نیوز سیتی!
24 دی 1401 - 11:14

موج دوباره کرونا با پیدایش سویه‌های جدید

ویروس سرکش کرونا که از آخر بهمن ۹۸ پایش به ایران باز شد اندکی دیگر سه ساله می‌شود، ویروسی که بارها رنگ عوض کرد و با تغییراتی که پیدا می‌کرد با سویه‌های متفاوت و قدرت‌های متفاوت هفت موج را ایجاد کرد و با افت و خیزهای بسیار قربانی‌های بسیاری هم گرفت و حالا بعد از مدتی فروکش کردن دوباره قوت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، مدتی بود شاهد فوت هم‌وطنان‌مان بر اثر ابتلا به کروناویروس نبودیم، اما طی یکی دو هفته اخیر با اوج‌گرفتن دوباره کرونا که چندصباحی فروکش کرده بود دوباره شاهد مرگ و میر هم‌وطنان هستیم. 

ویروس سرکش کرونا که از آخر بهمن ۹۸ پایش به ایران باز شد اندکی دیگر سه ساله می‌شود، ویروسی که بارها رنگ عوض کرد و با تغییراتی که پیدا می‌کرد با سویه‌های متفاوت و قدرت‌های متفاوت هفت موج را ایجاد کرد و با افت و خیزهای بسیار قربانی‌های بسیاری هم گرفت. 

"با فوت یک هم استانی دیگر طی شبانه روز گذشته؛ شمار جان‌باختگان کرونا در فارس به ۸۱۷۱ نفر رسید." این آخرین آماری است که طی این سه سال از این ویروس چموش در فارس منتشر شده است. 

به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در آخرین وضعیتی که از کروناویروس در استان فارس از ابتدای شیوع تا روز گذشته، بیست و سوم دی ۱۴۰۱، اعلام شده است، تا کنون دو میلیون و ۲۶۱ هزار و ۶۷۰ تست تشخیصی مولکولی و تست سریع در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، ۶۶۲ هزار و ۱۸ بیمار مثبت شناسایی شده‌اند. 

رضاییان زاده اظهار داشت: همچنین از مجموع تست‌های انجام شده از ابتدای شیوع تاکنون، یک میلیون و ۸۳۲ هزار و ۴۸۶ تست تشخیصی مولکولی بوده که ۵۳۳ هزار و ۲۵۵ مورد بیمار مثبت قطعی شناسایی شده، همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون ۴۲۹ هزار و ۱۸۴ مورد تست سریع انجام شده و ۱۲۸ هزار و ۷۶۳ بیمار مثبت شناسایی شده‌اند. 

وی افزود: با بستری ۱۶ بیمار جدید طی ۲۴ ساعت گذشته، هم اکنون ۱۶۵ بیمار مثبت و مشکوک دارای علائم در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد، ۲۳ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند. 

او گفت: متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته، یک مورد جدید فوت ناشی از کووید ۱۹ در فارس ثبت شده که مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تاکنون، به هشت هزار و ۱۷۱ نفر است. 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: همچنین از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون ۶۵۳ هزار و ۷۸۶ هم استانی مبتلا به کووید ۱۹ بهبود یافته که از بیمارستان‌ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده‌اند. 

رضاییان زاده ادامه داد: در حال حاضر مجموع تعداد دُز تزریق شده واکسن کرونا در شهرستان‌های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با احتساب چهار دُز، به هشت میلیون و ۲۸۷ هزار و ۵۸۴ دُز رسیده که از این تعداد سه میلیون و ۴۳۴ هزار و ۸۸۶ دُز نوبت اول، سه میلیون و ۱۴۱ هزار و ۹۹۶ دُز نوبت دوم، یک میلیون و ۵۷۵ هزار و ۷۵۳ دُز نوبت سوم و ۱۳۴ هزار و ۹۴۹ دُز یادآور واکسن بوده است.

وی به تزریق دز یادآور تاکید کرد و اذعان داشت: سردی هوا و شیوع آنفلوآنزا در کنار شیوع کرونا اتفاق خطرناکی است که لازمه پیشگیری از آن رعایت شیوه نامه های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک در کنار تزریق واکسن است که باید با جدیت مد نظر قرار گیرد. 

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 975712

مهمترین اخبار ایران و جهان: