نیوز سیتی!
06 تیر 1402 - 01:54

نتانیاهو به دنبال دیدار با رئیس جمهور چین است

پس از سفر عباس به چین، اکنون نتانیاهو به دنبال دیدار با رئیس جمهور چین است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، منابع عبری زبان اعلام کردند که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی درصدد دیدار با رئیس جمهور چین است.

در همین راستا، پایگاه خبری «تایمزاسرائیل» تاکید کرد که تماس‌های گسترده‌ای بین دفتر نتانیاهو و «شیء جین بینگ»، رئیس جمهور چین به منظور تدارک دیداری بین آن‌ها در جریان است.

در صورت سفر نتانیاهو به پکن، این اولین سفر او به چین طی ۶ سال گذشته خواهد بود.

منبع مذکور اشاره کرد که مسئولان ارشد صهیونیستی گفته‌اند نتانیاهو با سفر به چین می‌خواهد به واشنگتن بفهماند که با توجه به حاضر نبودن بایدن به دیدار با او، گزینه‌های سیاسی دیگری را هم پیش روی خود دارد.

این منابع همچنین تاکید کردند که نتانیاهو تلاش خواهد کرد تا موافقت چین را برای میانجی‌گری جهت امضای توافق عادی‌سازی روابط با عربستان به دست آورد.

چین همچنین ماه گذشته میزبان محمودعباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین شده بود و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در دیدار با شیء جین پینگ، رئیس جمهور چین، تحولات قضیه فلسطین را مورد رایزنی قرار داد. بر اساس این گزارش، دو طرف آخرین تحولات مربوط به فلسطین و تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیک برای کسب حمایت بین المللی برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را بررسی کردند.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، به تداوم اقدامات رژیم صهیونیستی در حق ملت فلسطین و اقدامات یکجانبه تل آویو در تشدید شهرک سازی و قتل روزانه مردم فلسطین و تعرض به مقدسات و عدم پایبندی به توافقات و سرقت مالیات فلسطین اشاره کرد. محمود عباس و رئیس جمهور چین، راه‌های تقویت روابط دوجانبه در همه زمینه‌ها را بررسی کردند. رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به روابط ۳۵ ساله میان طرفین اشاره کرد.

در اوایل سال جاری میلادی نیز وزیر خارجه چین، «چین گانگ»، به مقامات صهیونیستی و فلسطینی اعلام کرده بود که کشورش مایل است در مذاکرات فلسطین نقش سازنده ایفا کند. همچنین ماه گذشته نیز، رسانه‌های چینی اعلام کردند «چین گانگ» وزیر خارجه این کشور در گفت‌وگوی تلفنی با «الی کوهن»، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی و «ریاض المالکی»، وزیر خارجه فلسطین گفته است که پکن آماده میانجی‌گری بین دو طرف است. به نوشته «شین‌هوا» این گفت‌وگوهای جداگانه انجام شده و وزیر خارجه چین به همتایان خود تأکید کرده گفت‌وگوهای صلح براساس «راه‌حل دو-دولتی» خواهد بود. راهکار موسوم به «دو-دولتی» برای حل منازعه فلسطین-رژیم صهیونیستی که به نوعی به موجودیت جعلی «اسرائیل» مشروعیت می‌دهد، بر لزوم استقلال کشور فلسطین در کنار اسرائیل در مرزهای مشخص پیش از جنگ سال ۱۹۶۷ تأکید دارد.

پیشتر نیز، «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین در موضع گیری درباره فلسطین گفته بود: «موضع چین در قبال مسأله فلسطین روشن و ثابت است. ما به حمایت قاطع خود از آرمان مردم فلسطین و ایفای نقشی مثبت و سازنده در دستیابی مجدد ملت فلسطین به حقوق ملی مشروع خود و تشکیل یک کشور مستقل ادامه خواهیم داد.»

منبع: مهر
شناسه خبر: 1312112

مهمترین اخبار ایران و جهان: