نیوز سیتی!
29 فروردین 1402 - 10:02

درباره اوضاع داخلی سودان دخالت نمی‌کنیم

رئیس‌جمهور مصر تاکید کرد که درگیری‌ها در سودان یک مسأله داخلی بوده و نباید در آن دخالت کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الشروق، «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر در جریان نشست با اعضای شورای عالی نیروهای مسلح این کشور تاکید کرد: ما با طرف‌های سودانی برای تحقق آتش‌بس در این کشور و آغاز مذاکرات میان آنها در تماس هستیم.

وی افزود: آنچه که در سودان در جریان است، یک مسأله داخلی به‌شمار رفته و نباید در آن دخالت کرد.

السیسی اضافه کرد: ما به تلاش‌های خود برای اطمینان یافتن از سلامتی نظامیان مصری مستقر در سودان ادامه می‌دهیم. این نیروها تنها برای اجرای یک رزمایش مشترک با سودان در این کشور حاضر شدند.

وی تاکید کرد: درگیری‌های داخلی به مصلحت سودان و امنیت و ثبات این کشور نیست.

وزارت خارجه مصر شامگاه یکشنبه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که قاهره از طرف‌های درگیر در سودان خواست تا با توجه به ادامه عملیات نظامی و احتمال تشدید تنش‌ها، فوراً عملیات نظامی را متوقف کنند و به زبان گفت‌وگو برای حل اختلافات، به منظور حفظ یکپارچگی و ثبات کشور روی بیاورند.

در این بیانیه آمده است: با ابراز تأسف عمیق و تسلیت صمیمانه نسبت به کشته و زخمی شدن تعدادی از مردم سودان، اعم از نظامی یا غیرنظامی، اعلام می‌کنیم که از هیچ تلاشی برای جلوگیری از این درگیری‌ها دریغ نخواهیم کرد. تلاش‌های لازم در همکاری با کشورهای دوست و برادر برای حل بحران کنونی صورت گرفته و به درخواست مصر و عربستان، اتحادیه عرب جلسه اضطراری تشکیل داده است.

وزارت امور خارجه مصر در ادامه بیانیه خود افزود: قاهره بر لزوم عدم سو استفاده هیچ طرف خارجی از تحولات جاری سودان و انجام اقداماتی که به درگیری‌ها دامن می‌زند و تمامیت ارضی این کشور را تضعیف می‌کند، تأکید دارد.

این در حالیست که گزارش‌ها حکایت از آن دارد که بیش از ۱۸۰ نفر در درگیری‌های سودان کشته و ۱۸۰۰ دیگر نیز زخمی شده‌اند.

ولکر پرتس، نماینده ویژه سازمان ملل در سودان گزارش داد که در جریان درگیری‌های میان ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع، بیش از ۱۸۰ نفر کشته و بیش از ۱۸۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

ولکر پرتس، گفت که سازمان ملل در تلاش است تا طرف‌های مقابل را متقاعد کند که خصومت‌ها را متوقف کنند. وی گفت: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد با عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان و محمد حمدان دقلو، رئیس نیروهای پشتیبانی سریع تماس گرفته و از آن‌ها خواسته است که به درگیری‌ها پایان دهند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1156712

مهمترین اخبار ایران و جهان: