نیوز سیتی!
01 دی 1401 - 16:58

ارتفاعات جنوبی مشهد نیازمند ساماندهی است

مشهد ـ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ارتفاعات جنوبی شهر مشهد ریه تنفسی شهر بوده و نیازمند ساماندهی است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی سلاجقه ظهر پنجشنبه در نشست با فعالان حوزه صنعت و محیط زیست خراسان رضوی اظهار کرد: ارتفاعات جنوبی شهر مشهد ریه تنفسی شهر است و نیازمند ساماندهی است، پوشش گیاهی و جانوری این ارتفاعات باید ارتقا یابد و زائران و مجاوران به عنوان تفرجگاه استفاده کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: شهر مشهد نیاز به این فضا دارد. شهرداری و استانداری هم به این منطقه باید توجه جدی داشته باشند.

وی همچنین در ادامه در خصوص بحث کشف رود نیز اظهار کرد: به طور میانگین روزانه ۴۰۰ تانکر فاضلاب به صورت مستقیم در رودخانه کشف‌رود مشهد تخلیه می‌شوند که با این مشکل این رودخانه تبدیل به فاضلاب رو شده است.

سلاجقه بیان کرد: به شهرداری مشهد اعلام می‌کنیم هر چه زودتر ساماندهی کشف رود را انجام دهند، مسائل اعتباری وجود دارد و شهرداری نیز وضعیت مالی خوبی دارد و اگر نمی‌تواند از منابع ملی استفاده نماید.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: مهر ماه پارسال که از این محل بازدید کردیم قرار بود تا ۲۲ بهمن این سال ساماندهی شود اما تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده است و جان انسان‌ها با مشکل روبرو می‌شود.

وی گفت: در حاشیه کشف رود اکنون چهار هزار هکتار از اراضی با فاضلاب آبیاری و غذای مسموم به مردم تحویل داده می‌شود که این را نمی‌پذیریم، وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی باید ورود کنند.

سلاجقه گفت: در بازدیدهای امروز هر چه دیدیم آلایندگی و تخریب بود و برای کلانشهر مشهد که پایتخت فرهنگی جهان اسلام است، زیبنده نیست.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص مجموعه شهرک صنعتی توس نیز بیان کرد: این شهرک حداقل‌های محیط زیستی را در زمان ساخت خود رعایت کرده است. هم اینک در تصفیه خانه شهرک روزی ۶ هزار مترمکعب آب تصفیه می‌شود و در فصولی که نیاز آبی کمتر است انتقال پیدا می‌کند و بار دیگر با فاضلاب مشهد تجمیع و دوباره وارد کشف رود می‌شود که این چرخه باطل را نمی‌پذیریم.

وی ادامه داد: در برخورد با تخلفات دستگاه‌ها در زمینه محیط زیست حتماً از ظرفیت قضائی استفاده خواهد شد.

سلاجقه افزود: نیروگاه توس باید در بحث فیلتراسیون و تکالیفی که دارد عمل نماید و جز ضروریات اصلی کار است که خود را به روزرسانی کند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 926912

مهمترین اخبار ایران و جهان: