نیوز سیتی!
05 خرداد 1402 - 18:43

اجرای ۴۳۳ هکتار آبیاری نوین در خراسان‌جنوبی/ کسب رتبه نخست کشوری

مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به کسب رتبه نخست کشور در اجرای آبیاری نوین در کشور گفت: از ابتدای سال ۴۳۳ هکتار از اراضی کشاورزی استان به سیستم آبیاری نوین تجهیز شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، نیاز به سیستم آبیاری محصولات کشاورزی از دیرباز همزمان با دست یافتن بشر به کشاورزی پدیدار شد و از دهه 70 شمسی توجه به توسعه سیستم های آبیاری تحت فشار در ایران به یک سیاست اصلی در وزارت کشاورزی تبدیل شده اشت و طی سال‌های اخیر مسئولان خراسان جنوبی نیز به اجرای طرح نوین آبیاری توجه ویژه‌ای دارند.

بحران خشکسالی پدیده ای  است که در دهه اخیر جهان و به خصوص کشورهایی همچون ایران که در منطقه خشک و نیمه خشک کره زمین واقع شده را با چالش های جدی مواجه کرده است.

 جلوگیری از هدر رفت آب در مناطق کویری با اقلیم خشک در مسیرهای انتقال تا مزارع و باغات و نیز افزایش راندمان آبیاری در داخل قطعات زراعی مزارع یکی از اهداف اصلی در جلوگیری از هدر رفت منابع آبی در مناطق در راستای افزایش تولید بوده است.

به منظور کمک به توسعه این سیستم ها، وزارت کشاورزی برای اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار، وام هایی تا سقف 85 درصد بلا عوض در اختیار کشاورزان متقاضی قرار می دهد و فرایند های طراحی و اجرای آن را راهبری می‌کند.

کسب رتبه نخست آبیاری نوین در کشور

اکبر محمدی، مدیر آب و خاک و امور مهندسی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهار داشت: از ابتدای امسال با اجرای ۴۳۳ هکتار آبیاری نوین در استان رتبه اول کشوری از لحاظ پروژه های اجراء شده و عملکرد کل سامانه های نوین آبیاری را کسب کرده‌ایم.

وی افزود: اعتبار هزینه شده برای اجرای طرح نوین آبیاری در سطح خراسان جنوبی بالغ بر 10 میلیارد تومان بوده است.

 مدیر آب و خاک و امور مهندسی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: به ازای اجرای هر هکتار آبیاری کم فشار حداکثر ۱۹ میلیون تومان و به ازای هر هکتار آبیاری تحت فشار حداکثر ۵۴ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می‌شود.

 اکبری یادآور شد: ۳۹ هزار و ۶ هکتار از اراضی کشاورزی خراسان جنوبی به سیستم ‌های نوین آبیاری تجهیز شده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۸ هزار و ۷۸۱ هکتار پروژه سیستم ‌های نوین آبیاری در خراسان جنوبی در حال اجراء است.

 پایان‌پیام/۶۹۰۱۴

منبع: فارس
شناسه خبر: 1239612

مهمترین اخبار ایران و جهان: