نیوز سیتی!
19 اردیبهشت 1402 - 00:26

عالمی که به خدا متصل نباشد راه به جایی نمی‌برد

قزوین- نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با بیان اینکه آیات قرآن کریم همه کریمه هستند غافل شدن از آنها سبب کمبود کرامت در ما می‌شود گفت: عالمی که به خدا متصل نباشد راه به جایی نمی‌برد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله عبدالکریم عابدینی در مراسم تجلیل از سرآمدان آموزشی بیان کرد: از نگاه قرآن، عالم، مدرسه، خداوند، معلم، قرآن، کتاب و انسان دانش‌آموز و دانشجوی این مدرسه است.خداوند در نزول قرآن از واژه خواندن استفاده می‌کند و زمانی که سوال پیش می‌آید که این خواندن پیرامون چه چیزی است خداوند می‌گوید که بخوان به نام پروردگارت، کسی که اکرم است و در اولین معارفه خود را اکرم معرفی می‌کند و انسان را نیز صاحب کرامت دانسته و عنوان می‌کند که انسان را با کرامت آفریده، سپس کتاب مدرسه را نیز قرآن کریم خطاب می‌کند.

وی افزود: آیات قرآن کریم همه کریمه هستند غافل شدن از آنها سبب کمبود کرامت در ما می‌شود.

نماینده ولی فقیه در قزوین تصریح کرد: خداوند خود را اولین معلم می‌داند و می‌گوید که مواردی را که به پیامبر خود آموخته مواردی است که براساس تجارب شخصی نمی‌توان به آن دست پیدا کرد و راه اطلاع از آنها تنها از طریق وحی است و سپس در ادامه می‌گوید که پیامبر به مردم چیزهایی می‌آموزد که رسیدن به آن مطالب بجز در مکتب پیامبر کار غیرممکنی است.

وی ادامه داد: علم نور است و خداوند نیز نور است و کسی که شایستگی داشته باشد می‌تواند علم را بیاموزد و این خداوند است که می‌تواند عالم را نورانی کند سپس خداوند در آیات پیوسته‌ای پیامبر و اهل بیت را واسطه فیض الهی معرفی کرده و می‌گوید کسی که جز در این مسیر حرکت کند شاید بتواند اصطلاحات و قواعد را بیاموزد اما نورانی نخواهد بود و علمش نور نداشته و گمراه خواهد شد.

آیت الله عبدالکریم عابدینی تاکید کرد: در خطبه ۸۷ نهج البلاغه نیز این امر مشهود است و بیان می‌شود که افرادی که نور ندارند این افراد مرده متحرک هستند چراکه نورشان به اهل بیت متصل نبوده‌اند، شهید مطهری شخصیتی بود که به جد اتصال به قرآن داشت و براین باور بود تا روزانه سهمیه قرائت مشخص شده را بجا بیاورد و به نقل از بزرگان زمانی که طی روز فرصت انجام سهمیه را پیدا نمی‌کرد پیش از خواب باقی مانده سهم روزانه را بجا می‌آورد.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: باتوجه به این امر که هرکس روز خود را هرگونه سپری کند شب اون نیز همانطور سپری می‌شود می‌توان گفت شب شهید مطهری نیز با قرآن همراه بوده.

وی در پایان گفت: برخی از علوم را عقل می‌پذیرد اما دل به آن قانع نیست نوع دیگری از علم نیز وجود دارد کند دل می‌پذیرد اما عقل را قانع نمی‌کند اما آثار شهید مطهری به گونه‌ای بود که عقل و دل نسبت به آن علوم رضایت داشتند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1198956

مهمترین اخبار ایران و جهان: