نیوز سیتی!
05 بهمن 1401 - 22:01

حمایت از هویت ملی با حفظ آثار تاریخی میسر است

استاندار خراسان رضوی گفت: حفظ آثار تاریخی در راستای حمایت از هویت دینی و ملی است و برای بهره‌برداری از آن در مناطق مختلف کشور باید برنامه‌ریزی داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، یعقوبعلی نظری روز چهارشنبه در نشست با مسئولان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان رضوی اظهار کرد: پیوستگی آثار تاریخی استان در کشورهای منطقه را هم باید موردتوجه قرار دهیم تا در ارتباط باهم به یک معنی و مفهوم منسجم دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به وجود بارگاه منور رضوی در مشهد مقدس، بسیاری از آثار تاریخی نیز در ارتباط با حرم مطهر شکل‌گرفته است که باید به این موضوع توجه ویژه‌ای شود.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: برگزاری جلسات و نشست‌ها باید به هماهنگی و رفع تداخل دستگاه‌ها از طریق طرح مسائل و مشکلات مربوطه منجر شود، به همین دلیل باید از تمام ظرفیت‌های موجود در این راستا بهره برد.

اهمیت به پژوهش‌ در حوزه آثار تاریخی

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی نیز گفت: مهم‌ترین مؤلفه، نگاه و رویکرد ما به موضوع میراث فرهنگی است، زیرا این آثار را یک سرمایه ملی و معنوی می‌دانیم و به عبارتی حلقه وصل از گذشته به آینده هستند.

حجت‌الاسلام حجت گنابادی نژاد افزود: از سوی دیگر افق نگاه ما به تمدن نوین اسلامی است و باید نسبت میراث فرهنگی را با تمدن نوین اسلامی موردسنجش قرار دهیم. بر همین اساس باید ارزش‌های تاریخی و نسبت آن را برای مردم بیان کنیم تا با استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای حفاظت از آثار تاریخی اقدام شود.

وی بیان کرد: آثار تاریخی باید مکمل کننده و ارتقادهنده هویت ملی، دینی و انقلابی ما باشند، باید شناخت مردم از آثار فرهنگی و تاریخی افزایش یابد و بر همین اساس باید رویکرد در خصوص موضوع میراث به‌جای سلبی و بازدارندگی، ترویجی و ایجابی باشد.

معاون استاندار خراسان رضوی اضافه کرد: برای شناسایی، حفاظت و معرفی آثار تاریخی نیاز به کار پژوهشی است و با توجه به ظرفیت بزرگی که در دانشگاه‌های استان وجود دارد باید غفلت‌های گذشته جبران شود.

گنابادی نژاد اظهار کرد: امتداد برخی از آثار تاریخی در کشورهای منطقه وجود دارد و باید در تعاملات بین‌المللی به این موضوع توجه ویژه‌ای شود.

ثبت ۱۹۶۳ اثر تاریخی در خراسان رضوی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه باید پیشینه برخی از آثار تاریخی برای مردم به‌درستی بیان شود، گفت: وجود تعداد زیاد حمام‌های تاریخی در شهر مشهد به دلیل توجه زائران به پاکیزگی است و اینکه بعد از طی مسافت‌های طولانی، گردوغبار سفر را از تن خود پاک کنند و با انجام، غسل زیارت در بارگاه منور رضوی حضور پیدا کنند.

سید جواد موسوی افزود: بسیاری از آثار تاریخی این شهر، به بارگاه رضوی ربط دارد، به‌طور مثال خانه تاریخی داروغه در طول سال یک‌ماهه وقف رایگان برای زائران یزدی بوده است.

وی در ادامه بیان کرد: هزار و ۹۶۳ اثر تاریخی در استان خراسان رضوی ثبت‌شده است و این در حالی است که اولین اثر ثبت‌شده این استان در سال ۱۳۱۰ و مربوط به چهارطاقی یا آتشکده " بازه‌هور" مربوط به عهد ساسانی است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی اظهار کرد: قبل از انقلاب اسلامی فقط ۱۰۱ اثر تاریخی در این استان شناسایی و به ثبت رسیده بود.

موسوی گفت: کمتر روستایی در سطح استان خراسان رضوی وجود دارد که از آثار تاریخی محروم باشد و وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به‌عنوان متولی و پاسدار حفاظت، احیاء و مرمت آثار و ابنیه تاریخی کشور توجه ویژه‌ای به روستاها دارد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 998412

مهمترین اخبار ایران و جهان: