نیوز سیتی!
28 آذر 1401 - 15:53

پژوهش های حوزوی در راستای رفع نیازهای حوزه و جامعه باشد

قم- عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه پژوهش ها نباید کلیشه ای باشد گفت: مسئله پژوهش باید نیاز محور باشد و بتواند به نیازی حوزه و جامعه پاسخ دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید احمد خاتمی پیش از ظهر دوشنبه در مراسم اختتامیه هفته پژوهش و هشتمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی اظهار داشت: نباید اینگونه باشد که کار پژوهشی به فردی سفارش داده شود و نتیجه را همان چیزی بخواهیم که نیت سفارش دهنده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: از حوزه انتظار می‌رود که در مورد مسائل مبتلا به جدید کشور پژوهش کند، اما اگر از پژوهشگر همان چیزی را به بخواهیم که مطلوب سفارش دهنده پژوهش است کار ما نتیجه نمی‌دهد.

آیت الله خاتمی تاکید کرد: پژوهش باید آزاد باشد و پژوهشگر نظر خود را در موضوع مورد پژوهش اعلام کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در سال ۶۳ تأسیس شد و نزدیک ۴۰ سال است این پژوهشگاه مشغول به خدمت رسانی است.

وی ادامه داد: این پژوهشگاه نزدیک به ۱۵۷۰ اثر پژوهشی برای خود داشته است و اگر به این عملکرد منصفانه نظر کنیم، حجم بسیار عظیمی است.

وی پژوهشگران را به عنوان سرمایه‌های محیط‌های علمی دانست افزود: اگر وجود این افراد در مراکز علمی را شاهد نباشیم آن مراکز چیزی برای عرضه ندارند.

آیت الله خاتمی تصریح کرد: باید همه کسانی که در جهاد علمی تلاش می‌کنند مورد تقدیر قرار گیرند و هنگامی که جهاد در عرصه علمی صورت می‌گیرد باید شاهد جهاد در عرصه تبیین نیز باشیم.

وی با بیان بر اینکه جهاد علمی ارزشمندی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم صورت می‌گیرد گفت: مسئله پژوهش باید نیاز محور باشد و نیازی که حوزه و جامعه احساس می‌کنند را در بر بگیرد.

امام جمعه موقت تهران افزود: باید از تحقیقات کم فایده جلوگیری کرد و فرهنگ نامه‌هایی که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نوشته شده، بسیار ارزشمند است و نیاز محور بوده و کمبودهای علمی را پر کرده است.

آیت الله خاتمی در پایان گفت: تشویق پژوهشگران و کسانی که پژوهش برتر دارند کار مهمی است که نباید عادی از کنار آن گذشت.

منبع: مهر
شناسه خبر: 920156

مهمترین اخبار ایران و جهان: