نیوز سیتی!
08 خرداد 1402 - 17:35

ادامه مداخلات ناتو در کوزوو

ناتو نیروهای موسوم به حافظ صلح خود را در کوزوو مستقر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اینتل ریپابلیک، در میانه تشدید تنش‌ها در کوزوو، نیروهای حافظ صلح ناتو در بخش‌هایی از آن مستقر شدند.

نیروهای حافظ صلح ناتو روز دوشنبه در نزدیکی تالار شهر در شمال کوزوو مستقر شدند که پایگاه اینتل ریپابلیک هدف از این اقدام را نمایش قدرت علیه تجمع معترضان صرب دانست.

این اقدام ناتو در حالی صورت گرفت که کشورهای غربی به صورت لفظی اقدامات اخیر کوزوو در حمله به مراکز دولتی مناطق صرب نشین آن را محکوم کرده بودند.

کوزوو دارای جمعیت صرب قابل توجهی به ویژه در شمال، نزدیک مرز با صربستان است.

اکثر کشورهای عضو سازمان ملل متحد، از جمله آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و ترکیه، کوزوو را پس از اعلام استقلال از صربستان در سال ۲۰۰۸ به عنوان کشور جداگانه به رسمیت شناختند. با این حال، صربستان همچنان آن را سرزمین خود می‌داند.

این در حالیست که پس از اقدامات یک جانبه پریشتینا، الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان روز جمعه به‌دلیل تشدید تنش در کوزوو و متوهیا، ارتش بلگراد را به حالت آماده باش حداکثری درآورد. وی همچنین از ناتو خواست تا «فورا خشونت علیه صربستانی‌های ساکن کوزوو و متوهیا را متوقف کند.»

به دنبال اقدام مقامات پریشتینا مبنی بر انتصاب افراد آلبانی تبار به عنوان شهردار در شهرهای شمالی صربستان، تنش‌ها در کوزوو بالا گرفت.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1247356

مهمترین اخبار ایران و جهان: