نیوز سیتی!
11 تیر 1402 - 09:05

پوشش بیش از ۹۹ درصدی غربالگری نوزادان کرمانشاهی

کرمانشاه- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از پوشش بیش از ۹۹ درصدی غربالگری نوزادان از نظر کم کاری بدو تولد تیروئید در کرمانشاه خبر داد.

ابراهیم شکیبا در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: غربالگری نوزادان نوعی از خدمات بهداشتی و مراقبتی است تا شرایط نوزاد از نظر سلامتی و بیماری کنترل شود.

وی افزود: غربالگری برای تضمین سلامتی نوزادان انجام می‌شود و در صورتی که نتایج تست‌ها برای برخی از نوزادان نشان دهنده بیماری یا آسیب باشد اقدامات درمانی در اسرع وقت آغاز می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: تست‌های مربوطه پس از تولد نوزاد و در سه تا پنج روزگی از نظر ابتلاء به کم کاری تیروئید، فنیل کتونوری و میزان شنوایی انجام می‌شود.

شکیبا بیان کرد: بیماری کم کاری تیروئید نوزادان وضعیتی از کمبود هورمون تیروئید قابل درمان است که در صورت عدم تشخیص به موقع و یا درمان نامناسب می‌تواند موجب بروز عقب ماندگی شدید و اختلال در رشد کودک شود و بار مالی سنگینی بر خانواده و جامعه وارد کند.

وی ادامه داد: در حالی که با انجام یک آزمایش ساده و تشخیص به موقع، درمان به سادگی و ارزان انجام می‌شود و با حفظ ضریب هوشی طبیعی بیمار، فردی سالم و مولد تحویل جامعه داده خواهد شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: سال گذشته تعداد ۲۴ هزار تولد در استان کرمانشاه اتفاق افتاده است و با تلاش بهورزان، مراقبین سلامت، کارشناسان و پزشکان حوزه بهداشت تقریباً همه این نوزادان تحت برنامه غربالگری قرار گرفته اند.

شکیبا اضافه کرد: از این تعداد ۶۷ نفر مبتلا به کم کاری بدو تولد تیروئید شناسایی شده اند که بلافاصله تحت درمان قرار گرفته اند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1323756

مهمترین اخبار ایران و جهان: