نیوز سیتی!
10 دی 1401 - 17:13

ترکیه و ادعای 4 میلیارد دلار صادرات تسلیحاتی در 2022

ترکیه مدعی است که صادرات تسلیحاتی این کشور از مرز چهار میلیارد دلار عبور کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ترکیه مدعی شده که صادرات تسلیحاتی این کشور در سال ۲۰۲۲ از مرز چهار میلیارد دلار عبور کرده است.

به گزارش وبگاه «دیفنس نیوز»، «اسماعیل دمیر» مدیر صنایع دفاعی ترکیه مدعی شده که صادرات سالانه دفاعی وهوافضای ترکیه برای اولین بار از مرز  چهار میلیارد دلار عبور کرده است.

مجمع صادر کنندگان ترکیه، صادرات دفاعی و هوافضای این کشور را در بازه زمانی ژانویه تا نوامبر ۳.۷۷ میلیارد دلار اعلام کرد که نسبت به ۲.۷۷۸ میلیارد دلار در مدت مشابه سال ۲۰۲۱، ۳۵.۷ درصد افزایش داشت.

«اوزگور اکسی» تحلیلگر نظامی ترکیه گفته است که روند افزایشی صادرات در درجه اول باید به هوافضا و به ویژه پهپادهای  ساخت ترکیه نسبت داده شود. شرکت «بایکار» که پهپاد «بیرقدار» را تاکنون به این ۲۷ کشور فروخته است.

پهپاد بیرقدار با وجود سر و صدای زیاد در عرصه جنگ روسیه با اوکراین چندان موفق نبوده است. «سلجوک بیرقدار» مدیر این شرکت گفت که صادرات ۹۸ درصد از درآمد سال ۲۰۲۲ شرکت وی را تشکیل می‌دهد. ترکیه در زمینه صادرات خودروی زرهی نیاز فعال است.

منابع خبری چهارشنبه گذشته اعلام کردند که ترکیه یک سامانه ضد پهپاد لیزری را با موفقیت آزمایش کرده است. این سامانه توسط شرکت «روکستان» ساخته شده و «آلکا» نام دارد. آلکا از یک سیستم پارازیت الکترومغناطیسی و یک لیزر ۵۰ واتی برای غیرفعال کردن و از بین بردن تهدیدات پهپادها استفاده می‌کند.

این سیستم از تشخیص خودکار هدف مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می‌کند و قادر به عملیات شبانه است. شرکت روکستان در حال کار برای متحرک کردن این سامانه ضد پهپادی است.

یک مهندس شرکت روکتسان گفت: «یگان متحرک برای محافظت از نیروها و عملیات ایده‌آل خواهد بود، در حالی که سامانه‌های ثابت حفاظت از مقر فرماندهی، پایگاه‌ها، کشتی‌ها و سایر نقاط راهبردی را فراهم می‌کند.»

شرکت سازنده این سامانه لیزری به دلیل امنیتی به جزئیات بیشتر درباره آن اشاره‌ای نکرد.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 946056

مهمترین اخبار ایران و جهان: