نیوز سیتی!
20 اردیبهشت 1402 - 14:50

راه اندازی سامانه مسیر برای ارائه مشاوره در راستای تحول قضایی

اراک-رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه گفت: سامانه مسیر برای ارائه مشاوره به خانواده در راستای تحول قضایی راه اندازی شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن عبدلیان‌پور صبح چهارشنبه در نشست شورای برنامه‌ریزی استان مرکزی در اراک اظهار داشت: سامانه مسیر در راستای ارائه مشاوره خانواده توسط مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه راه اندازی شده است.

وی افزود: سامانه مسیر سال گذشته در راستای سند تحول قضائی عملیاتی و اجرایی شد و در خصوص مشاوران خانواده و به صورت نمونه آزمایشی در استان البرز و برخی از شهرستان‌های استان تهران بارگذاری شد و امسال نیز در سایر استان‌ها راه‌اندازی خواهد شد.

وی ادامه داد: افراد با دعاوی خانواده به خصوص مسائل مرتبط با طلاق پیش از اینکه به دادگاه مراجعه کنند به این سامانه مراجعه می‌کنند و سامانه این افراد را به مشاورین خانواده مرکز که پروانه مشاوره خانواده دارند، ارجاع می‌دهد.

عبدلیان پور اضافه کرد: حرکت به سمت تخصصی شدن وکالت از برنامه‌های مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه است و این مرکز از اواخر امسال به سمت تخصصی شدن وکالت حرکت می‌کند.

وی با بیان اینکه استان مرکزی از معدود استان‌های کشور است که به سامانه ۱۲۹ متصل نیست، گفت: این در حالی است که این سامانه در کاهش ورودی پرونده‌ها نقش مؤثری دارد.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه افزود: وکلا در این سامانه به صورت رایگان، مسائل حقوقی مردم را پاسخ می‌دهند و نیاز است استان مرکزی در این راستا تقویت شود.

مشاوران استان‌های کم جمعیت کشور ۷۰ درصد از پرونده‌های خانوادگی را به صلح و سازش رساندند

وی بیان کرد: در راستای تخصصی شدن وکالت سه‌هزار و ۷۰۰ نفر برای آموزش تخصصی ثبت‌نام کرده‌اند که یک‌هزار و ۸۰۰ نفر آنان مربوط به کانون وکلا است.

عبدلیان پور افزود: مشاوران خانواده کشور ۷۰ درصد از پرونده‌های خانوادگی سال گذشته را در استان‌های کم جمعیت به صلح و سازش رساندند.

وی ادامه داد: بر این اساس یک‌هزار و ۲۰۰ وکیل معاضدتی برای ارائه خدمت به مردم معرفی شد و هر فردی که توانایی گرفتن وکیل را ندارد مرکز وکلا به آنها وکیل معاضدتی معرفی می‌کند.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه اضافه کرد: در سامانه ۱۲۹ علاوه بر اینکه خدمات مشاوره حقوقی رایگان ارائه می‌شود، خدمات کارشناسی خانواده نیز به مردم ارائه می‌شود.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه با مرکز آموزش قضات قوه قضائیه گفت: از اوایل خردادماه امسال اقدامات آموزشی مشترک وکلای قوه قضائیه و قضات در قوه قضائیه آغاز می‌شود که انتظار است استان مرکزی نیز به این سمت حرکت کند.

عبدلیان پور افزود: تمرکز زدایی در مرکز از جمله برنامه‌های مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاورران خانواده قوه قضائیه است و بهره‌گیری از نظرات کارشناسان برتر در استان‌ها از جمله نشانه‌های این برنامه است.

وی عنوان کرد: نمایشگاه جعل خط در راستای انجام کارشناسی خط در حال برگزاری است و این مرکز در این حوزه رتبه برتر را دارد و در آینده نزدیک، اقدامات خوبی در حوزه کارشناسی خط انجام می‌شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1202612

مهمترین اخبار ایران و جهان: