نیوز سیتی!
23 آذر 1401 - 13:06

حل مشکل آب، مطالبه اصلی مردم/کام روستائیان خراسان جنوبی تشنه است

بیرجند- اتخاذ مصوبات ویژه پیرامون حل مشکل آب خراسان جنوبی از مطالبات اصلی مردم از دولتمردان در سفر به استان است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: نام خراسان‌جنوبی و بسیاری از استان‌های کویری کشور با خشکسالی، کاهش بارندگی و مشکلات ناشی از آن گره خورده است.

موضوعی که نگرانی‌های عدیده‌ای را برای مردم خراسان‌جنوبی به همراه دارد و مسئولین نیز راهکارهای مختلفی را در این زمینه پیشنهاد کرده و یا در مرحله اجرا دارند.

وضعیت سدهای خراسان‌جنوبی هم مطلوب نیست و بارها و بارها متولیان امر در این زمینه هشدارهای عدیده‌ای داده‌اند.

روستاییان، چشم انتظار حل مشکل آب

هر چند با همکاری قرارگاه امام حسن (ع) و بسیج سازندگی و سایر نهادهای ذی‌ربط اقدامات ارزشمندی برای آبرسانی به روستاهای خراسان جنوبی در دست اقدام است ولی هنوز چشم‌های روستاییان به ویژه در فصل تابستان نگران از تأمین آب مصرفی است.

با توجه به اینکه در آستانه سفر رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت به خراسان جنوبی هستیم مردم این دیار در خصوص مشکل آب مطالباتی دارند که می‌خواهند به گوش مسئولین برسد.

لیلا بهمن زاده از دانشجویان خراسان‌جنوبی و فعال محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی نیز مشکل آب منطقه مطرح شد.

وی بیان کرد: در آن سفر هم برای این مشکل راهکارهایی چون احیا قنوات بیان شد و مسئولان اقداماتی در این زمینه انجام دادند.

حل مشکل آب، مطالبه اصلی مردم/کام روستائیان خراسان جنوبی تشنه است

حل مشکل آب به صورت مستمر مورد مطالبه باشد

این فعال محیط زیستی با بیان اینکه مشکل آب خراسان جنوبی باید به صورت مستمر مورد مطالبه و پیگیری قرار گیرد، گفت: در این راستا در سفر دوم رئیس جمهور به خراسان جنوبی انتظار داریم روند اجرایی شدن مصوبات سفر اول در مورد مشکل آب بررسی و در صورت ضعف در عملیاتی شدن، موانع از سر راه برداشته شود.

بهمن زاده ادامه‌داد: ما در خراسان جنوبی از نظر منابع آبی مشکل داریم و حتی در خبرهایی که در آبان ما و یا اواخر آذر می‌خواندم تنها ۱۵ درصد حجم سدهای استان آب داشته است.

وی گفت: این موضوع یک عزم جدی را هم از سوی مردم و هم از سوی مسئولان را می‌طلبد وگرنه در سال‌های آتی شاید در شهرهایمان هم مشکل قطعی آب داشته باشیم.

گسترش سیستم آبیاری نوین نیازمند اعتبارات ویژه

این شهروند خراسان جنوبی اظهار کرد: البته همانطور که همه می‌دانیم بیشترین آب مصرفی خراسان جنوبی در بخش کشاورزی است و از این نظر باید اعتبارات ویژه برای تجهیز مزارع به آبیاری‌های نوین در نظر گرفته شود.

بهمن زاده گفت: بدانیم که در شرایط فعلی هیچ محصولی استراتژیک‌تر از آب وجود ندارد.

سمیه سلیمانی از فعالان رسانه‌ای خراسان جنوبی از اهالی شهرستان درمیان در گفت و گو با خبرنگار درمیان اظهار کرد: روستاهای شهرستان درمیان در فصل تابستان همواره با قطعی آب رو به رو هستند که البته در حال حاضر تا حدی مرتفع شده است.

حل مشکل آب، مطالبه اصلی مردم/کام روستائیان خراسان جنوبی تشنه است

آب، دغدغه روستاییان درمیان است

وی با اشاره به اینکه فرسودگی شبکه‌های آب نیز در روستاهای شهرستان درمیان وجود دارد، بیان کرد: در هر حال رفع مشکل آب به ویژه در روستاها همواره جزو مطالبات اصلی مردم از دولتمردان بوده که باید برای حل آن باید چاره اندیشی کرد.

این فعال رسانه‌ای خراسان جنوبی گفت: از طرف دیگر برخی از افرادی که ساکن دائمی روستاهای درمیان نبوده و تنها در آخر هفته‌ها به این مناطق می‌آیند با مصرف بی رویه، شبکه‌های آب را تحت تأثیر قرار داده و مشکل آفرینی می‌کنند.

مهدی جعفری، رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم در این زمینه گفت: بحث احیا قنوات در سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی مورد تأکید قرار گرفته بود تا قدم مثبتی برای رفع مشکل آب مردم منطقه برداشته شود.

۳۷ رشته قنات تنها در بیرجند احیا شده است

وی با اشاره به اینکه این روند احیا قنوات را در همه شهرستان‌های خراسان جنوبی ادامه خواهیم داد، گفت: ۳۷ رشته قنات با اعتبار ۹ میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان در بیرجند احیا شد.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: طی یک سال گذشته تنها در شهرستان بیرجند ۳۷ رشته قنات احیا شده است.

وی با اشاره به اینکه برای احیا این تعداد رشته قنات ۹ میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده است، بیان کرد: احیا قنوات یکی از مهمترین و کارآمدترین روش‌ها برای حل مشکل آب روستاییان است.

احیای قنوات با کمک گرفتن از اعتبارات سفر

جعفری با اشاره به اینکه از این میزان اعتبار حدود سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار مربوط به اعتبارات مصوب سفر اول رئیس جمهور و هیأت دولت به خراسان جنوبی بوده، یادآور شد: امیدواریم این روند همچنان ادامه پیدا کند.

مصطفی نخعی، رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه مسئله آب یکی از مطالبات اصلی مردم است، گفت: با توجه به مشکلاتی که مردم خراسان جنوبی در زمینه آب و بعد از آن در حیطه راه‌ها دارند این دو مسئله باید در مصوبات اصلی سفر گنجانده شود.

حل مشکل آب، مطالبه اصلی مردم/کام روستائیان خراسان جنوبی تشنه است

آب و راه مطالبه اصلی مردم از دولت

نخعی بیان کرد: متأسفانه خراسان جنوبی در دو موضوع مهم راه آهن و انتقال آب مورد بی مهری قرار گرفته است و امیدواریم در دومین سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی به این موضوعات نگاه ویژه‌تری شود.

وی یادآور شد: البته رئیس جمهور محترم به مشکلات خراسان جنوبی وقوف چرا که متعلق به این استان هستند.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی تأکید کرد اصرار نمایندگان مردم خراسان جنوبی در مجلس بر این است که این سفر مصوبات جدیدی هم داشته باشد تا گام‌های بزرگ‌تری برای حل مشکلات مردم برداشته باشیم.

انتظارات مردم در حوزه آب

در هر حال آنچه مسلم است با توجه به خشکسالی‌های چند سال اخیر در خراسان جنوبی وضعیت منابع آبی، راهکارهای رفع مشکل آب و اجرایی شدن مصوبات مرتبط با این موضوع باید به صورت مستمر در دستور کار مدیران اجرایی خراسان جنوبی قرار گیرد.

انتظار مردم هم بر این است که در آستانه سفر دوم رئیس جمهور به خراسان جنوبی موضوع آب همچنان در اولویت پیگیری‌های هیئت دولت قرار گیرد تا کام مردم دیار خاوران بیش از این تشنه نشود.

امید است در سفر دوم هیئت دولت بررسی شود که موضوع احیای قنوات در چه مرحله‌ای است و از طرف دیگر چه راهکارهایی برای سرعت بخشیدن به پروژه انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی وجود دارد تا تصمیمات بهتری برای حوزه آب استان گرفته شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 910156

مهمترین اخبار ایران و جهان: