نیوز سیتی!
27 خرداد 1402 - 09:35

همه در حفظ و نگهداری بناهای تاریخی مشارکت داشته باشند

زاهدان_ سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی سیستان وبلوچستان گفت:بناهای تاریخی زیادی در این استان پهناور وجود دارد که همه باید در حفظ و نگهداری بناهای تاریخی مشارکت داشته باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا کیخواه آریا صبح شنبه‬ در جمع اصحاب رسانه، گفت: بناهای تاریخی زیادی در استان پهناور سیستان و بلوچستان وجود دارد که میراث فرهنگی گذشتگان است که به ما به ‏‏ارث رسیده، از این حیث وظیفه همگان است که‬ در حفظ و نگهداری آن‌ها کوشا باشند.

وی ادامه داد: در خصوص حفظ و احیای بناهای تاریخی و میراث فرهنگی برنامه ‏‏‌هایی در دستور کار قرار دارد و همه ساله بحث مرمت و احیای بناهای تاریخی مدنظر است.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان ادامه داد: یکی از اولویت‌های امسال، به روزرسانی طرح حفاظت و ‏‏مرمت از بناهای تاریخی است تا با اجرای آن، مرمت‌ها را با توجه به اعتبارات و بر اساس مطالعه طرح‌ها پیش ببریم.

وی گفت: حوزه معاونت میراث فرهنگی در اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان، فوق تخصصی بوده و بر این اساس، ارتباط مستقیمی با دانشگاه‌ها برای رشته ‏‏‌های باستان‌شناسی، معماری، مرمت بنا و آثار برقرار کرده‌ایم تا دستاورد آن حفظ این ارتباط دوسویه و ارتقا و به‬ روز بودن طرفین ‏‏باشد.

این مقام مسئول به تلاش و همت بالای گروه‌های مردمی در حفظ آثار تاریخی شهرها و روستاها اشاره و اظهار کرد: در تلاش هستیم تا ‏‏از تمام ظرفیت‌های مردمی، دوستداران میراث فرهنگی و کسانی که توانایی همکاری با ما دارند استفاده کنیم، امروز ‏‏مردم در نگهداری و حفظ آثار باستانی حساسیت داشته و احساس مسئولیت می‌کنند و به این باور رسیده‌اند که بناهای تاریخی ‏هویت ‏ملی آن‌ها است.

شایان ذکر است مرمت دو اثر تاریخی به طور ویژه امسال در دستور کار میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان قرار دارد که یکی از ‏این آثار مرمت و بازسازی اثر تاریخی «گاراژ ملک» با اعتباری به مبلغ پنج میلیارد تومان و دیگری اثر تاریخی «بانک ایران ‏انگلیس» با اعتبار ۲ ٫ ۵ میلیارد تومان است.‏

منبع: مهر
شناسه خبر: 1289656

مهمترین اخبار ایران و جهان: