی،فرهنگی وسیاسیِ افزایش مهاجران غیر قانونی افغانستانی به‌حق است و باید محل توجه مسئولان ذیربط قرار گیرد اما این نگرانی نباید سبب شود که جامعه در بحث مهاجران دچار نگاه احساسی و تهییج شود.

آنچه در بحث شکل‌گیری موج مهاجرت افغان‌ها باید مورد توجه قرار گیرد،نرخ بالای زاد و ولد مهاجران افغانستانی‌ در ایران است که در بازه زمانی بلند مدت قابل توجه خواهد شد. بنابراین نرخ زاد و ولد و افزایش جمعیت آنها باید متناسب با شرایط مهاجرت پذیری کشور کنترل و مدیریت شود.

 نکته مهمی که ورای اخبار روزهای اخیر در بحث ورود غیر قانونی مهاجران افغانی قابل توجه است و نیازمند بررسی و چاره‌جویی جدی است،بحث شکل گیری بلوک‌ِقومیتی آنان در کشوراست که در برهم زدن توازن قومیتی کشور اثرگذار و محل توجه خواهد بود.

 شکل گیری اجتماعی بزرگ از یک قومیت مهاجر با هویت مشترک و تعلقات مذهبی،اعتقادی و فرهنگی مشترک در کلانشهرهای کشور که بر عکس‌قومیت‌های داخل کشور تعلق مکانی و اعتقاد چندانی به تمامیت ارضی کشور ندارند،موضوعی مهم و حساس است که حتما باید مورد توجه و چاره‌جویی قرار گیرد.

 موضوع مهاجرت‌ افغانستانی‌ها به ایران را نباید صرفا سیاه و منفی دید به چالش‌کشید یا با آن به عنوان یکی پدیده ناخوشایند اجتماعی برخورد کرد. برای کاهش مخاطرات شیب صعودی مهاجرت برادران وخواهران افغانستانی به ایران باید با نگاه واقع بینانه و کارشناسانه به سمت چارچوب‌مند و نظارت‌پذیرکردن این حضور گام برداشت و مانند هر کشور مهاجر پذیر دیگری برای موضوع مهاجران خارجی برنامه و رویکرد میان مدت و بلندمدت تدوین کرد.

 با توجه به نقش شبکه‌های اجتماعی در برجسته کردن مباحث و اخبار ؛دستگاه امنیتی باید مراقب باشند که برخلاف واقعیت موجود،یک خط تخریبی بین دو کشور هم‌جوار شکل نگیرد وبه همزیستی به نسبت مسالمت آمیزی که میان هموطنانمان و مهاجران افغانستانی بر قرار بوده آسیبی وارد نشود.بحث آموزش به مهاجران نیز موضوعی ضروری است. مهاجران باید در بدو ورود به‌کشورمان،متناسب با شرایط اجتماعی وفرهنگی ما آموزش ببینند. در این حوزه دستگاه‌های فرهنگی می‌بایدفرهنگ و سبک زندگی ایرانی را به مهاجران آموزش دهند و متقابلا به مسالمت آمیزشدن نگاه جامعه به مهاجران کمک کنند.
 

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1517956

مهمترین اخبار ایران و جهان: